قائم مقام اتحادیه پنبه‌کاران و دانه‌های روغنی از آغاز برداشت دانه روغنی سویا خبر داد و گفت: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی و بارندگی‌های خوب در سال گذشته، امسال میزان تولید این محصول افزایش کمی و کیفی خواهد داشت.

ولی‌ا... وثوقی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پیش‌بینی کرد: امسال 27 هزار تن روغن سویا از دانه‌های برداشتی استحصال شود.

وی افزود: استان‌های گلستان، مازندران، کردستان و لرستان که میزبان عمده‌ محصول سویا هستند از ماه جاری برداشت این دانه روغنی را آغاز کرده‌اند.

به گفته‌ وثوقی قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم سویا در سال گذشته 662 تومان بوده که امسال با توجه به بالا‌بودن قیمت‌های بازار آزاد پیش‌بینی می‌شود سویا به فروش تضمینی نرسد و در بازار آزاد فروخته شود.

رییس اتحادیه دانه‌های روغنی گفت: امسال هر کیلوگرم سویا بیش از 1000 تومان در بازار آزاد به فروش خواهد رسید.

سویا، کلزا، کنجد، آفتابگردان و گلرنگ پنج دانه روغنی محسوب می‌شوند که تنها 200 هزار هکتار از اراضی زراعی کشور به کشت این دانه‌ها اختصاص یافته و 300 هزار تن دانه از این سطح برداشت و از این میزان 81 هزار تن روغن استحصال می‌شود که جوابگوی کمتر از 15 درصد از نیاز صنعت روغن نباتی است چراکه مصرف سرانه روغن نباتی در کشور 20 کیلوگرم بوده و سالانه یک میلیون و 515 هزار تن روغن نیاز است که تنها 81 هزار تن از این میزان در داخل تولید و بقیه از طریق واردات تامین می‌شود.

به گفته مدیرکل پنبه و دانه‌های روغنی طبق برنامه پنجم توسعه باید سطح زیر کشت دانه‌های روغنی به یک میلیون و 200 هزار تن برسد.

کلزا، سویا، کنجد، آفتابگردان و گلرنگ به ترتیب بیشترین سطح زیر کشت را دارند که بر اساس برنامه‌ ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی باید در سال آینده سطح زیرکشت آنها به 400 هزار هکتار و میزان تولیدشان به 713 هزار تن افزایش یابد.

کد خبر 21326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =