انتخابات این دوره کانون انجمن های صنفی صنایع غذایی هم به مثابه 2 انتخابات گذشته کم حرف و حدیث نبود، اگرچه باعث رنجش یکی از 3 ضلع کاریزماتیک دارای وجهه دبیرکلی شد، اما ضلع دیگر را که اتفاقا از خوشنامان بخش است و سبقه دبیرکلی را نیز در کارنامه اش دارد را به کرسی دبیرکلی نشاند.
جهت اطلاع از برنامه های دبیرکل جدید کانون، پای صحبت های علی موحد نشسته ایم که با کوله باری تجربه و پخته تر از همیشه به دنبال اصلاحات در کانون و بهره گیری از تمام پتانسیل های صنعت غذا می باشد.


پس از سال ها دوباره سکاندار تشکل های صنفی صنایع غذایی شده اید. به عنوان نخستین پرسش بفرمایید نگرش جنابعالی به این تشکل به نسبت 6 سال پیش چه تغییراتی کرده است؟
به هر حال هر فردی در گذر زمان دارای نگرش های متفاوتی نسبت به مسایل مختلف می شود و بدیهی است شرایط مطلوب آن است که نگرش ها به سمت تعالی پیش رود.

جناب موحد پرسشم را به گونه ای دیگر مطرح می کنم، منظورم این است که اگر با بینش امروز در سال های گذشته دبیر کل کانون بودید چه اقداماتی را انجام می دادید و از چه اموری خودداری می کردید؟
من 3 دوره را برای کانون در شرایط فعلی نامگذاری می کنم. دوره اول دوره تاسیس و تثبیت کانون بود که برای شناسایی کانون تلاش های بسیاری انجام شد. بدیهی است اگر بینش امروز را هم داشتم باز هم در راستای شناسایی و معرفی کانون عمل می کردم، چراکه راهی جز این رویه وجود نداشت. دوره دوم دوره ای بود که مهندس خلیلی دبیر کل شد. در این دوره جایگاه کانون ارتقا یافت و تلاش های بسیاری صورت گرفت که البته این دوره مثل همه دوره ها خالی از کاستی نبود. این دوره در واقع دوره ارتقای جایگاه کانون به سطح نسبتا مطلوب بود اما دوره سوم که از این دوره آغاز شده نامش را دوره پیگیری برنامه ها و اصلاحات می گذارم.

ممکن است منظورتان از اصلاحات را شفاف تر بیان کنید؟
اصلاحات در مورد آنچه که توقع داشتیم، اما حاصل نشده است. آن چیزی که از نظر سیستمی و سازمان فکر می کنیم کانون باید اینگونه می بود، اما در وضعیت پایین تری قرار دارد. بخشی از اصلاحات در کلیات نیازمند بررسی موشکافانه در ساختار کانون و موضوعاتی است که در دستور کار کانون قرار داشته و حتی روابط هیات مدیره را نیز شامل می شود. بدیهی است در مورد مسایل روز جامعه نیز کانون باید خودش را برای حل مسایل و مشکلات روز صنعت غذا آماده نماید.

هنگامی که دبیر کل کانون بودید گرایش جنابعالی نسبت به پیگیری مسایل انجمن شیرینی و شکلات از جمله مواردی بود که خرده گرفته می شد. امروز که دیگر دبیر انجمنی نیستید، با چه دیدی کانون را رهبری خواهید کرد؟
کاملا این مساله را قبول دارم البته فکر نمی کنم ایراد اساسی باشد که دبیر انجمن دبیر کل کانون هم باشد، کما اینکه در دوره های گذشته که اینگونه بوده مشکل اساسی به وجود نیامده، اما قبول دارم که باعث سوءتفاهم هایی در این خصوص شده است.

یعنی واقعا فقط سوءتفاهم بوده یا واقعیت هم داشته است؟
در مواردی واقعیت داشته، البته چاره ای جز این هم وجود نداشته، چراکه دبیران انجمن های صنفی در استخدام تشکل های خود هستند و به اقتضای شرایط جدید دبیر کل کانون شده اند، نمی توانند از انجام وظایف گذشته خود شانه خالی کنند. شاید بر همین اساس باشد که برای رفع اینگونه سوءتفاهم ها امروز بنده دبیر کل شده ام. البته این مساله یک امر مطلق نیست و شاید برای دوره بعدی دوباره یک دبیر انجمن صنفی دبیر کل شود.

انتخابات اخیر کانون کم حرف و حدیث نبود، اما بدون توجه به حواشی، برای به کارگیری کلیه پتانسیل و بضاعت صنعت غذا در راستای اعتلای کانون چه برنامه هایی دارید؟
همکاری جمعی مورد نظر است، باید بپذیریم تشکلی، فردی که بخواهد بدون توجه به نظر دیگران تصمیم گیری کند امکان موفقیت ندارد. بدیهی است برای اداره امور کانون باید به دیدگاه ها و نظرات همه اعضا توجه داشته باشیم. البته نه تنها دبیران، بلکه تمام اعضای هیات مدیره انجمن ها و حتی همه کارشناسان و صاحب نظران بخش در این مقوله قرار می گیرند. از همین تریبون دست یاری و تعامل به سوی همه فعالان صنعت غذا دراز می کنم.

سال هاست که اعضای کانون دغدغه تاسیس بانک و تعاونی دارند. در مورد این مسایل چه نظری دارید؟
از آنجایی که برنامه ها باید در هیات مدیره مطرح و تصویب شود تا قابلیت اجرا بگیرد بدیهی است پس از بررسی های لازم پیگیری خواهد شد.

مهم ترین مساله امروز صنایع غذایی از نظر شما چیست؟
ببینید در شرایط تحریم قرار داریم. نکته قابل توجه این است که در هیچ یک از پروتکل های تحریم به غذا و دارو اشاره نشده است، اما متاسفانه خودمان را در این بخش ها نیز تحریم کرده ایم. در هیچ بندی اشاره نشده که ما نمی توانیم برای غذا و دارو گشایش اعتبار کنیم، اما وقتی به بانک ها مراجعه می کنیم حتی در صورت گشایش اعتبار وقتی با برگشت از سوی بانک خارجی مواجه می شویم هیچ گونه مقاومتی نمی کنیم البته این مساله در مورد حمل و نقل و بیمه هم مشاهده می شود. انتظارم از اتاق بازرگانی این است که این مساله را به صورت جدی در دستور کار خود قرار دهد تا در این مسیر بتوانیم پیگیری لازم را انجام دهیم. در نظام بین الملل وقتی دولت های 2 کشور با هم دچار مشکل می شوند، اتاق های بازرگانی دست از تلاش برای برقراری ارتباط اقتصادی برنمی دارند و توقع ما این است که پیگیری های لازم صورت پذیرد تا در موضوعی که تحریم نیستیم تحت تاثیر فشارهای بین المللی قرار نگیریم. مطلب دیگر اینکه ما باید وابستگی کانون را از نظر مکانی به تشکل های صنفی جدا کنیم مکان کانون را باید مستقل کنیم. حتی در زمینه روابط میان اعضا باید انسجام بیشتری را شاهد باشیم.

پیرامون رابطه کانون با دیگر تشکل های صنایع غذایی از جمله انجمن های علمی چه نظری دارید؟
هر فردی که دغدغه صنعت غذا را داشته باشد، در هر انجمن و یا تشکلی باشد اگر مقید به تکروی نباشد دست او را به گرمی می فشاریم و آغوش خود را باز خواهیم کرد.

آیا ارتباط با انجمن علوم و صنایع غذایی در دایره اصلاحات جنابعالی قرار می گیرد؟
مدیران انجمن از افراد مطرح صنعت غذا به شمار می روند. رییس این انجمن در مصادر دولتی و مجلس هم حضور داشته و خوشبختانه به تازگی رویکرد آموزشی در انجمن خود داشته است و برای من بسیار قابل احترام هستند. بسیار علاقمندم از توانایی های ایشان در پیشبرد امور صنعت غذا استفاده کنم. هیچ مساله خاصی در این رابطه وجود ندارد. من حتی پیشنهاد می کنم که انجمن متخصصین علوم و صنایع غذایی هم به عنوان یک انجمن معتبر، عضو کانون شود تا با گسترش ارتباطات سطح همکاری های طرفین هدفمندتر و گسترده تر شود.

منبع : اقتصاد سبز

 

کد خبر 23699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =