خبرگزاری فارس: فعالان بازارمواد غذایی اعلام کردند بخش خصوصی ایران در هفته جاری و به رغم تحریم های بانکی ۵۰ هزار تن گندم از بازار جهانی خریداری کرد.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از رویترز، منابع مطلع در بازار غلات اعلام کردند، علیرغم مشکلات مربوط به پرداخت های ایران که از اعمال تحریم های غرب علیه این کشور ناشی می شود، وارد کنندگان بخش خصوص در ایران این هفته حدود 50 هزار تن گندم از بازارهای بین المللی خریداری کرده اند.

صدور محموله های مواد غذایی به ایران از شمول تحریم ها مستثنی است اما اقدامات محدودیت زای پولی و بانکی موجب مسدود شدن حساب های شرکت های ایرانی در نزد بانک های بین المللی شده و واردات مواد غذایی به ایران را با مشکل مواجه کرده است.

خریداران بخش خصوصی این هفته اقدام به خرید دو محموله گندم هر کدام به حجم 25 هزار تن نموده اند.

یک تاجر اروپایی گفت: « قرارداد خرید 50 هزار تن گندم منعقد شده و ظاهرا قرار است در قالب دو محموله به ایران ارسال شود.»

منبع تامین این میزان گندم به روشنی مشخص نیست، اما  گفته می شود که این دو محموله از بندری در دریای سیاه بارگیری شده اند.

یک فعال دیگر در بازار غلات اظهار داشت: «ممکن است شاهد تلاش هایی برای انجام خریدها با استفاده از برخی پرداخت های پیشاپیش باشیم.» وی ادامه داد: «وارد کنندگان مواد غذایی بخش خصوصی ایران تقاضای زیادی برای خرید دارند و اگر دولت ایران وارد موضوع نشود، آنها با مشکلاتی مواجه خواهند شد.»

به گفته تجار، دولت ایران، که اخیرا اقدام به خرید بیش از 2 میلیون تن گندم کرده است، ظاهرا به دلیل ناتوانی بخش خصوصی این کشور در پرداخت وجوه کالاهای وارداتی و عقد قراردادهای بزرگ، قصد دارد  صدها هزار تن دانه غلات از بازارهای بین المللی خریداری کند.

ایران همچنین نیازمند واردات میزان قابل توجهی گوشت و سایر مواد غذایی برای تامین نیازهای داخلی خود است. بر اساس آمارهای سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، ایران در سال 2010، بالغ بر 1.6 میلیون تن گوشت مرغ، 6.3 میلیون تن شیر گاو و مجموعا حدود 0.91 میلیون تن گوشت گاو، گوسفند و بز تولید کرده است.

ایران تلاش می کند با استفاده از برخی روش ها از جمله همکاری با بانک های ترک و انجام مبادلات به ارزهای غیر دلاری نظیر روبل، تحریم بانکی علیه خود را به حاشیه براند.

یک بانک سوئیسی، متعلق به گروه سرمایه گذاری هیندوجای هند هفته گذشته اعلام کرد که علیرغم تحریم ها به تسهیل مالی واردات مواد غذایی به ایران ادامه می دهد. پیتر پام، مسئول اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک در این خصوص گفت: «در حالی که تحریم های فعلی حقیقتا تاثیر گذار بوده اند، هنوز در خصوص برداشتن قدم هایی که بتواند تاثیر این تحریم ها را افزایش دهد، اکراه وجود دارد. بخشی از این اکراه مربوط به احتیاط در خصوص عدم اعمال فشار زیاد به برخی شرکایی است که کمک آنها در جبهه های دیگر مورد نیاز است. از جمله ترکیه که موافقتش برای اتخاذ هر گونه تصمیم در مورد بحران سوریه ضروری است.»

کد خبر 18183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =