مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی از واردات 80 تا 85 درصد نیاز دانه‌های روغنی کشور خبر داد.

 

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه قزوین، سعید سعادت در گردهمایی مدیران زراعت کشور اظهار کرد: دانه‌های روغنی از مهمترین محصولاتی است که امروز در کشور دارای مشکلات عدیده است.

 

مشاور معاون وزیر کشاورزی با اشاره به واردات 85 درصد دانه‌های روغنی مورد نیاز کشور تلاش برای رفع نیاز خارجی در سال تولید ملی با اتکا به برنامه‌ریزی را از مهم‌ترین نیازهای این بخش کشاورزی در کشور دانست.

 

وی، نهایی شدن الگوی کشت در کشور را خواستارشد و ابراز امیدواری کرد با اجرای این طرح شاهد کاهش مشکلات در بخش دانه‌های روغنی در کشور باشیم.
 

 

توليد 300 هزار تن دانه روغنی در کشور

در همین راستا مدیر کل پنبه و دانه‌های روغنی کشور از تولید 300 هزار تن دانه روغنی در کشور خبر داد.

 

محمدرضا درگاهی در گفت‌وگو با ایسنا  اظهار کرد: از 200 هزار هکتار سطح زیرکشت دانه‌های روغنی در کشور 300 هزار تن محصول برداشت می‌شود.

 

مدیر کل پنبه و دانه‌های روغنی کشور با اشاره به تاکید برنامه پنجم توسعه برای افزایش تولید دانه‌های روغنی در سطح کشور، ابراز امیدواری کرد تا پایان برنامه پنجم توسعه، این مقدار تولید، به یک میلیون و 200 هزار تن برسد.

 

وی با اشاره به نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری به نام سال تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایرانی و همچنین تاکید ایشان براقتصاد مقاومتی، تلاش برای خودکفایی دراین محصول استراتژیک را از مهم ترین برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و گفت: متاسفانه تا به امروز بیش از 80 درصد دانه‌های روغنی کشور از کشورهای مالزی، برزیل و هندوستان وارد می شود.

 

او حرکت منسجم و دانش محور را از مهم‌ترین رویکردهای وزارت جهاد کشاورزی برای خودکفایی کشور در دانه‌های روغنی دانست و افزود: حمایت از کشاورزان با خرید تضمینی محصولات، با قیمت مناسب از دیگر اقداماتی است که برای حمایت از تولید ملی صورت گرفته است.

 

درگاهی نیاز امروز کشور در روغن را یک میلیون و 270 هزار تن دانست و با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از دو و نیم میلیون تن کنجاله از نیازهای کشور است تصریح کرد: کشور می تواند با برنامه‌ریزی و افزایش سطح زیر کشت در یک برنامه 5 ساله به خوکفایی برسد.

 

این مسوول در ادامه خرید تضمینی و قیمت مناسب را از دلایل ترغیب کشاورزان برای خرید این محصول برشمرد و ادامه داد: با اقدامات صورت گرفته پیش‌بینی می‌کنیم امسال کاشت این محصولات به 25 درصد نیاز کشور برسد.

 

وی زیرساخت‌های کشور در تولید محصولات دانه‌های روغنی را مناسب ارزیابی و خاطر نشان کرد: هم اکنون امکان کشت کلزا در 30 استان کشور وجود دارد همچنین می‌توان در کلزا و گلرنگ تمام کشور را تحت پوشش این محصول قرار داد.

 

درگاهی با اشاره به طرح توسعه دانه‌های روغنی، پرداخت کمک‌های فنی اعتباری به صورت بلاعوض و پرداخت تسهیلات با بهره بسیار کم را از مهم‌ترین برنامه های وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه تولید دانه‌های روغنی در کشور دانست و افزود: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های جهاد کشاورزی پرداخت یارانه تولیدات به صورت مستقیم به کشاورزان و تولید کننده است

 

 
کد خبر 20719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =