۰ نفر
۱۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۰
فود پرس - بنا به آمار رسمی، ضریب نفوذ دانش در بخش کشاورزی کشور کمتر از یک درصد است، درحالیکه بخش کشاورزی با بیش از ۲۰۰ هزار نفر دانش آموخته و نزدیک به همین تعداد دانشجو در گرایش های مختلف مواجه است و به اذعان آمار رسمی و غیر رسمی قریب به اتفاق آنها جویای کارند.

این موضوع، دلایل مختلفی دارد، از ضعف نظام آموزش عالی گرفته تا ناکارآمدی سازمان ها و نهاد ها و البته سرخوردگی دانش اموختگان این رشته و بسیار دلایل دیگر.

اما نکته مورد نظر در این نوشتار که مزید بر علت است، تبدیل شدن بسیاری از نهادها و موسسات عمومی و غیر دولتی بخش کشاورزی، به حیات خلوت بازنشستگان وزارت جهاد کشاورزی است، که بسیاری از مشاغل اجرایی را در اختیار گرفته اند.

این موضوع ضمن اینکه در بسیاری موارد، نقض صریح قانون می باشد، به لحاظ اخلاقی و عدالت نیز جای بسی تامل دارد. قطعا کسی با استفاده از تجربه چندین ساله بازنشستگان عزیز مخالف نیست، اما در چه جایگاهی، در جایگاه مشاور، یا در جایگاه مدیر عامل، و کارپرداز، و منشی و .....

از جمله نهاد ها و سازمانهایی که به این معضل گرفتارند می توان به برخی صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور و برخی استانها ، اتحادیه های استانی و ملی ، اتحادیه نظارت بر تعاونی های روستایی کشور، اتحادیه مرکزی تعاونی های روستایی اشاه نمود و قطع یقین تعداد از آنچه بر شمرده شد بیشتر است.

در پایان قابل ذکر است، بخش کشاورزی با بحران سرمایه انسانی مواجه است و اگر تلاش بر این است که از کشاورزی معیشتی گذر کرده و به کشاورزی پایدار دست یابیم، قطع یقین پشتوانه سازی برای به فعل درآوردن پتانسیل های بالقوه ، باید از مهمترین رویکرد ها باشد.
کد خبر 19247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =