صنعت شیرینی و شکلات در طول دو دهه گذشته از رشد خیره‌کننده‌ای برخوردار شده است، سرمایه‌گذاری کلان انجام شده توسط بخش خصوصی و ورود آخرین ماشین‌آلات روز دنیا نه تنها تولیدات این صنعت را مطابق با غول‌های این صنعت در بازار جهانی کرده و درهای بازار جهانی را به روی این صنعت گشوده است، بلکه میزان صادرات این بخش در سال 89 به نصف کل صادرات صنایع غذایی افزایش یافته و جای پیشرفت بیشتری نیز وجود دارد.
اما متاسفانه هنوز هم به صنعتی با این همه مزایا و اشتغالزایی فراوان به دید یک صنعت فانتزی نگاه می‌شود و نه تنها حمایت‌های اصولی در راستای ارتقای صادرات غیرنفتی به این بخش تزریق نمی‌شود، بلکه با بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های خلق‌الساعه و نبود همکاری لازم در راستای اعطای تسهیلات و تسهیل تامین مواد اولیه مورد نیاز مانع شکوفایی این بخش پرمزیت شده‌ایم.
جهت اطلاع از آخرین وضعیت این صنعت استراتژیک و همچنین دریافت آخرین اطلاعات از یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات پای صحبت‌های جمشید مغازه‌ای دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات نشسته‌ایم که ماحصل آن را با هم می‌خوانیم.

 

***********

لطفا پیرامون تفاوت‌ها و ویژگی‌های یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات به نسبت مقایسه با سال‌های گذشته توضیح دهید.
این نمایشگاه در فضایی به مساحت 22 هزار متر مربع برپا شده است که از نظر مساحت تغییری نسبت به سال گذشته نداشته است.
این نمایشگاه در هشت سالن برگزار می‌شود که تفاوت امسال با سال‌های گذشته برگزاری نمایشگاه در ضلع شرقی محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و در سالن‌های 6، 7، 8، 9، 10، 11، A25 و B25 است.
همچنین نسبت به سال‌های گذشته به رغم رشد سالانه حضور مشارکت‌کنندگان خارجی، امسال این روند توسعه حفظ نشد، چرا که به دلیل دیر صادر شدن مجوز برگزاری نمایشگاه فرصت لازم برای بازاریابی مهیا نبود و بسیاری از شرکت‌های خارجی برنامه‌های نمایشگاهی خود را بسته بودند.

تعداد مشارکت‌کنندگان داخلی و خارجی این نمایشگاه چقدر است؟
210 شرکت داخلی و 28 شرکت خارجی از 11 کشور جهان در این نمایشگاه حاضر شده‌اند که در سه بخش مواد اولیه، ماشین‌آلات و محصول نهایی آخرین توانمندی‌های خود را در معرض نمایش گذارده‌اند.

مهم‌ترین دستاوردهای 10 دوره گذشته این نمایشگاه چه بوده است؟
این نمایشگاه دارای دستاوردهای بسیاری برای صنعت شیرینی و شکلات بوده است. در یک دهه گذشته به طور کلی این صنعت متحول شده است، البته معتقد نیستم این نمایشگاه به تنهایی عامل این رشد عظیم بوده است، اما در زمینه بسته‌بندی، ماندگارتر شدن کالا، افزایش رقابت و حضور خارجی‌ها باعث ورود تکنولوژی‌های روز به کشور شده است.

یکی از مزیت‌های صنعت شیرینی و شکلات بعد صادراتی بودن آن است که دارای جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد کشور می‌باشد، لطفا میزان صادرات این صنعت را در سال جاری و سال‌های گذشته مقایسه کنید.
اوج صادرات این صنعت در سال 89 بود که حدود 600 میلیون دلار انواع شیرینی و شکلات بر مبنای آمار رسمی گمرک از کشور صادر شد که البته صادرات غیررسمی قابل توجهی نیز در این سال صورت گرفت.
باید در نظر داشته باشیم یک بازار یک میلیارد دلاری صادرات انواع شیرینی و شکلات تنها در اطراف کشور وجود دارد که اگر حمایت لازم از این صنعت صورت پذیرد و بخشنامه‌های مشکل‌ساز تولید را کمتر کنند رسیدن به این رقم صادرات به راحتی در این بخش ممکن خواهد بود. از سال 89 به بعد به دلایل مختلف با افت صادرات موجه بودیم، به طوری که صادرات رسمی سال گذشته به 480 میلیون دلار رسید که حدود 20 درصد کاهش صادرات مشاهده می‌شود.
با توجه به اینکه عمده صادرات صنعت شیرینی و شکلات در نیمه دوم هر سال صورت می‌گیرد آمار دقیقی از میزان صادرات پنج ماهه امسال در دست نیست، اما آنگونه که از شواهد و قرائن بر می‌آید، صادرات امسال نظیر سال‌های گذشته با درصدی افت مواجه بوده است.

صنعت شیرینی و شکلات در دو دهه گذشته با پیشرفت‌های اساسی روبه‌رو بوده است. به نظر جنابعالی دولت برای زدودن موانع تولید و صادرات در این بخش پرمزیت باید چه راهکارهایی اتخاذ کند؟
این بخش دارای جایگاه مهمی در اقتصاد کشور است و 45 تا 50 درصد کل صادرات صنایع غذایی کشور در این بخش صورت می‌گیرد. در شرایط فعلی فعالان این صنعت تامین مواد اولیه مورد نیاز به شدت تحت فشار هستند. قیمت‌های جهانی در طول یکی، دو سال گذشته افزایش چشمگیری یافته است. مواد اولیه اصلی مورد نیاز این صنعت نظیر شکر، آرد و روغن همواره در حال افزایش است، به عنوان نمونه در هفت ماهه اخیر 50 درصد افزایش قیمت یافته است.
با توجه به اینکه همه این مسایل برروی افزایش قیمت تمام شده تولید موثر است. در چنین شرایطی به راحتی بازار صادراتی این بخش از بین می‌رود.
نکته دیگر این است که صنعت برای اینکه بتواند تولید خود را به روز کند، نیاز به تسهیلات و سرمایه و مشوق‌های صادراتی دارد.
با توجه به جمیع نکاتی که به آنها اشاره کردم اگر دولت بتواند این گره‌ها را از دست و پای صنعت شیرینی و شکلات بگشاید این صنعت توان آن را دارد تا جهش دیگری در اقتصاد کشور داشته باشد.

اشتغالزایی صنعت شیرینی و شکلات در کل کشور چقدر است؟
حدود 80 هزار نفر اشتغال مستقیم در این بخش ایجاد شده است که اگر صنایع جانبی نظیر صنعت چاپ و بسته‌بندی، تولیدکنندگان، شکر، آردسازان و تولیدکنندگان روغن را هم به این رقم اضافه کنیم بیشتر به اهمیت استراتژیک این صنعت پی خواهیم برد.

امسال در خصوص تامین آرد، شکر و روغن به عنوان سه ماده اصلی تولید در این بخش با چه مشکلاتی مواجه هستید؟
با توجه به اینکه ما نمی‌توانیم وارد معاملات گندم شویم، چرا که گندم به عنوان یک موجود زنده نیاز به سیلو و امکاناتی دارد که از توان بخش خصوصی خارج است، مجبوریم که پس از ورود به عرصه معاملات گندم آن را در اختیار آردسازان قرار دهیم.
مساله مهم دیگر این است که تنها حدود 25 درصد گندم خریداری شده توسط ما تبدیل به آرد نول مصرفی مورد نیاز این صنعت می‌شود.
در زمینه شکر نیز در طول دو سال گذشته با دولت توافق شد تا واردات داشته باشیم اما به دلیل مسایل بین‌المللی نتوانستیم شکر مورد نیاز را وارد کنیم و به این دلیل در زمینه شکر مورد نیاز نیز دچار روزمرگی هستیم. در این رابطه با توجه به مصرف بالای این محصول به عنوان ماده اولیه اصلی تولید شیرینی و شکلات دولت باید تسهیلاتی را برای تولیدکنندگان در نظر بگیرد.
در مورد روغن نیز مسایل مشابه وجود دارد. روغن تخصصی هنوز هم برای انواع تولیدات صنعت شیرینی و شکلات وجود ندارد و تولیدکنندگان ناگزیر هستند از روغن‌های غیرتخصصی برای تولید استفاده کنند که این مساله مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند.

اگر در پایان توصیه‌هایی به اعضای انجمن دارید، بفرمایید.
ما به دنبال ایجاد تحول و همبستگی میان اعضا و حاکم کردن رقابت سالم در این صنعت هستیم که در نهایت موجبات رشد را ایجاد می‌کند. همچنین از اعضا می‌خواهیم انجمن خود را حمایت کنند و مانع چند دستگی در این بخش شوند.

اقتصاد سبز

کد خبر 20968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =