۰ نفر
۱۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۱

مسال برای بسیاری از تولیدکنندگان و واحدهای صنعتی یکی از دشوارترین سالهای کار و فعالیت بوده است. سالی که با جهش نرخ ارز شروع شد و با بخشنامه های پی در پی در حوزه های واردات و صادرات ادامه دارد. اما بد نیست ببینیم تازه ترین روایت وزارت صنعت، معدن و تجارت از فضای تولید کشور در نیمه نخست سال جاری چیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، طی چند ماه گذشته بسیاری از تولیدکنندگان کشور هشدار دادند که در صورت ادامه مشکلات اقتصادی به وجود آمده در کشور و پیدا نشدن راهکاری برای حل آنها کاهش تولید واحدهای تولیدی و صنعتی اجتناب ناپذیر خواهد بود.

این هشدارها در حالی مطرح شد که در سال 1390 و پیش از شروع نوسانهای شدید در بازار ارز نیز تولیدکنندگان با رشد قابل ملاحظه هزینه های تولید مواجه شده بودند. بانک مرکزی در گزارش اوایل سال جاری خود نرخ تورم در ایران را در سال 1390 معادل 21.5 درصد و افزایش هزینه‌های تولید را نیز بالغ بر 35.6 درصد اعلام کرد. این وضعیت در مورد شاخص کل بهای تمام شده در بخش تولید در زیر شاخه صنعت معادل 54 درصد، در بخش کشاورزی نزدیک به 16 درصد و در بخش خدمات معادل 13.8 درصد رشد داشت.

در همین حال آرمان خالقی، یک عضو کارگروه حمایت از تولید نیز در گفت وگو با ایسنا با اشاره به افزایش 36 درصدی هزینه‌های تولید در سال 1390 گفته بود که در صورت اتخاذ نشدن سیاستهای جبرانی برای حمایت از تولید بسیاری از واحدهای تولیدی تعطیل خواهند شد.

به گفته وی‌ افزایش 36 درصدی هزینه‌های تولید در حالی رخ داد که به همان نسبت قیمت مصرف‌کننده افزایش نیافت و واحدهای تولیدی نتوانستند تعادلی در هزینه درآمد خود ایجاد کنند.

اما در حالی بیش از هفت ماه از سال جاری می گذرد که تازه ترین گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره وضعیت تولید کالاهای مختلف در کشور حاکی از آن است که شرایط تولید هنوز به حدی بحرانی نشده که منجر به تعطیلی صنایع و کاهش چشمگیر تولید شود. اگرچه نشانه هایی از افت تولید در تعدادی از محصولات صنعتی مشاهده می شود.

تازه ترین گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره وضعیت تولید 47 قلم کالای مختلف صنعتی و معدنی در نیمه نخست سال جاری نشان می دهد که در این مدت تولید 21 قلم کالا با کاهش و تولید 26 قلم کالای دیگر نیز با افزایش مواجه شده است.

در این مدت بیشترین رشد تولید مربوط به فیبر به میزان 49.1 درصد بوده است. DMT با 25.4 درصد، نخ سیستم پنبه ای و ترکیبی الیاف مصنوعی با 14.2 درصد، نئوپان با 14 درصد و الکتروموتور نیز با 13.8 درصد در رده های بعدی از نظر میزان رشد تولید قرار گرفتند.

این در حالی است که بیشترین میزان افت تولید در نیمه نخست سال جاری مربوط به اتوبوس و مینی بوس با 78.6 درصد بود. انواع سواری، ون و دودیفرانسیل با 42.3 درصد، وانت با 39.9 درصد، کامیون کشنده با 32.8 درصد، مانیتور با 20.3 درصد و کولر آبی با 17.3 درصد در رده های بعدی از نظر میزان کاهش تولید جای گرفتند.

به طور کلی در نیمه نخست امسال تولید فولاد خام، محصولات فولادی، سنگ آهن، کنسانتره زغال سنگ، شمش سرب، شمش روی، سیمان، کاشی، شیشه جام، ظروف شیشه ای، ظروف چینی، چینی بهداشتی، ریخته گری (چدن و فولاد)، نئوپان، فیبر، LAB، دوده، DMT، الیاف و تاپس پلی استر، نخ پلی استر، نخ سیستم پنبه ای و ترکیبی الیاف مصنوعی، فرش ماشینی، انواع پایپوش، چرم، ماشین لباسشویی و الکتروموتور افزایش یافت.

در حالی که تولید کاتد مس، شمش آلومینیوم، آلومینا، انواع سواری، ون، دودیفرانسیل، وانت، اتوبوس و مینی بوس، کامیون کشنده، روغن نباتی، دارو، پودر شوینده، لاستیک خودرو، کاغذ، کارتن، سموم دفع آفات نباتی، روغن موتور و صنعتی تصفیه اول، پتروشیمی، الیاف اکریلیک انواع تلویزیون، مانیتور و کولر آبی در همین مدت با کاهش مواجه شد.

به این ترتیب می توان نتیجه گرفت که از بین 47 کالای صنعتی و معدنی مختلف تولیدی 44.7 درصد از این اقلام در نیمه نخست امسال با کاهش و تولید 55.3 درصد دیگر نیز با افزایش مواجه شده است.

کد خبر 21740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =