فود پرس - طبق برنامه پنجم توسعه بايد توليدات بخش كشاورزي به 143 ميليون تن برسد كه اين ميزان تا پايان سال گذشته از مرز 110 ميليون تن گذشت و ضريب امنيت غذايي كشور 92 درصد بود كه بر اساس پيش بيني سكاندار اين وزارتخانه امسال 118 ميليون تن انواع محصولات كشاورزي توليد مي‌شود و ضريب امنيت غذايي در كشور به حدود 95 درصد مي‌رسد.

ايران با وسعت يك ميليون و 648 هزار و 195 كيلومتر مربع داراي 14.5 هكتار جنگل، 84.5 ميليون هكتار مرتع، 32.5 ميليون هكتار بيابان و 2.5 ميليون هكتار بيشه‌زار است كه حدود 83 درصد عرصه كشور را در بر گرفته است و از 36 ميليون هكتار اراضي ملي تنها نيمي از آن تحت كشت، زراعت و باغباني در بخش كشاورزي قرار گرفته و 18 ميليون هكتار اراضي ملي خالي مانده است كه مي‌توان براي توسعه اين بخش در اختيار متقاضيان قرار داد اما تامين و توسعه سرمايه‌گذاري اين بخش با فقر تاريخي مواجه است.

به گزارش خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در گذشته زمينه سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در زير مجموعه كشاورزي كمتر از بخش صنعت بوده است و اغلب كشاورزان خرده مالكي، سنتي و روستايي هستند. از سوي ديگر به دليل جذابيت خدمات، دلالي و واسطه گري كه با كمترين قيمت پول بيشتري به دست مي‌آيد، باعث شده سرمايه‌گذاري در بخش كشاورزي كمتر شود.

همچنين به گفته وزير جهاد كشاورزي "ديدگاه هاي مسوولان وقت در دهه‌هاي گذشته يكي از عوامل كاهش سرمايه‌گذاري‌ در بخش كشاورزي شده، چرا كه براساس اين ديدگاه‌ها، بيشترين سرمايه در خدمات و صنايع متمركز شده تا بخش كشاورزي؛ در صورتي كه اگر 10 درصد از سرمايه‌گذاري ساير بخش‌ها به كشاورزي منتقل مي‌شد، قطعا ارزش افزوده و استقلال بيشتري از شرايط فعلي حاصل مي‌شد."

اين درحالي است كه کشاورزي به عنوان يک صنعت پيشتاز و مهم در کشور از ساليان دراز زمينه ساز رشد و توسعه کشورها محسوب شده و اصلي‌ترين دغدغه مسوولان هر کشوري تامين مواد غذايي ملتشان بوده است.

از سويي ديگر بخش کشاورزي مي‌تواند محرک توسعه صنعتي کشور باشد مشروط بر اينکه بتوان براي توسعه‌ اين بخش همت جدي به كار گرفته شود و پس از آن بايد به توسعه صنايع جانبي، تبديلي و تکميلي و فرآوري بخش کشاورزي به عنوان اولويت اصلي توجه شود.

اما به اعتقاد كارشناسان بخش كشاورزي اين امر مهم در کشور ما نيز مورد بي‌توجهي قرار گرفته و برنامه‌ها صرفاً در توليد محصول بدون توجه به سلامت و کيفيت محصول استوار است که اين استراتژي در آينده نزديک نه تنها شکست خواهد خورد بلکه عواقب اسف باري را به همراه دارد.

به اعتقاد اسماعيل شهبازي - استاد دانشگاه شهيد بهشتي ـ بهره‌گيري از ترويج و آموزش کشاورزي، مهم‌ترين امر در تغيير نگرش بهره برداران و اصلاح زيربنايي سيستم کشاورزي است.

جايگاه بخش كشاورزي پس از تامين امنيت غذايي كشور، به علت ايجاد فرصت‌هاي شغلي پايدار، كاهش مهاجرت بي‌رويه روستائيان به شهرها، افزايش درآمد کشاورزان روستايي و توزيع درآمد در کشور بسيار استراتژيك محسوب مي‌شود.

از سوي ديگر افزايش توليد محصولات کشاورزي، افزايش توسعه صادرات غيرنفتي در کشور به همراه دارد و افزايش بهره وري در اين بخش باعث رشد و توسعه صنعتي نيز مي‌شود.

اما سنتي بودن اين بخش، نبود تسهيلات کافي و جاذبه‌هاي سرمايه‌گذاري، ضعف بنيه مالي بهره برداران، فراهم نبودن بستر توسعه صنايع تبديلي، تکميلي و فرآوري، پراکندگي و خرد بودن اراضي، دم اختصاص يارانه مناسب به توليد، سيستم تادرسا توزيع و شكل‌گيري بازار دلالي، ضعف اساسي در بازاريابي و بسته‌بندي، پايين بودن نرخ خريد تضميني محصولات و وجود ضايعات بالا در محصولات باغي و زراعي از موانع اساسي رشد و توسعه كشاورزي از سوي توليدكنندگان، دست‌اندركاران و حتي مسئولان امر مطرح مي‌شود.

با توجه به جايگاه استراتژيك اين بخش و مشكلات موجود رييس جمهور اخيرا خود به ميدان آمده و با تشكيل كارگروهي با رياست خودش كمر همت براي رفع اين موانع و توسعه‌ اين بخش بسته است؛ اين كارگروه از فعاليت‌هاي توليدي همچون كشت‌هاي گلخانه‌اي، مجتمع‌هاي دامپروري، طيور، قارچ و... حمايت مي‌كند و تسهيلاتي كه در نظر گرفته را مي‌تواند در بخش‌هاي مختلف به متقاضيان بپردازد كه اميد مي‌رود اين شرايط و تسهيلات دري براي ساماندهي فارغ‌التحصيلان بيكار، افراد محلي بيكار به همراه افراد خبره اين بخش باشد.

کد خبر 19323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =