در نشست انجمن واردکنندگان مواد غذایی بر معضلاتی نظیر قاچاق موادغذایی غیر بهداشتی با توقف ثبت سفارش واردات آن هشدار داده شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ محمدرضا پناهنده رئیس انجمن واردکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی پیش از ظهر امروز در یک نشست خبری اظهار داشت: یک واردکننده مواد غذایی برای آن که بتواند کار خود را آغاز کند، باید نمایندگی شرکت خارجی را گرفته، آن را در مرکز امور اصناف و بازرگانان ثبت کند و پس از آن ثبت منبع که در واقع تایید خط تولید آن شرکت خارجی توسط سازمان غذا و دارو است، باید انجام شود که این فرآیند بین دو تا سه سال طول می‌کشد.

*چرا ثبت سفارش یک شبه متوقف می‌شود/اصل لا ضرر کجاست؟

وی افزود: این همه مشقت صورت می‌گیرد، تا یک واردکننده به صورت شناسنامه دار بتواند کالایی را وارد کند، اما صبح بیدار می‌شود و می‌بیند که ثبت سفارش کالای او ممنوع شده است، سوال ما این است که آیا این فرد حقوق مکتسبه دارد؟ بر اساس شرع (اصل لاضرر و لا ضرار فی‌الاسلام: نه زیان کردن عمدی و نه زیان رساندن به دیگران در اسلام نیست) و حق این حقوق غیرقابل انکار است، چرا که حقوق مکتسبه در واقع سرقفلی واردکننده است، در این میان چه کسی پاسخگو است؟

رئیس انجمن وارد کنندگان مواد غذایی و آشامیدنی گفت:‌ وقتی حقوق کسی پایمال می‌شود، قانون باید وارد شود، در حال حاضر در این انجمن 850 نمایندگی ثبت شده مواد غذای و اشامیدنی و همچنین 730 ثبت منبع وجود دارد که با متوقف شدن ثبت سفارش حقوق مکتسبه آنها پایمال شده است. ما آمادگی داریم که پیشنهادهای خودمان را به دولت اعلام کنیم، اما باید چراغ سبزی از سوی دولت به ما داده شود.

*اعضای انجمن غذایی با 200هزار یورو سطح عرضه را ثابت نگه می‌دارند

وی همچنین افزود: واردکنندگان مواد غذایی متعهد می‌شوند که اگر هر کدام 200 هزار یورو داشته باشند، می‌توانند تا پایان سال سطح عرضه را بدون دغدغه نگه دارند. این رقم نشان می‌دهد که واردات مواد غذایی که ممنوع شده است، سهم چندانی در تقاضای ارزی کشور ندارد، چرا که این انجمن فقط 850 عضو رسمی دارد.

* واردکننده رسمی ژلاتین گاوی و قاچاقچی ژلاتین خوکی وارد می‌کند

پناهنده گفت:‌ وقتی جلوی واردات کالایی به صورت رسمی گرفته می‌شود، باید این موضوع در نظر گرفته شود که ممکن است واردات قاچاقی که برای تامین تقاضای بازار در نظر گرفته می‌شود، مجوزهای حلال نداشته باشد، چرا که واردکننده پاستیل با شرکت تولیدی قرار داد می‌بندد، تا ژلاتین گاوی در پاستیل استفاده شود، اما قاچاقچی تعهدی ندارد، چرا که در همه جای دنیا پاستیل با ژلاتین خوکی تولید می‌شود و قاچاقچی هم همان پاستیل را تولید می‌کند .

*واردات قاچاق روغن سرطانزا

وی در خصوص روغن زیتون گفت: برخی از برندهای روغن زیتون هستند که سرطان زایند، اما چون قیمت مناسبی دارند، قاچاقچی کالایی که قیمت ارزان تری دارد را وارد می‌کند، همچنین در مورد شکلات هم این اتفاق می‌افتد، ‌شکلات باید با روغن کاکائو درست شود، اما قاچاقچی کالایی را وارد می‌کند که در آن از روغن کلسترول استفاده می‌شود، اینها تبعاتی که می‌تواند برای مصرف کننده نهایی مشکل‌ساز شود.

* تعدیل نیرو در راه است

در ادامه علیرضا مناقبی نایب رئیس انجمن واردکنندگان مواد غذایی اظهار داشت: وقتی یک واحد صنفی نتواند فعالیت کند و جلوی فعالیت آن به یکباره متوقف شود، سرنوشت نیروی کار آن چه می‌شود؟ یک واحد صنفی زمانی که منفعت نداشته باشد و نتواند به کار خودش ادامه دهد، نمی‌تواند کارکنانش را نگه دارد. تعهداتی که این واحد صنفی به طرف‌های خارجی دارد، چه می‌شود؟ آیا بعد از پایان این چالش‌ها و بحران‌ها دوباره می‌توان با برندهای معروف دنیا وارد مذاکره شد؟

وی افزود: واقعیت آن است که بسیاری از بنگاه های اقتصادی به این نتیجه رسیده اند که دیر یا زود باید تعطیل کنند و یا شدیدا دست به تعدیل نیرو بزنند، تنها ابهام آنها در زمان انجام این فاجعه است.

* واردات قاچاق مواد غذایی در شرایط غیر بهداشتی

بهاءالدین سادات تهرانی عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان نیز در این نشست گفت:‌ وقتی که واردات رسمی،‌ قانونی و با رعایت موازین بهداشتی یک کالایی -که در تغذیه جامعه تاثیر مثبت دارد- متوقف می‌شود، به دلیل وجود تقاضا در بازار آن کالا به صورت ناسالم در شرایط نامساعد و به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، ‌آیا این ممنوعیت‌ها به مدیریت ارزی کشور کمک می‌کند، یا باعث بروز مشکلات سلامتی و بهداشتی برای مردم می‌شود؟

سوال این است که چه ارگانی باید تشخیص دهد که مواد غذایی و یا آرایشی بهداشتی ضروری و یا غیرضروری است؟ آیا بانک مرکزی می‌تواند این تشخیص را دهد؟

وی افزود: چرا نظر وزارت بهداشت در ممنوعیت مواد غذایی و بهداشتی گرفته نشده است؟ نباید صنعت غذا و تغذیه را اشتباه گرفت. این که گفته می‌شود، واردات فلان کالا غیرضروری است، این را باید متخصص تغذیه اعلام کند.

*بیماری پوستی با اجناس قاچاق

سادات تهرانی افزود: حتی اگر بر فرض کالای خوراکی اصیل و با اصالت هم توسط  قاچاقچی با وجدان وارد کشور شود، حداقل در احتمال آلودگی جلدی آن و عدم رعایت معیارهای توصیه شده حمل و نقل و نگهداری نظیر حفظ زنجیره سرما، پرهیز از تابش نور مستقیم آفتاب و جلوگیری از حرارت و گرمای بیش از حد ،نمی‌توان شک کرد. چرا که عقلا با توجه به نظارتی که بر مرزهای جغرافیایی کشور صورت می گیرد، حمل و نقل این محصولات در شرایط مناسب امکان پذیر نخواهد بود.

*واردات مواد غذایی با چهارپا

وی گفت: به عنوان مثال در خصوص آلودگی جلدی اقلام غذایی که با چهارپایان وارد کشور می‌شوند و یا در خصوص عدم رعایت درجه حرارت محیط برای محصولاتی که روی اگزوز و موتور کامیونت‌ها جاسازی شده‌اند و یا در انبارهای غیر قانونی و غیر استاندارد نگهداری می‌شوند، نمی‌توان تردید کرد.

* حمایت از تولید ملی در حد شعار

به گزارش فارس سیامک حبیبی دبیر انجمن واردکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی نیز در این نشست خبری اظهار داشت: آیا کسی از دولت ارز خواسته که آنها ثبت سفارش را ممنوع کرده‌اند؟ ما هم مثل بسیاری از کارشناسان اقتصادی با چند نرخی بودن ارز مخالف هستیم، ارز باید یک نرخ داشته باشد، اینکه نرخ ارز را به مدت 10 سال روی هزار تومان نگه داریم، طبیعی است که جهشی چند برابری پیدا می‌کند، طبیعی است، اینکه به ما بگویند ارز ارزان نمی‌دهیم یک بحث است و اینکه نمی‌گذاریم تکان بخورید بحثی دیگر است.

*کاهش 50 درصدی تولید مواد غذایی

وی افزود: فصل تولید محصولات غذایی در 6 ماه دوم سال است و این در حالی است که تولیدات داخلی مواد غذایی کاهش 50 درصدی داشته که دلیلی آن ناامنی در مواد اولیه و نوسانات نرخ ارز است، از طرفی این را هم در نظر داشته باشید که بیش از نیمی از مواد اولیه صنایع غذایی کشور از طریق واردات تامین می‌شود.

حبیبی افزود: در حال حاضر 110 میلیون تن محصولات کشاورزی فرآوری نشده در کشور تولید می‌شود و در یک برنامه مدون که از سوی وزارت جهاد کشاورزی ارائه شده برای کل کشور افزایش 24 میلیون تنی محصولات فرآوری شده پیش‌بینی شده است. آیا با این اوضاع و احوالی که بر سر تامین مواد اولیه مصرفی کارخانجات صنایع غذایی آورده شده، آینده روشنی برای این صنعت قابل تصویر است؟

حبیبی گفت: اگر حمایت از صنایع غذایی به شایستگی صورت می‌گرفت و در حد شعار و جمله سازی باقی نمی ماند، کشور ما  توانایی آن را داشت که بیش از جمعیت کشور را تحت پوشش صنایع غذایی خود بگیرد و برای مسلمانان دنیا غذای حلال تهیه کند.آ یا امروز وضعیت صنایع غذایی ما در این مسیر گام بر می‌دارد.

کد خبر 21775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =