با شرکت‌هایی که پسران و نوادگان بن‌لادن اداره می‌کنند، آشنا شوید.


شرکت‌های عربی حاشیه خلیج فارس که در کوتاه مدتی متولد می ‌شوند و در اندک زمانی به غول‌های اقتصادی تبدیل شده‌اند، کم نیستند. شرکتهایی که با توجه به پتانسیل بالای رشد اقتصادی در کشورهای مجاور، شرایط مساعدی برای رشدشان فراهم است. قطر بن‌لادن گروپ یکی از همان شرکتهاست.

به گزارش خبرآنلاین، خبرنگار اقتصادی مجلۀ فرانسوی اکسپرس هفتۀ پیش به ملاقات عمربن لادن، پسر اسامه بن لادن و مدیر شرکت قطر بن‌لادن گروپ در دوحه رفته بود. عمر 32 سال دارد و به گفتۀ خودش "در قطر می‌شود همه کار کرد" و در واقع همۀ تلاشش را برای تأمین نیازها و خواسته‌های امیر قطر انجام می‌دهد. پسر بزرگترین تروریست دنیا مدیر شرکت قطر بن‌لادن گروپ است. در قطر عمر توانسته تا اندازه‌ای خاطرۀ اسامه را در این کشور به فراموشی بسپارد.
پسر اسامه دربارۀ شرکتش می‌گوید: کمتر از 2 سال از عمر شرکت "قطر بن‌لادن گروپ" می‌گذرد، اما در گذشته پیش‌بینی کرده بودیم که معاملاتمان به 800 میلیون دلار هم برسد. شرکت مذکور که پروژه‌های عمرانی اعم از ساخت پل، تونل و ریل را انجام می‌دهد، انتظار دارد برای بازیهای فوتبال جام جهانی سال 2022 پروژه‌های زیادی را در دست بگیرد.
خبرنگار اکسپرس در گزارش خود می‌نویسد: شاید پدر برای پسر آرزوی دیگری در سر داشت؛ اما امروز پسر بن لادن مدیر یک گروه اقتصادی است. عمر برای خبرنگار مجله اکسپرس از دوران کودکی‌اش می‌گوید، زمانی که در کوههای افغانستان و کمپ‌های آموزشی درس جهاد می‌خواند. عمر در 19 سالگی زمانی که از سوی پدرش برای ورود به عملیات جهادی فراخوانده می‌شود، به جده فرار می‌کند. عمر می‌گوید: برای من، پدرم همیشه یک پدر باقی می‌ماند، اینها احساسات خاصی است. اما من ایدۀ خودم را دارد. من مرد صلح‌ام.

سعودی بن لادن گروپ؛ از پدربزرگ تا نوه
خانوادۀ بن‌لادن اصالتاً سرمایه‌گذار بوده‌اند. سعودی بن لادن گروپ(مجموعة بن لادن السعودیة) مهمترین و بزرگترین شرکت سعودی نیز توسط محمد بن عواد بن لادن، پدربزرگ عمر بنیانگذاری شده است. محمد، سعودی بن گروپ را به عنوان شرکت شمارۀ 1 گروه اقتصادی BTP تأسیس و آن را به یکی از مهمترین شرکت‌های خلیج فارس تبدیل کرد. این شرکت در سال 1930 و با کمک پادشاهی سعودی تأسیس شد و در مراحل اولیه فعالیتش، تعریض مساجد مدینه و مکه را برعهده گرفت. پس از مرگ محمد، شرکت سعودی بن‌لادن گروپ منشعب شد و حضور فعال‌تری در خاورمیانه و در حوزه‌های مختلف از خود به نمایش گذاشت. سعودی بن‌لادن گروپ امروز مسئول ساخت برج پادشاهی-بزرگترین آسمانخراش جهان(با 1000 متر درازا) است.
زمانی که اسامه سهم خود را از شرکت‌های بزرگ پدر(به ارزش میلیونها دلار) تحویل گرفت(به همان میزان سهم سایر 54 خواهر و برادرش) در سال 1994 به دلیل فعالیت‌های تروریستی از ارث محروم شد.
گفتنی است سعودی بن‌لادن گروپ علاوه بر حضور و فعالیت در شهرهای مختلف عربستان در بیروت، قاهره، امان و دبی هم حضور دارد.
به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی ویکی پدیا، در مصر، سعودی بن‌لادن گروپ، مهمترین و بزرگترین شرکت خصوصی با 40.000 کارمند است که عبدالعزیز بن لادن آن را مدیریت می‌کند.
در لبنان، سعودی بن‌لادن گروپ به مدیریت یحیا بن لادن در حال مذاکره با مقامات محلی برای پروژه‌ای 50 میلیون دلاری جهت ساخت بازسازی بخش مرکزی بیروت است.
عمر بن لادن می‌گوید: "نام سعودی بن لادن گروپ نزدیک به یک قرن است که در ساخت و ساز بسیار شناخته شده است و من امروز نسل سوم هستم. حرفه و شغل ما شایسته احترام است و من به آن افتخار می‌کنم؛ اما پدرم مسئلۀ دیگری است.
امروز قطر بن‌لادن گروپ هم از مهمترین شرکت‌های قطری است که با بسیاری از گروههای خارجی فعالیت دارد. این گروه امروزه 255 کارمند دارد و با 5 شرکت اسپانیایی همکاری می‌کند. عمر چهارمین پسر اسامه، امروز شرکت متعلق به خود را دارد، اما همکاری‌ها اقتصادی خود به خصوص در سودان را با همان نام شرکت سعودی بن‌لادن گروپ انجام می‌دهد. این شرکت پس از تأسیس با انجام پروژه‌های بزرگ و مهم اعم از ساخت ویلاهای الخور( در 60 کیلومتر شمال دوحه)، تأمین مواد و قطعات مورد نیاز پروژه‌ها، فعالیت‌های مهم دیگری اعم از ساخت پادگان برای ارتش قطر، ساخت ایستگاه‌های متروی آینده قطر، ساخت دو زمین فوتبال و... را نیز در دست دارد.
با این اوصاف این پرسش مطرح است که آیا جام جهانی سال 2022 که با دلارهای گازی امیرقطر و بازیهای نفوذی این کشور قرار است برگزار شود، آیا برچسب Made in Ben Laden"" را خواهد داشت؟ یک کارشناس فرانسوی خلیج فارس در این باره می‌گوید: اگر تا به حال این مسئله کمی مرموز به نظر می‌رسید امروز باید به شکل جدی‌تری به آن نگریسته شود.
عمر به اسپانیایی هم صحبت می‌کند و ارتباط زیادی با شرکتهای اسپانیایی دارد. پسر تروریست شمارۀ یک جهان در کنار علایق اسپانیایی کمی هم به فرهنگ آمریکایی گرایش دارد. این مسئله را می‌توان از روی موتور هارلی دیویدسون و یا طنین آهنگ‌های آمریکایی در شرکتش متوجه شد.
اما قطر بن‌لادن گروپ قرار نیست تنها خود را به قطر محدود کند. ماه آینده عمر به مالزی می‌رود تا به دعوت دولت محلی این کشور در پروژۀ ساخت یک شهر "زیست‌محیطی" در استان ماکالا مشارکت داشته باشد. عمر قصد دارد نام قطر بن‌لادن گروپ را به عمر بن‌لادن گروپ تغییر دهد.

کد خبر 22772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =