مدیرعامل سازمان بنادر با بیان اینکه بندر امیرآباد به عنوان پایلوت غلات بنادر شمالی کشور مطرح است از تکمیل حوضچه شماره 2 این بندر از منابع داخلی خبر داد و گفت:‌ بندر امیرآباد‌ توانایی نگهداری سالانه 120 هزار تن انواع غلات را دارا است.


محمد سعیدنژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به طرح توسعه بندر امیرآباد اظهار داشت: کریدور شمال-جنوب که بخش مهمی از آن از خاک ایران می گذرد‌ در حال حاضر مهمترین و مناسبترین حلقه ترانزیت کالا بین آسیا و اروپا به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه ‌این کریدور ‌از حوزه اقیانوس هند (بندر بمبئی) آغاز و از طریق دریا به بندرعباس در جنوب ایران متصل می‌شود، اضافه کرد: در داخل خاک ایران کالاها به وسیله حمل و نقل جاده‌ای و یا ریلی به بنادر شمال کشور نظیر بندر انزلی و بندر امیرآباد انتقال می‌یابند و سپس از طریق دریای خزر به بنادر آستاراخان و لاگان روسیه حمل می‌شوند.

طراحی بندر امیرآباد برای ظرفیت 18 میلیون تن کالا

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بندر امیرآباد یکی از بنادر مهم در دریای خزر است، اضافه کرد: منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد در شرق استان مازندران و فاصله 51 کیلومتری مرکز استان قرار دارد، عملیات ساختمانی این بندر از سال 1375 آغاز شد و در سال 1376 با توجه به موقعیت ممتاز و استعدادهای بالقوه از سوی شورای عالی مناطق آزاد به عنوان منطقه ویژه معرفی شد.

سعیدنژاد افزود: ظرفیت‌های عملیاتی این بندر در فاز اول 5/6 میلیون تن بوده و برای فاز نهایی با ظرفیت 18 میلیون تن طراحی شده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: این بندر دارای پنج اسکله غلات، اسکله رورو کامیون، اسکله شرقی، اسکله جنوبی و اسکله غربی است؛ سه اسکله شرقی، جنوبی و غربی، چندمنظوره هستند.

 طرح توسعه بندر امیرآباد

وی بیان کرد: در حال حاضر طرح‌های توسعه بندر امیرآباد شامل مواردی نظیر «توسعه اراضی بندر از 1060 هکتار به 2120 هکتار»، «ایجاد شهر بندری» و «تطویل موج‌شکن و تعریض دهانه و لایروبی کانال و حوضچه» است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: «احداث ایستگاه تغییر بوژی» و «تغییر ایستگاه شانتینگ‌یارد (‌توقفگاه ریلی) و جانمایی ایستگاه در خارج از محدوده 1000 هکتاری» از دیگر موارد مربوط به طرح توسعه بندر امیرآباد است.

 اولویت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد‌

وی اظهار داشت: ‌فعالیت‌های ترانزیتی سوخت اعم از احداث مخازن، ‌فعالیت‌های ترانزیتی کانتینر خودرو به مقصد کشورهای حوزه CIS، فعالیت‌های مرتبط با صنایع فولاد و فعالیت‌های مرتبط با صنایع چوب و کاغذ از اولویت‌های سرمایه‌گذاری بندر امیرآباد‌ است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: ‌فعالیت‌های صادراتی مواد واسطه‌ای معدنی، فعالیت‌های ترانزیتی غلات، سیستم‌های تأمین آب شیرین و تأسیسات جمع‌آوری و تصفیه مواد زائد‌ از دیگر اولویت‌های سرمایه‌گذاری این بندر است.


مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه بندر امیرآباد به عنوان پایلوت غلات بنادر شمالی کشور مطرح است از احداث سیلوی غلات به عنوان یکی از اولویتهای سرمایه‌گذاری در این منطقه خبر داد و گفت:‌ بندر امیرآباد‌ توانایی نگهداری سالانه 120 هزار تن انواع غلات را دارا است.

تکمیل حوضچه شماره 2بندر امیرآباد از منابع داخلی

وی بیان کرد: در حال حاضر در بندر امیرآباد، حوضچه شماره 2 بندر در دست اجرا است که از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی ساخته می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه اسکله‌ها، حوضچه‌ها و تأسیسات استراتژیک از منابع داخلی سازمان تأمین می‌شود، اضافه کرد: تمام تأسیسات پشتیبانی اعم از سیلو‌ها، مخازن، انبار‌ها و محوطه‌سازی، توسط بخش خصوصی ساخته می‌شود.

سعیدنژاد با بیان اینکه تأسیسات زیربنایی، اسکله و برخی از تجهیزات جلویی اسکله بندر توسط سازمان بنادر اجرا می‌شود، ‌اظهار داشت: در بندر امیرآباد حوضچه شماره 2 و‌ یکی از اسکله‌های آنجا به بهره‌برداری می‌رسد.
به گزارش فارس چندی پیش با سرمایه‌گذاری 107 میلیارد ریالی بخش خصوصی، قرارداد ساخت سیلوی نگهداری غلات در بندر امیر آباد به امضاء رسید.

‌این سیلوها در زمینی به مساحت 6 هزار و 764 متر در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیر آباد احداث می‌شود و توانایی نگهداری سالانه 45 هزار تن انواع غلات را دارا است‌.
کد خبر 144ac0b08e124e9987ae29a4a8253af3

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =