کمپانی «پپسی» (Pepsico) از جمله تولیدکنندگان بزرگ نوشیدنی در جهان به شمار می‌رود که گسترش فعالیت در سایر بازارهای جهانی را یکی از بزرگترین و مهم‌ترین دلایل موفقیت خود می‌داند. راه‌اندازی تعخصصی‌ترین موسسه‌های تحقیقاتی و پژوهشی از دیگر فعالیت‌های توسعه‌یافته «پپسی» محسوب می‌شود که ظرفیت تولید این کمپانی را تا بیش از دوبرابر افزایش داده است. محمودخان، رئیس امور علمی- پژوهشی کمپانی «پپسی» معتقد است، استفاده از این موسسه‌های پژوهشی به دلیل خروجی ارزنده و ایجاد خلاقیت در تولید و عرضه محصولات «پپسی» نه تنها موثر و مفید است، بلکه شبکه مالی و اعتباری کمپانی را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد. بنابراین کمپانی «پپسی» بازار مواد غذایی و نوشیدنی آسیا را مورد هدف قرار داده و در نظر دارند با ایجاد موسسه‌های تحقیقاتی و پژوهشی مختلف از فرصت‌های رشد و جذب سرمایه‌گذار در این بازار استفاده کند. خبرگزاری «فلکس نیوز» (Flexnews) مصاحبه اختصاصی را با رئیس امور علمی- پژوهشی کمپانی «پپسی» در این زمینه ترتیب داده که متن آن به شرح زیر است.

از چگونگی فعالیت موسسه‌های تحقیقاتی و پژوهشی «پپسی» بگوئید و علت انتخاب منطقه آسیا و خاورمیانه برای راه‌اندازی این موسسه را نیز توضیح دهید؟
محمودخان: فعالیت موسسه‌های تحقیقاتی و پژوهشی «پپسی» به صورت متمرکز در منطقه موردنظر متمرکز می‌شود که بافت منطقه و نوع زندگی شهروندان را به طور دقیق مورد مطالعه و بررسی قرار می‌دهد. نتیجه این تحقیقات سبب می‌شود تا «پپسی» با ذائقه مردم منطقه آشنایی پیدا کرده و حتی نوشیدنی‌هایی با توجه به رده‌های سنی آن منطقه تولید کند. در واقع موسسه تحقیقاتی «پپسی» خطوط تولید کمپانی را در هر منطقه با تحول روبه‌رو می‌کند و حتی تنوع در تولید و بسته‌بندی نوشیدنی‌ها را نیز تا 3 برابر افزایش می‌دهد. بازار مواد غذایی و نوشیدنی منطقه آسیا و خاورمیانه، مرکز ابتکار و نوآوری است و می‌توان جدیدترین تجهیزات تولید و بسته‌بندی را در آن یافت. از این رو تصمیم بر این گرفته شد تا مرکز بزرگترین موسسه تحقیقاتی و پژوهشی «پپسی» در آسیا و در شهر شانگهای چین راه‌اندازی شود.

فکر می‌کنید راه‌اندازی این موسسه تا چه اندازه در ترغیب مصرف‌کنندگان آسیایی و توسعه عرضه محصولات «پپسی» تاثیرگذار خواهد بود؟
محمودخان: بازار منطقه آسیا فرصت‌های سرمایه‌گذاری با رشد آزادانه و بدون موانع غیرقابل پیش‌بینی دارد که با کمی تامل و توسعه تحقیقات علمی بر سر چگونگی عرضه محصولات و نوع تولید ‌آنها می‌توان به اهداف موردنظر دست یافت. مصرف‌کنندگان آسیایی با ارائه تنوع در نوشیدنی‌ها و همچنین طراحی بسته‌بندی آنها به راحتی جذب شده و حتی به متقاضیان دائمی محصولات «پپسی» تبدیل می‌شوند.

پس می‌توان گفت بازار مواد غذایی و نوشیدنی آسیا به زودی به یکی از بزرگترین بازارهای هدف «پپسی» تبدیل می‌شود؟
محمودخان: بله قطعاً همینطور است. البته در حال‌حاضر نیز «پپسی» موفق به رشد چشمگیری در عرضه محصولات و جذب متقاضیان در منطقه آسیا شده است، اما بازار هدف پژوهشی و تحقیقاتی فراتر از بازار عرضه بوده و در رشد اهداف اعتباری و مالی «پپسی» بیش از 40 درصد تاثیرگذار خواهد بود.

راه‌انداری بزرگترین موسسه تحقیقاتی و پژوهشی «پپسی» چه برنامه‌های اجرایی در دست خواهد داشت؟
محمودخان: اگر بزرگترین موسسه تحقیقاتی و پژوهشی «پپسی» طبق ضوابط و برنامه‌های از پیش تعیین شده به کار خود ادامه دهد، فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری و توسعه پایدار را برای کمپانی ایجاد می‌کند و به یک مرکز غنی سرمایه در جهان تبدیل خواهد شد. هم‌اکنون تولید انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم با ارزش مواد غذایی بالا و سرشار از مواد غنی شده در دستور کار موسسه قرار گرفته که براساس ذائقه مردم منطقه آسیا و خاورمیانه انجام می‌شود. استفاده از انواع عصاره‌های گیاهان، سبزیجات، حبوبات و حتی میوه‌ها در این نوشیدنی‌ها نه تنها در خطوط تولید «پپسی» تغییرات بزرگی به وجود می‌آورد، بلکه نوع عرضه محصولات را در این بازار دگرگون خواهد ساخت.
بنابراین نمایندگی‌های انحصاری عرضه محصولات «پپسی» در منطقه آسیا و خاورمیانه مجبور به ایجاد تغییر در نوع عملکرد و عرضه تولیدات خواهند شد؟
محمودخان: دوره‌های آموزشی اختصاصی در موسسه تحقیقاتی «پپسی» برای نمایندگی‌های انحصاری منطقه آسیا در نظر گرفته شده که از طریق آشنایی کامل با نوع تولیدات جدید و ارزش غذایی نوشیدنی‌ها می‌توانند در پیشبرد اهداف موسسه بسیار موثر عمل کنند. همچنین متخصصان تغذیه در یک دوره 6 ماهه در این نمایندگی‌ها مستقر می‌شوند که به عنوان نماینده موسسه تحقیقاتی و پژوهشی «پپسی» پاسخگوی هر گونه سوال و ابهامات ایجاد شده برای مصرف‌کنندگان آسیایی خواهند بود.

درباره دیگر اقدامات موسسه تحقیقاتی و پژوهشی «پپسی» در منطقه آسیا توضیحات بیشتری دهید؟
محمودخان: ارائه کاتالوگ ورزشی و رژیم غذایی «پپسی» یکی دیگر از اقدامات این موسسه است که تا اوایل سال 2013 میلادی به طور گسترده به ثمر می‌رسد. این کاتالوگ مخصوص ورزشکاران و بیماران است که مجبور به گرفتن رژیم‌های غذایی سخت هستند. میزان سدیم، کلسیم و تاثیرات آ‌ن‌ها بر بدن همگی متفاوت بوده و در هر یک از نوشیدنی‌های «پپسی» به صورت مجزا آورده شده‌اند. بنابراین این تغییرات می‌تواند در افزایش حجم مصرف‌کنندگان «پپسی» تاثیرگذار باشد و تا پایان سال آینده میلادی سبب رشد بیش از 50 درصدی فروش محصولات این کمپانی شود.

اهداف بلندمدت مالی «پپسی» در پس اجرای این برنامه‌های جدید چیست؟
محمودخان: «پپسی» با راه‌اندازی بزرگترین موسسه تحقیقاتی و پژوهشی خود در منطقه آسیا به هدف سه برابر کردن سرمایه خود تا سال 2020 میلادی دست پیدا می‌کند و سرمایه 10 میلیارد دلاری خود را به 30 میلیارد دلار خواهد رساند. این امر سبب می‌شود تا بستر امنی برای تزریق سرمایه بزرگترین سرمایه‌داران منطقه ایجاد شود و سهام «پپسی» در بازار جهانی رشد قابل‌توجهی پیدا کند. صرفه‌جویی در زمان و رسیدن به هدف موردنظر در کوتاهترین زمان ممکن از اهداف دست‌یافتنی کمپانی «پپسی» تا سال 2020 میلادی خواهد بود.



منبع: اقتصاد سبز

کد خبر 22216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =