فود پرس - کمیسیون کشاورزی هرچند مانند سایر کمیسیون‌ها دارای 21 نفر عضو دائم است، اما این کمیسیون جزو کمیسیون‌های محبوب و پرطرفدار مجلس شورای اسلامی نیست و جایگزین‌های صورت‌گرفته در ترکیب نمایندگان مجلس نیز نشان می‌دهد کمیسیون کشاورزی مجلس نهم، کمیسیونی غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود.

ناکامی حدود 200 نماینده مجلس هشتم برای حضور در مجلس نهم نشان می‌دهد که کاراکتر بیرونی نمایندگان دور هشتم نتوانسته است جذابیت بالایی برای مردم ایجاد کند و چنین تغییرات عمده‌ای در میان نمایندگان تأیید صلاحیت شده برای ورود به مجلس نهم به‌وقوع پیوست.

نگاهی به ترکیب اعضاء کمیسیون کشاورزی نشان می‌دهد به جز پنج نفر از اعضاء این کمیسیون، سایر نمایندگان عضو که شامل نایب‌رئیس اول، نایب‌رئیس دوم، سخنگو، دبیر دوم، رئیس کمیته آب و خاک و سایر اعضاء عادی آن از رسیدن به مجلس نهم بازماندند. این در حالی است که نمایندگانی که جایگزین آنها شده‌اند، نیز دارای تحصیلات کشاورزی نبوده و آینده این کمیسیون را به‌صورت غیرقابل پیش‌بینی معرفی می‌کند.

حلیمه عالی متخصص داخلی، جایگزین احمدعلی کیخا با داشتن مدرک دکترای اقتصاد کشاورزی، عباس زارع‌زاده با تحصیلات حوزوی جایگزین کاظم فرهمند و حسین محمدزاده مهندس عمران جایگزین محمدعلی دلاور شده است.

همچنین امید کریمیان کارشناس ارشد مدیریت اجرایی جایگزین اقبال محمدی، محمدعلی پورمختار متخصص حقوق و جزا جایگزین عیسی جعفری، نبی‌الله احمدی متخصص علوم اقتصادی جایگزین مهدی افشاری نماینده داراب شده است.

هرچند از میان 21 نفر عضو کمیسیون کشاورزی مجلس هشتم تنها هفت نفر دارای تحصیلات مرتبط یا فعالیت‌های متناسب با بخش کشاورزی بوده‌اند، اما در عمل از 21 نفر عضو دائم این کمیسیون می‌توان گفت که تنها هشت تا 10 نفر از آنها به‌صورت فعال در رسانه‌ها و در ارتباط با بخش کشاورزی فعالیت‌های گسترده‌ای داشتند. با وجود این، نماینده‌های کامیاب در ورود به مجلس نهم، صحبت از عضویت در کمیسیون کشاورزی می‌کنند. نمایندگانی که به‌دنبال نامگذاری سال تولید، حمایت از کار و سرمایه ایرانی تحقق شعار مقام معظم رهبری را پیگیری می‌کنند.

تشکیل فراکسیون کشاورزی به تناسب الگوی ایجادشده در مجلس ششم و هفتم ازجمله ایده‌هایی است که پیش از انتخابات توسط رئیس سابق این کمیسیون و پس از انتخابات توسط برخی از نماینده‌های منتخب مردم طراحی شده است.

اینکه نمایندگانی که به شرف انسانی خود سوگند خورده‌اند تا حافظ حقوق و منافع ملت باشند، سوگند خود را در تمام چهار سال به یاد داشته و برای کشاورزی و آبادانی ایران قدم‌های گسترده بردارند، مطلبی است که باید از مجلس تازه رسیده نهم اندکی بگذرد تا بتوان درباره آن قضاوت کرد./

 

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

کد خبر 19157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =