رییس شورای ملی زیتون از آغاز برداشت میوه های روغنی زیتون در باغات کشور خبر داد و گفت: با توجه به افزایش نرخ ارز، محدودیت‌ واردات روغن زیتون و کم بار بودن باغات به دلیل سال‌آوری، قیمت هر لیتر روغن زیتون 17 تا 20 هزار تومان افزایش خواهد یافت.

سیداحمد بلند‌نظر در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: برداشت دانه‌های روغنی زیتون در باغات مرکزی، جنوبی و شمالی کشور تا اواخر آذرماه ادامه داشته که با توجه به ناآور بودن درختان زیتون در سال جاری ، کمتر از هزار تن روغن زیتون از میوه های برداشت شده استحصال می‌شود.

وی با بیان اینکه درصد روغن دانه‌های زیتون در باغات شمالی کشور به دلیل شرایط اقلیمی بیشتر است افزود: در حالی‌که هدف اصلی از توسعه‌ی باغات زیتون کشور افزایش تولید روغن زیتون به عنوان غذا و دارویی موثر است بخش اعظم میوه باغ‌ها به زیتون کنسروی اختصاص می‌یابد.

رییس شورای ملی زیتون درباره قیمت‌های داخلی زیتون عنوان کرد: قیمت خرید هر کیلوگرم میوه روغنی زیتون از باغدار 1400 تا 1800 هزار تومان است که با توجه به قیمت تمام شده هر لیتر روغن زیتون برای کارخانه‌ها از 15 تا 17 هزار تومان متغییر است، با احتساب هزینه‌های بسته‌بندی و حمل و نقل تقریبا لیتری 18 تا 20 هزار تومان در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد.

** واردات هزار تنی زیتون و فرآورده‌های آن در نیمه نخست امسال

بلندنظر با اشاره به واردات حدود 10 درصد از سفارش متقاضیان زیتون و فرآورده‌های آن (کمتر از هزار تن) که در سال گذشته به ثبت رسیده بود گفت: علی‌رغم نیاز به واردات 12 تا 14 هزار تنی روغن زیتون برای تأمین نیاز داخلی، با توجه به شرایط تحریم کنونی و محدودیت‌هایی همچون افزایش نرخ ارز، مشکلاتی برای واردات این محصول به وجود خواهد آمد که برای حل آن باید ضمن رفع موانع، نوسانات نرخ ارز در کشور کنترل شود.

وی درباره قیمت‌های جهانی روغن زیتون در صورت واردات اظهار کرد: هر لیتر روغن زیتون در سال گذشته حدود دو یورو به فروش می‌رسید اما امسال قیمت آن به بیش از 2.5 یورو افزایش یافته است که با توجه به افزایش نرخ ارز و محدودیت‌های موجود، در صورت واردات، قیمت هر لیتر روغن زیتون بسته به کیفیت آن از 17 تا 20 هزار تومان متغییر خواهد بود.

رییس شورای ملی زیتون گفت: از آنجا که قیمت‌های جهانی زیتون و فرآورده‌های آن توسط دو قطب اسپانیا و ایتالیا تعیین شده و به دلیل اینکه بیش از 90 درصد از باغات زیتون این دو کشور به صورت دیم آبیاری می‌شود، در سالی که ماه مارچ در این دو قطب تولید پربارش باشد، میزان محصولات افزایش می‌یابد و قیمت آن نیز متعادل‌تر می‌شود اما در صورت کاهش بارندگی، کاهش تولید و عرضه این محصول، قیمت هم افزایش می‌یابد.

کد خبر 21739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =