۰ نفر
۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۲
محمدرضا جمشیدی

بدون تردید به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 را باید مهمترین رخداد کشور طی ماه‌ها و سال‌های گذشته بنامیم.

مذاکراتی که نه تنها در آینده‌ای نه چندان دور ثمرات گرانبهایش بر پیکر اقتصاد ایران زمین نقش خواهد بست، بلکه همین امروز بارقه‌های امید بسیاری را در دل مردمان کشور روشن کرده است.
اقتصاد ایران پس از اعلام نتایج موفقیت‌آمیز مذاکرات رفتار دوگانه‌ای را تجربه کرد، ابتدا قیمت دلار روند نزولی به‌خود گرفت و بورس به‌صورت حباب‌گونه و هیجانی به‌سوی کانال رشد شاخص‌ها حرکت کرد و بلافاصله پس از چند روز که از شوک هیجانی اولیه گذشت و ابعاد بیشتری از توافق روشن شد، دوباره دلار به قیمت اولیه‌اش بازگشت و بازار بورس هم روند نزولی پیشه کرد.

اگرچه این روزها تحلیلگران اقتصادی گمانه‌زنی‌های متعددی را مطرح می‌کنند، اما شاید پیش‌بینی بهبود شاخص بورس با حرکت به سمت حدود 100 هزارواحد، تحقق رشد اقتصادی بالای 4 تا 8 درصد و بهبود بازار مسکن، ارز، خدمات و... در حدفاصل سال‌های 95 تا 97 را به توان در زمره خوشبینانه‌ترین گمانه‌زنی‌ها قرار داد.

این گمانه‌زنی‌ها در حالی این روزها در سرخط خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها نقش می‌بندد که جملگی کارشناسان متفق القولند که بهبود ریشه‌ای اقتصاد نیازمند حرکتی تدریجی و همه جانبه است و عموماً شوک‌ها و تب‌های تند قیمتی زود فروکش خواهد کرد.

البته در این میان کشاورزی نیز چندان بی‌تأثیر از روند سیاسی و بین‌المللی موجود نبوده است.

اگرچه در بخش کشاورزی امروز ما وابستگی مستقیم کمتری به نسبت مقایسه با سایر بخش‌ها به انرژی هسته‌ای وجود دارد، اما در کشاورزی نوین دنیا سال‌هاست محققان از طریق پرتودهی به بذرها گیاهان را مقاوم به کم‌آبی، شوری خاک و سرمازدگی می‌کنند.

تولید بذور پرمحصول و قابلیت کشت بذور در مناطق خشک و کویری اگر تا دیروز آرمانی دوردست بود، امروز در دنیای کشاورزی وارد مزارع شده و دستاوردهای بسیاری به ارمغان آورده است.

افزایش ماندگاری و سلامت محصولات کشاورزی، کاهش نیاز به سموم و کودهای شیمیایی، دفع آفات از طریق عقیم‌سازی و ده‌ها دستاورد تحقیقاتی دیگر تنها گوشه‌ای از نتایج به‌کارگیری انرژی هسته‌ای در پروسه کشاورزی در دنیا است که سال‌هاست بسیاری از نتایج آنها مزارع بی شماری را سبز کرده است.

البته در کشور ما نیز به‌کارگیری انرژی هسته‌ای در بخش کشاورزی واژه جدیدی به‌شمار نمی‌رود، چرا که بالغ بر یک دهه است در مراکز تحقیقاتی کشاورزی محققان کشور بر روی انواع پرتودهی‌ها به بذور کارهای تحقیقاتی طاقت‌فرسایی انجام داده‌اند و خوشبختانه بسیاری از نتایج تحقیقاتی هسته‌ای در بخش کشاورزی نیز وارد مزارع شده است.
از سوی دیگر بی‌تردید رفع تحریم، کاهش قیمت ارز و رفع محدودیت‌های بین‌المللی می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور نقش به‌سزایی در توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، ارتقای انتقال یافته‌های علمی و فناوری‌های روز کشاورزی به این بخش پرمزیت اقتصاد کشور باشد.

بدیهی است تبعات آتی این روند سیاسی با ورود ایران به «W.T.O» و رونق واردات به کشور بیم آن را می‌دهد که اگر کشاورزی گامی سریع در مسیر کاهش قیمت تمام شده و علمی‌تر شدن پروسه تولید برندارد در سال‌های آتی با موانع بیشتری روبه‌رو خواهد شد.
کد خبر 1ac74c659f004e3d909c2a3e7ffcf82e

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =