فود پرس – اعضای کارگروه رفع تحریم های صنعت غذا و دارو به منظور تبادل نظر و بررسی راهکارهای برون رفت از معضل تحریم های صنعت غذا با دبیرکل خانه کشاورز دیدار کردند.

به گزارش «فود پرس» در ابتدای این جلسه شاهرخ ظهیری، رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران طی سخنانی در خصوص وضع تحریم های بین المللی و اثرات آن بر صنعت غذا گفت: تحریم های بین المللی شامل غذا و دارو نمی شود اما متاسفانه تحریم حمل و نقل، نظام بانکی، بیمه و ... باعث شده عملا تجارت غذا و دارو تحریم شود.

وی افزود: در صورت بهبود شرایط سیاسی و با روی کار آمدن دولت جدید نیز سال ها طول خواهد کشید تا تحریم ها رفع شده و شرایط عادی شود.

در ادامه این جلسه علی موحد، دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی و عضو کارگروه رفع تحریم های غذا و دارو نیز با اشاره به اهمیت و جایگاه صنعت غذا واثرات تحریم ها بر این صنعت گفت: بر اساس عرف بین الملل و مسائل حقوق بشری غذا و دارو جزء تحریم ها نیست اما متاسفانه قادر نیستیم از این روزنه ها به نفع خود بهره برداری کنیم.

وی افزود: با پویاتر شدن اتاق های بازرگانی و استفاده از فائو و سازمان هایی از این دست، می توان راهکارهایی برای عبور از سد عظیم تحریم ها و تسهیل مبادلات پیدا کرد.

سپس دکتر عیسی کلانتری، دبیرکل خانه کشاورز نیز با بیان اینکه با ارائه آمارهای سیاسی و غیر واقعی نمی توان گام های بین المللی برای رفع تحریم غذا برداشت گفت: بر اساس آمار دولت، در ایران طی سال گذشته  118 میلیون تن مواد غذایی تولید شده که شامل 14 میلیون تن گندم، 11 میلیون تن شیر، دو میلیون تن گوشت مرغ و یک میلیون تن گوشت قرمز است.
وی افزود: ارائه چنین آمارهایی نشان می دهد ایران نه تنها نیازی به واردات مواد غذایی ندارد بلکه قادر است علاوه بر تامین نیاز داخل با صادرات مواد غذایی درآمد ارزی نیز به دست آورد.

کلانتری تاکید کرد: 118 میلیون تن مواد غذایی پاسخگوی نیاز سالانه حدود 100میلیون نفر است و با ارائه چنین آماری نمی توان به رفع تحریم های غذا امیدوار بود.

دبیرکل خانه کشاورز در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص راه کارهای رفع تحریم غذا تصریح کرد: اصلی ترین راه حل رفع تحریم غذا ارائه آمار واقعی و دقیق است.

وی افزود: بر اساس آمار ارائه شده در سال 91 بیش از 14 میلیون تن گندم در کشور تولید شده و حدود 6.7 میلیون تن نیز گندم وارد کشور شده و این یعنی 21 میلیون تن گندم در سال91 در کشور وجود داشته است. حال با توجه به این آمار و ارقام چگونه می توان سازمان های بین المللی را برای حل مشکل کمبود غذا و رفع تحریم ها توجیه کرد؟!

کلانتری گفت: ارائه چنین آمارهای غیرواقعی منجر به تقویت این نگاه شده که ایران نه تنها نیازی به واردات مواد غذایی ندارد بلکه به گفته رییس فائو ایران امید غذای خاورمیانه است!

دبیرکل خانه کشاورز افزود: باید با شفاف سازی، محاسبه دقیق و اعلام نیازها به ویژه در زمینه صنایع تبدیلی بتوان وارد مذاکره با سازمان های اثرگذار شد تا درآینده شاهد پاسخ های مثبتی از سوی جامعه جهانی باشیم.

 

کد خبر 23996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =