قرارداد بیمه اتکایی فی مابین صندوق ضمانت صادرات و صندوق توسعه صادرات آبزیان با حضور دوست حسینی و کاکاوند مدیران عامل این دو مجموعه به امضاء رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، کاظم دوست حسینی در حاشیه مراسم انعقاد این موافقتنامه اظهار داشت:‌ این تفاهم نامه دو جانبه در قالب قرارداد اتکایی اختیاری یا (FRA) تنظیم شده است.

براساس این سند صندوق ضمانت در دو قالب اصلی با صندوق توسعه همکاری خواهد نمود. اول آنکه بعنوان بیمه گر اصلی، وظیفه اعتبارسنجی از خریداران خارجی و پذیرش بخش اعظم ریسکهای سیاسی و تجاری قراردادهای  صادراتی اعضاء و شرکتهای زیر مجموعه صندوق توسعه صادرات آبزیان را بعهده می گیرد. صندوق مذکور  نیز می تواند به صورت اختیاری نسبت به پذیرش بخشی از ریسکهای موجود اقدام نماید.

دوم آنکه صندوق برای کمک به تامین مالی واحدهای صادراتی در مرحله قبل از حمل اقدام به اعتبار سنجی از صادر کنندگان ایرانی نموده و بر اساس رتبه اعتبار ی بدست آمده سقف اعتبارات صادراتی قابل تخصیص بهآنها را نزد بانک تضمین می کند. در چنین شرایطی نیز صندوق توسعه آبزیان می تواند در پذیرش بخشی از ریسکهای موجود به صورت اختیاری مشارکت نماید.

مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات در پاسخ به  این سوال که این موضوع چه منفعتی برای صندوق توسعه دارد اظهار داشت: در این چارچوب صندوق توسعه صادرات آبزیان به میزان ریسک پذیری خود از کارمزدهای دریافت شده بهره مند میشود و البته در صورت بروز خسارت صندوق بعنوان بیمه گر اصلی وظیفه بازپرداخت و جبران خسارت را خواهد داشت و صندوق توسعه نیزدر پرداخت خسارت به میزان ریسک برداشت شده سهیم است. بدین صورت در واقع صندوق توسعه آبزیان در هدایت مشتریان و قراردادهای صادراتی در بازارهای هدف به نوعی مدیریت مناسبی در ریسکها خواهد داشت.

دوست حسینی در پایان اظهار داشت با توجه به ظرفیتهای بسیار مناسب کشور برای توسعه صادرات محصولات شیلات و آبزیان، امیدواریم بتوانیم خدمات بهتری برای فعالان اقتصادی این بخش ارائه دهیم زیرا در سنوات اخیر بدلیل عدم مراجعه صادر کنندگان این دسته از محصولات به صندوق، بخش بسیار جزئی از پرتفوی ما یعنی کمتر از 10 میلیون دلار پوشش به بخش شیلات و آبزیان ارائه شده است.

بهروز کاکاوند، مدیر عامل صندوق توسعه صادرات آبزیان نیز اظهار داشت: سال گذشته حدود 120 میلیون دلار مجموع صادرات محصولات و فرآورده های آبزیان بوده است و انتظار می رود این میزان در سالجاری با رشد مناسب به 250 میلیون دلار نیز برسد. وی اظهار امیدواری کرد با انعقاد قرار داد اتکایی با صندوق ضمانت صادرات، سهم  شرکتهای زیر مجموعه صندوق توسعه در برخی بازارهای هدف چون عراق و برخی کشورهای آمریکای لاتین همچون اروگوئه افزایش یابد.

کد خبر 21327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =