بحث جایگزینی خمیرمایه به جای جوش شیرین سال‌هاست که در محافل مختلف کشور مطرح است و به رغم آثار مخربی که استفاده جوش شیرین در نانوایی‌ها دارد و تاکید وزارت بهداشت، هنوز هم به طور کامل شاهد جایگزینی خمیرمایه نیستیم.
همچنین هدفمند شدن یارانه‌ها که یکی از دستاوردهای آن باید ارتقای کیفیت نان سنتی باشد نیز در افزایش سرانه مصرف این ماده تاثیری نداشت، چرا که هنوز هم نظارت‌های کافی برای مصرف صورت نمی‌گیرد. جهت اطلاع از آخرین وضعیت این صنعت و تولیدکنندگان آن پای صحبت‌های دکتر حسنعلی صیرفی، رییس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان خمیرمایه کشور نشسته‌ایم که ماحصل آن را با هم می‌خوانیم.
 

سال‌هاست بحث جایگزینی خمیرمایه به جای جوش شیرین مطرح است به نظر جنابعالی چرا تاکنون موفقیت چندانی در این زمینه حاصل نشده است؟
علل مختلف و زمینه‌های متعددی وجود دارد که مصرف جوش شیرین متاسفانه از نانوایی‌ها حذف نشده است، برای مثال؛ آسانی استفاده از جوش شیرین در مقایسه با استفاده از خمیرمایه، عدم تجهیز نانوایی‌ها و آماده‌سازی آنها برای استفاده از خمیرمایه و تولید نان لواش در سطح وسیع با ذکر این نکته که نان لواش هیچ‌گونه خواص یا ویژگی یک نان مرغوب را ندارد و استفاده خمیرمایه در آن نیز تاثیری در کیفیت پخت آن نخواهد داشت از دلایل این امر است.
 
یکی از مولفه‌های افزایش کیفیت نان مصرف خمیرمایه است، با توجه به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و تعهد وزارت بازرگانی سابق برای افزایش کیفیت نان میزان مصرف خمیرمایه تا چه حد افزایش یافته است؟
متاسفانه با توجه به عدم شناخت عموم مردم از یک نان خوب و مرغوب و همچنین عدم نظارت کافی از طرف نهادهای مسوول روند افزایش مصرف خمیرمایه بسیار کند بوده و در نتیجه افزایش کیفیت نان نیز مشاهده نمی‌شود.
 
برای توسعه مصرف خمیرمایه در کشور چه پیشنهادهایی دارید؟
در واقع برای توسعه مصرف خمیرمایه در کشور باید به دنبال ایجاد مطالبه نان خوب و با کیفیت توسط مردم باشیم، در این جهت باید استاندارد نان تعیین و اعلام شود. همچنین عموم مردم نان خوب و مرغوب را بشناسند و نانوایی‌ها تجمیع شوند. یعنی به صورت کارگاه‌های بزرگ‌تر به تولید نان بپردازند و عرضه آن در سوپرمارکت‌ها انجام شود.
 
به عنوان یک دست‌اندرکار با توجه به مزایای اقتصادی بی‌شمار استفاده از خمیرمایه و حتی مزایایی که در راستای سلامتی انسان دارد، چرا جایگزینی این محصول به کندی صورت می‌گیرد؟
عدم وجود عزم ملی از طرف دولت مردان جهت این جایگزینی و همانطور که مطرح شد، عدم شناخت مردم از نان خوب و با کیفیت مهم‌ترین عامل این کندی روند جایگزینی است.
 
لطفا کمی در رابطه با آخرین وضعیت خمیرمایه و تولید آن در کشور توضیح دهید؟
در حال حاضر 9 کارخانه با ماشین‌آلات نصب شده در کشور موجود است که متاسفانه سه کارخانه به طور کامل تعطیل شده و دو کارخانه نیز با کمتر از ظرفیت اسمی خود کار می‌کنند.
کل ظرفیت تولید خمیرمایه با در نظر گرفتن ماشین‌آلات نصب شده حدود 45 تا 50 هزار تن خمیرمایه خشک در سال است که به طور کامل نیاز کشور را تامین خواهد کرد، در صورتیکه سال 90 حدود23 هزار تن و در سال 91، احتمالا 25 الی 26 هزار تن تولید خواهد شد و در صورتیکه از این صنعت حمایت نشود، به تعطیلی واحدهای دیگر خواهد انجامید.
 
در صورت استفاده نانوایی‌های سنتی از خمیرمایه چقدر در مصرف نان صرفه‌جویی و از آمار ضایعات آن کم خواهد شد؟
ابتدا باید تفکیکی بین نان‌های سنتی قائل شویم و به خصوص نان لواش را باید از چرخه تولید نان خارج سازیم. این نان نه تنها در تعریف یک نان سالم و مرغوب جایی ندارد، بلکه مصرف خمیرمایه نیز مشکل آن را حل نخواهد کرد.
در مورد سایر نان‌های سنتی در صورت مصرف خمیرمایه و رعایت زمان تخمیر آن می‌تواند اطمینان داشت که تا 70 درصد ضایعات نان را از بین خواهد برد و در صورتی که آرد با کیفیت، یکنواخت و استانداردی نیز به نانوایی‌ها تحویل دهیم می‌توان امیدوار بود که ضایعات نان را به طور کامل رفع کند.
 
نوسان نرخ ارز و افزایش بی‌سابقه قیمت آن چه مشکلاتی را برای این صنعت به وجود آورده است؟
طبیعی است که نتیجه افزایش نرخ ارز دامنگیر اکثر قریب به اتفاق صنایع بوده و در قیمت تمام شده محصول تاثیرگذار می‌باشد. متاسفانه سازمان حمایت با این قضیه بسیار خشک برخورد کرده و مجوز افزایش قیمت محصول را به تولیدکنندگان در این شرایط خاص نمی‌دهد که موجب ضرر و زیان تولیدکنندگان و در برخی موارد منجر به توقف تولید می‌شود. افزایش نرخ خمیرمایه یا توجه به میزان مصرف آن در آرد تاثیر ناچیزی در قیمت نان دارد و به هیچ وجه مشکلی به وجود نخواهد آورد.

 

کد خبر 22145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =