در حالي كه سالانه 10 ميليون تن از ظرفيت ايجاد شده در صنايع لبني خالي مي‌ماند و چهار ميليون تن از كارخانه‌هاي رب گوجه فرنگي بلامصرف هستند؛ پياز و سيب‌زميني به دليل نبود انبار و سردخانه‌هاي مناسب با مشكل عدم تعادل در عرضه و تقاضا مواجه بوده و محصولات صادراتي ديگري مانند پسته و خرما نيز مشكل كمبود ظرفيت فراوري و بسته‌بندي دارند.

عليرضا پوربصير، مديركل دفتر امور صنايع وزارت جهاد كشاورزي، در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با تشريح وضعيت توليد و انبارداري در ايران اظهار كرد: انبارهاي فني و سردخانه‌اي براي نگهداري محصولاتي همچون پياز و سيب‌زميني كم هستند و همچنين ظرفيت‌هاي فرآوري و بسته‌بندي ميوه و سبزيجات، پسته، خرما و كشتارگاه‌هاي صنعتي دام با كمبود مواجه بوده و صنايع فرآوري زعفران نيازمند بازسازي و نوسازي هستند.

وي افزود: در كشور بيش از حدود 100 ميليون تن ظرفيت فرآوري محصولات كشاورزي وجود دارد، اما در بخش‌هايي مثل سبزي، صيفي و نباتات ظرفيت فرآوري كم بوده و در مواردي همچون بخش لبنيات و رب گوجه فرنگي با افزايش ظرفيت مواجه هستيم.

پوربصير با اشاره به توليد سالانه پنج ميليون تن گوجه‌فرنگي در كشور گفت: حدود 50 درصد از اين ميزان توليد به صورت تازه‌خوري مصرف مي‌شود و 50 درصد آن در صنايع فرآوري به رب تبديل مي‌شود كه تاكنون بيش از هفت ميليون تن ظرفيت توليد رب گوجه‌فرنگي در كشور ايجاد شده است.

به گفته او حدود چهار ميليون تن ظرفيت نصب شده كارخانجات توليد رب گوجه‌فرنگي خالي مانده‌اند.

اين مقام مسئول تاكيد كرد: منابع و تسهيلات بانكي بايد در اموري صرف شوند كه با كمبود مواجه هستيم؛ از قبيل سبزيجات، صيفي‌جات و نباتات.

وي خاطر نشان كرد: در حال حاضر بيش از 108 ميليون تن ماده خام كشاورزي توليد مي‌شود كه تا پايان برنامه‌ پنجم توسعه اين ميزان به 143 ميليون تن مي‌رسد، لذا بايد صنايع تبديلي و تكميلي در اين بخش فعال شوند و ظرفيت فرآوري اين محصولات را داشته باشند كه باعث افزايش فرآوري در بخش كشاورزي مي‌شود.

مديركل دفتر امور صنايع وزارت جهاد كشاورزي اظهار كرد: 24 ميليون تن بايد سرمايه‌گذاري جديد در بخش‌هايي كه كمبود وجود دارد، صورت گيرد كه از اين ميزان وزارت جهاد كشاورزي قادر است 70 درصد از اين ميزان صنايع را اجرا كند.

پوربصير با اشاره به اين‌كه در سال گذشته 2700 مجوز تاسيس صنايع تبديلي در بخش كشاورزي صادر شده است، گفت: 500 واحد با 355 ميليارد تومان سرمايه‌گذاري به بهره‌برداري رسيده است كه اين واحد‌ها قادرند دو ميليون و 800 هزار تن ماده خام بخش كشاورزي را جذب كنند.

وي افزود: در زمينه‌ انبارهاي فني و سردخانه‌اي براي محصولاتي مانند پياز و سيب‌زميني بسته‌بندي ميوه و سبزيجات، فرآوري پسته و خرما و كشتارگاه‌هاي صنعتي دام با كمبود مواجه هستيم و هم‌چنين بايد صنايع فرآوري زعفران بازسازي و نوسازي شود.

به گفته‌ وي در سال گذشته 600 واحد فرآوري به بانك‌ها معرفي شده‌اند كه از 160 ميليارد تومان تسهيلات بانكي استفاده كنند كه تاكنون 204 طرح معادل 54 ميليارد تومان استفاده از تسهيلات بانكي مصوب شده است.

مديركل دفتر امور صنايع وزارت جهاد كشاورزي پيش‌بيني كرد: در سال جاري 700 ميليارد تومان سرمايه‌گذاري دولتي و خصوصي در زمينه‌ صنايع غذايي و تبديلي و تكميلي صورت گيرد كه ظرفيت جذب سه ميليون و 400 هزار تن ماده خام را فراهم مي‌كند.

کد خبر 20531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =