با توجه به اینکه ریشه مشکلات کشاورزی در بخش بازرگانی است و نبود هماهنگی بین تولید و بازار بزرگترین معضل بخش کشاورزی شده و این بخش را از حالت اقتصادی خارج کرده، ساماندهی بازار محصولات کشاورزی ضروری است.

علیرضا بزرگی عضو شورای کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: به دلیل نوسانات نرخ ارز، مشکلات سرمایه‌گذاری و بازار نامناسب محصولات کشاورزی تولید‌کننده متضرر می‌شود و مصرف‌کننده نیز از قیمت‌ها راضی نیست.

وی یکی از مشکلات بخش کشاورزی را اقتصادی ‌نبودن این بخش عنوان و تصریح کرد: علی‌رغم این‌که کشاورزی یکی از ارکان اقتصادی در کشور بوده در حال حاضر این مجموعه از اقتصاد، کاملا معیشتی است و به علت اقتصادی‌نبودن و بازار‌ محور نبودن تولیدات این بخش نمی‌توان به اهداف چشم‌انداز نظام دست یافت.

بزرگی اظهار کرد: حلقه پس از تولید و بازار ساختارهای لازم را ندارد و تولید براساس بازار انجام نمی‌شود، لذا هم مصرف‌کننده و هم تولید‌کننده از این شرایط متضرر می‌شوند و رشد اقتصادی در نظر گرفته شده برای بخش کشاورزی به دلیل نداشتن بازار مناسب محقق نمی‌شود.

این تولیدکننده قاچاق کالا، صادرات و واردات محصولات کشاوزی را یکی از مشکلات مهم بازار این بخش برشمرد و گفت: برای حل مسائل بازار بخش کشاورزی باید قوانین موجود اصلاح شود.

وی گفت: در برخی از موارد قوانین مشکلی ندارد اما هماهنگی لازم بین دستگاه‌های متولی موجود نیست که نبود هماهنگی میان تولید و بازار بزرگترین معضل بخش کشاورزی است و این بخش را از حالت اقتصادی خارج کرده است.

بزرگی با تاکید بر آموزش‌های لازم برای کشت، برداشت، بسته‌بندی و بازاریابی و ... به تولید‌کنندگان اظهار کرد: تولید‌کنندگان بخش کشاورزی تشنه آموزش هستند تا بتوانند براساس نیاز‌های روز و بازار مصرف تولید کنند، اما در حال حاضر کشاورزان دیمی و تجربی کشت می‌کنند.

این کارشناس بخش کشاورزی تصریح کرد: علی‌رغم این‌که تخلفات زیادی در بخش کشاورزی در قالب رانت، انحصار و دورزدن قوانین صورت می‌گیرد و همگان بر این تخلفات اذعان دارند هیچ‌گونه بررسی و برخوردی از سوی دستگاه‌های مربوطه صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: این شرایط باعث نابسامانی بازار محصولات کشاورزی شده و تا این مسائل حل نشود بخش کشاورزی هم‌چنان معیشتی خواهد ماند و به رشد اقتصادی نمی‌رسد.

بزرگی تصویب طرح انتزاع وظایف بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت را یکی از عوامل بسیار مهم و تعیین‌کننده در حل مشکلات بازار محصولات کشاورزی دانست و گفت: با توجه به این‌که ریشه مشکلات بخش کشاورزی در بخش بازرگانی است، باید در زمینه‌ بازار این محصولات رسیدگی شود و ساماندهی بازار این بخش ضروری است.

کد خبر 21321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا آقابالائی ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    1 1
    مشکل اصلی بخش بازرگانی نمی تواند باشد بلکه اصل مشکل عدم شفافیت قوانین وقیمت ارز در کشور می باشد قدرت رقابت کالاهای ما در مقایسه با کشور های همسایه همیشه با نوسان مواجه بوده است عدم حمایتهای واقعی از فعالان بخش تجارت خارجی وعدم تشویق به موقع و... که موجب بی اعتمادی صادر کنندگان ما گردیده است عدم بسترهای مناسب در زمینه های حمل ونقل - یارانه - پشتیبانی منسجم - بخشنامه های فله ای بدون نظر کارشناسی از تشکل های صادراتی - وخیلی موضوعات دیگر که ما را با مشکلات عدیده مواجه گردانیده بنده با تجارب چندین ساله ومسئولیتهای صادراتی وحضور در بیشتر کشورهای خارجی با مشکلات بخش کشاورزی کشورمان آشنائی لازم دارم که عرض نمودم.