در راستای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی و افزایش تولید دانه‌های روغنی، سطح زیر کشت کلزا در کشور به 270 هزار هکتار می‌رسد.

مدیرکل پنبه و دانه‌های روغنی و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: در راستای اجرای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی در کشور، افزایش تولید 9 محصول زراعی مدنظر قرار گرفت که کلزا یکی از آنها محسوب می‌شود.

مسعود وجدانی‌فرد افزود: برای محصول کلزا که یکی از انواع دانه‌های روغنی است، قرار است سطح زیر کشت از 100 هزار هکتار حال حاضر به 270 هزار هکتار برسد که در این راستا تمامی دستورالعمل‌های لازم همزمان با شروع کشت پاییزه آماده و ابلاغ شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا، کلیه ملزومات لازم ازجمله کود، بذر، تسهیلات، بیمه و بسیج همگانی استان‌های مختلف انجام شده و امید می‌رود که به‌موقع بتوانیم به اهداف مدنظر دست پیدا کنیم.

وجدانی‌فرد ادامه داد: نزولات آسمانی و اقلیم نقش بسزایی در کشت پاییزه دارد که در صورت داشتن زمستانی پرآب، پیش‌بینی مناسبی برای افزایش تولید خواهیم داشت.

انتقال تکنولوژی کشت برای نخستین‌بار از کشور فرانسه و استرالیا

مدیرکل پنبه و دانه‌های روغنی و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: برای نخستین‌بار در کشور، از انتقال تکنولوژی از سایر کشورها برای محصول کلزا استفاده شده است، به‌گونه‌ای که با یک شرکت فرانسوی برای انتقال تکنولوژی در مناطق سرد، تفاهم‌نامه همکاری به امضاء رساندیم و علاوه بر آن، با شرکت هندی که تکنولوژی‌های کشور استرالیا را قرار است به مناطق گرم ایران بیاورد، تفاهم‌نامه‌ای را به امضاء رسانده‌ایم.

وی یادآور شد: شرکت‌های فوق، کارگاه‌های آموزشی اولیه را برای مناطق گرم و سرد برگزار کرده‌اند و مقرر است در مناطق گرمسیری در سطحی معادل 20 هزار هکتار و 20 هزار هکتار نیز در مناطق سردسیری نظارت‌های لازم را در زمان کشت، داشت و برداشت انجام دهند.

وجدانی‌فرد تأکید کرد: تکنولوژی‌های کشت شامل تاریخ کشت، تراکم، آرایش کشت، داشت و برداشت مکانیزه، نحوه آبیاری، مدیریت آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز ارقام مقاوم به انواع بیماری‌ها، سرما، گرما و... بوده و همزمان با شروع فصل کشت انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: بر اساس تفاهم‌نامه‌های منعقدشده، علاوه بر واردات ارقام، در صورت امیدبخش بودن آنها، والدین آنها نیز در اختیار ایران قرار خواهد گرفت تا برای سال‌های بعد امکان تکثیر در داخل کشور را داشته باشیم.

وجدانی‌فرد همچنین گفت: قرار است 100 تن بذر کلزای فرانسوی به کشور وارد شود که 40 تن آن در فرودگاه امام بوده و 60 تن نیز به‌زودی در گمرک شهریار تحویل می‌شود.

در نظر گرفتن 405 میلیارد تومان سرمایه در گردش برای کشت کلزا

مدیرکل پنبه و دانه‌های روغنی و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه افزود: 323 تن بذر از ارقام زمستانه داخلی به استان‌ها تحویل شده و علاوه بر آن، یک‌هزار و 75 تن از ارقام کشت بهاره مربوط به تولید داخل است که تدارکات لازم برای آن انجام شده است. همچنین 210 تن ارقام وارداتی کلزا تدارک دیده شده است.

وی خاطرنشان کرد: عملکرد در واحد سطح محصول کلزا یک‌هزار و 642 کیلوگرم و میزان تولید محصول 163 هزار و 992 تن در سال گذشته بود که هدف‌گذاری شده برای 270 هزار هکتار در سطح کشور عملکرد در واحد سطح به یک‌هزار و 991 کیلوگرم رسیده که امید می‌رود ظرف چهار سال انتقال تکنولوژی‌ها بتواند این رقم را افزایش دهیم.

وجدانی‌فرد از ابلاغ استانی سرمایه در گردش برای کشت پاییزه محصول کلزا خبر داد و تصریح کرد: برای سطح 270 هزار هکتاری کلزا، سرمایه در گردشی معادل 405 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که به ازای هر هکتار، یک میلیون و 500 هزار تومان خواهد شد.

وی در پایان به شروع کشت پاییزه اظهار امیدواری کرد که هرچه سریع‌تر قیمت‌های تضمینی ابلاغ شود تا کشاورزان بتوانند راحت‌تر برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کنند.
کد خبر d164fd5a93044425a1d4ac4be7db86bc

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =