فود پرس - در سال 90 حدود 58 هزار تن انواع محصولات «پگاه» به کشورهای مختلف صادر شد که نسبت به سال 89 حدود 17 درصد و در مقایسه با سال 88 بیش از 100 درصد رشد داشته است.
گلنهالی، نایب رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت بازرگانی صنایع شیر ایران «پگاه» در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن بیان این مطلب تصریح کرد: کلیه شرکت‌های تولیدی «پگاه» با توجه به توان تولید و تنوع محصولات در امر صادرات دخیل هستند و هر کدام از این شرکت‌ها مزیت‌های نسبی و مطلق خود را دارا هستند که می‌توان به سابقه و تجربه 50 سال تولید سبد گسترده و کامل محصولات تولیدی پگاه، تولید محصولات با کیفیت و بدون مواد افزودنی و نگهدارنده، دوری و نزدیکی به مرز، تنوع محصولات و ظرفیت تولید اشاره کرد.
شرکت صنایع شیر ایران (پگاه) با داشتن کیفیت منحصر‌به‌فرد محصولات، توان بالقوه مجموعه شرکت‌های تولیدی، اخذ انواع استانداردهای ملی و بین‌المللی، بهره‌گیری از نیروهای مجرب و متخصص و به کارگیری سیاست‌ها و استراتژی‌های هدفمند و منعطف با شرایط بازار این شرکت را در تحقق اهداف متعالی خود یاری کرده است.
گلنهالی گفت: احترام به مشتری و مشتری‌مداری، سرعت عمل در ارسال محموله‌ها، پایبندی به تعهدات، حضور مستمر در بازارهای هدف، تنوع محصولات صادراتی، حفظ کیفیت محصولات صادراتی به عنوان ارکان راهبردی تفکر فروش، همواره سرلوحه استراتژی این شرکت در جهت گسترش حضور محصولات مجموعه شرکت‌های تولیدی «پگاه» در بازارهای جهانی قرار داشته است.
وی تصریح کرد: کسب چندین مرتبه عناوین صادرکننده نمونه و برتر کشوری و استانی موئد به بار نشستن اهداف استراتژیک پگاه در امر صادرات است.
نایب رییس هیات مدیره شرکت صنایع شیر ایران افزود: این شرکت در سال 90 موفق شد 108 نوع کالا را در غالب 10 گروه محصولی به بیش از 10 کشور جهان صادر کند و استراتژی شرکت صنایع شیر ایران، چشاندن طعم طبیعی و با کیفیت فرآورده‌های شیری ایرانی به مشتریان و حضور هرچه فعال‌تر در بازارهای منطقه‌ای و جهانی از طریق ایجاد شعب شرکت در بازارهای صادراتی و احداث کارخانه فرآوری محصولات لبنی پگاه در برخی بازارهای منتخب می‌باشد که در این راستا قدم‌های موثری برداشته شده است.
وی تاکید کرد: به رغم پیگیری‌های بسیار و مستمر و وعده‌های مسوولان مربوطه این شرکت از سال 84 تاکنون نتوانسته است از جوایز صادراتی بهره‌مند شود و این در حالی است که این جوایز هم از نظر مبلغ و هم از نظر زمان پرداخت در کشورهای رقیب همچون ترکیه به گونه‌ای است که صادرکننده را حمایت کرده و سیستم به گونه‌ای طراحی شده که هنگام صدور کالا به خارج از کشور جایزه قابل دریافت است ولی متاسفانه این جایزه در کشور ما به دلایل مختلف به یک تنبیه تبدیل شده است تا تشویق، چرا که شرکت صادرکننده در محاسبه بهای تمام شده کالای صادراتی این جوایز را لحاظ می‌کند و قیمت کالای خود را براساس شرایط بازار و سایر رقبای داخلی و خارجی کاهش می‌دهد تا امکان رقابت وجود داشته باشد ولی با نپرداختن جوایز نه تنها تشویقی صورت نمی‌گیرد، بلکه باعث زیان به صادرکننده هم می‌شود.
گلنهالی در پاسخ به سوالی پیرامون موانع و مشکلات صادرات تصریح کرد: عدم وجود مجوز ورود کامیون‌های ایرانی به خاک عراق و بالعکس و پیگیر نشدن مساله به طور خاص، محدود بودن مرزهای خروج مواد غذایی علیرغم وجود مرزهای متعدد و استاندارد بین دو کشور، تنوع قوانین ورود به کشورهای اصلی خریدار محصولات پگاه مانند عراق، شعاری برخورد کردن حمایت از صادرکنندگان و کاهش عملی هر ساله اقدامات حمایتی، اجرایی نشدن توافقنامه‌های انجام شده بین ایران و عراق، عدم تامین مالی صادرکنندگان توسط بانک‌ها با شرایط سهل‌تر به خصوص برای صادرکنندگان نمونه و برتر کشور و مشکل مربوط به اخذ روادید مکرر برای عراق و افغانستان از جمله مهم‌ترین موانع صادرکنندگان به شمار می‌رود.
گلنهالی متذکر شد: اجرای بسته‌های حمایت از تولید و صادرات که مقرر بود با هدفمندی یارانه‌ها به تولیدکنندگان و صادرکنندگان پرداخت شود و نیز چابک شدن دولت جهت هم‌پایی با بخش خصوصی در واکنش به فعل و انفعالات بازارهای هدف از جمله مهم‌ترین اقدام‌هایی است که می‌تواند تولید در کشور را پویاتر کند.
کد خبر 19404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =