کشاورزی> دغدغه‌های کلان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی هردو در یک راستا و انهم تولید پایدار با حفظ پایداری محیط زیست است. این دو دستگاه اگرچه ماموریت های متفاوتی دارند اما در چارچوب‌های اساسی با هم توافق دارند.


قائم‌مقام سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه تولید گیاهان تراریخته استفاده از نوآوری و دانش روز محسوب می‌شود، گفت: مهندسی ژنتیک ابزاری است در خدمت کشاورزی که در بسیاری از کشورهای توسعه ‌یافته و در حال توسعه در حال حاضر از این دانش برای تولید گیاهان تراریخته استفاده می‌شود.

دکتر عبدالرضا باقری با اشاره به توسعه سطح زیر کشت گیاهان تراریخته در دنیا افزود: سطح زیر کشت این گیاهان در جهان بشدت در حال افزایش است و این فناوری مثل سایر فناوری های دیگر علاوه بر جنبه های مثبت در صورت عدم استفاده درست از آن می تواند با مضراتی نیز همراه باشد و لذا در استفاده از این فناوری مثل استفاده از هر دانش جدیدی باید این موارد را مد نظر قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: در اسناد بالادستی کشور و از جمله سند ملی زیست فناوری بر استفاده از این فناوری برای افزایش تولیدات کشاورزی تاکید شده است و وزارت جهاد کشاورزی با توجه به مسولیت های حاکمیتی خود بایستی زمینه های استفاده سالم از این فناوری را با رعایت دقیق جنبه های ایمنی زیستی آن فراهم نماید.

باقری با اعلام اینکه وزارت جهاد کشاورزی متولی تولید در بخش است، ادامه داد: باید با در نظر گرفتن دغدغه ایمنی زیستی از تکنولوژی‌های نو برای تولید پایدار استفاده کرد.

وی در پاسخ به حساسیت های احتمالی سایر دستگاه ها از جمله سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: حساسیت های سازمان حفاظت محیط زیست در حفظ و حراست و حفظ پایداری اکوسیستم‌های طبیعی با توجه به مسولیت های قانونی خود که حفاظت از اکوسیستم‌های طبیعی کشور است بجا بوده و اقدام وزارت جهاد کشاورزی نیز هیچگونه مغایرتی با آن ندارد، چرا که یکی از ماموریت های وزارت جهاد کشاورزی نیز کمک به بهره برداری صحیح و تولید پایدار با حفظ و حراست از منابع اصلی و پایه کشور شامل آب، خاک و ذخایر گیاهی، دام و آبزیان است و لذا هرگونه اقدامی در این زمینه متضمن اطمینان از رعایت جنبه های ایمنی زیستی آن خواهد بود و از هر اقدامی که پایداری تولید را به خطر اندازد، ممانعت خواهد کرد.

قائم‌مقام سازمان تات با عنوان اینکه وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست در کلیات با یکدیگر هم‌عقیده هستند و مأموریت کلان هر دو سازمان دغدغه‌های ملی، تولید پایدار و پایداری محیط زیست است، یادآور شد: شاید دیدگاه‌های وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تات با سازمان محیط زیست متفاوت باشد، اما در چارچوب‌های اصولی با هم توافق دارند.

باقری تأکید کرد: به هیچ عنوان به‌دنبال به خطر انداختن امنیت محیط زیست نیستیم و رعایت این موارد در دستورالعمل‌ تهیه‌شده برای صدور مجوز تولید گیاهان تراریخته کاملا لحاظ شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که این دستورالعمل در چه مرحله ای است، اظهار داشت: دستورالعمل‌ مربوطه با حضور نمایندگان موسسات تحقیقاتی و سازمان های دست اندرکار تهیه شده و در صورت تایید آن توسط مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی و ابلاغ آن، اجرایی خواهد شد.

باقری در پایان گفت: در این دستورالعمل کمیته‌ای برای بررسی صدور مجوزها در نظر گرفته شده است و در این کمیته نمایندگانی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست حضور خواهند داشت و لذا نماینگان این دستگاه ها نیز در فرایند هرگونه تصمیم گیری قرار خواهند گرفت.

منبع:ایانا
کد خبر 0d8cf902ec9e40a285565889bbd64466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =