فود پرس – پیمان فروهر، دبیرکل انجمن آب های معدنی و آشامیدنی ایران طی نامه ای به اظهارات حبیب برومند داشقاپو، عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس در خصوص صنعت آب معدنی واکنش نشان داد.

به گزارش خبرنگار ما متن نامه انجمن آب های معدنی خطاب به «فود پرس» به شرح زیر است:

مدیریت محترم پایگاه اطلاع رسانی فودپرس

با سلام و ادب
احتراما  ضمن عرض تشکر از تلاش بی وقفه شما که در جهت اطلاع رسانی و افزایش آگاهی فعالان و دست اندرکاران صنعت غذای کشور انجام میگیرد به استحضار می رساند چند روز گذشته خبری تحت عنوان " به جای صادرات آب معدنی واردات داریم " و به نقل از جناب آقای حبیب برومند داشقاپو عضو محترم کمیسیون کشاورزی ، آب ومنابع طبیعی مجلس در آن پایگاه محترم منتشر گردید که انجمن آبهای معدنی و آشامیدنی ایران ضمن قدردانی از جناب آقای داشقاپو به سبب توجه ویژه ایشان به صنعت بسته بندی آب در کشور و ارتقاء جایگاه آن در سطح جهان و بویژه حوزه خلیج فارس خود را موظف به ارائه برخی توضیحات دانست که در زیر تقدیم می گردد :

1- با توجه به آمار رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران ارزش صادرات آبهای بسته بندی طی سال  1391 عبارت بوده است از  270/200/5  دلار و از سوی دیگر مقدار واردات این محصول به کشور 9180 دلار بوده است که تمامی این مقدار از کشور گرجستان وارد کشور شده است . لازم بذکر است که مقدار اندکی از برخی محصولات از جمله آب معدنی گازدار Jermuk متعلق به کشور ارمنستان نیز به روشهای مختلف  وغیر رسمی همچون حمل مسافری و..... به کشور وارد میگردد که از مقدار قابل توجهی برخوردار نمیباشد.

2- اکثر آبهای معدنی موجود در گرجستان و یا آذربایجان از نوع گازدار و حاوی ترکیبات معدنی همچون سدیم بی کربنات در مقادیر بالا میباشند لذا به دلیل ذائقه ایرانیان که بر خلاف مردم کشورهای مذکور ،آب مطلوب آنان آبی با طعم گوارا و بلع آسان( تقریبا سبک یا Low Mineral ) و بدون گاز میباشد واردات اینگونه محصولات در مقادیر زیاد به  کشور همواره از شانس ناچیزی برخوردارخواهد بود.   


2- اگرچه احساس میهن پرستی جناب آقای برومند داشقاپو ارزشمند و قابل احترام میباشد لکن آنچه که ایشان از آن به عنوان آبهای بی کیفیت فرانسه و موجود در کشورهای حوزه خلیج فارس همچون امارات یاد نمودند متعلق به معتبر ترین و معروفترین شرکتهای تولید کننده جهان با سوابق طولانی در تولید
آبهای معدنی میباشد که از آن جمله میتوان از Evian  و Perrier نام برد که کیفیت محصولات هر یک از آنها الگوییست برای بسیاری از تولیدکنندگان در جهان.
3- بدون شک انجمن آبهای معدنی و آشامیدنی ایران نیز همچون نماینده محترم کمیسیون کشاورزی ، آب و منایع طبیعی بر توسعه صادرات محصولات صنعت بسته بندی آب و حرکت در مسیر جهانی شدن پافشاری مینماید لکن به نظر میرسد پروسه تولید محصولات تنها بخش اندکی از فرآیند جهانی شدن را در بر میگیرد و بخش اعظم فرآیند مذکور تنها از طریق حمایت ، مساعدت و پشتیبانی مالی و معنوی توسط دولت از تولید کنندگان عملی میگردد و بدون تردید ایران نیز با تنوع فوق العاده در منایع آب زیر زمینی و چشمه های آب گرم معدنی متعدد میتواند در کنار سایر شرکتهای معتبر در جهان خود را به عنوان یکی از صاحبان منابع آبهای معدنی ویژه معرفی نماید که این امر نیازمند درهای باز رو به جهان و وجود تعاملات بین المللی مطلوب میباشد .
برخی موانع موجود در مسیر صادرات :
- یکی از مهمترین روشهای معرفی توانمندیها در بخشهای مختلف صنعت حضور گسترده و منظم تولیدکنندگان در نمایشگاههای بین المللی در اقصی نقاط جهان میباشد که با توجه به وضعیت فعلی تولیدکنندگان این امر به جز در سایه حمایتها و مساعدتهای دولت و سازمانهای ذیربط از طریق تامین پرداخت بخش اعظم هزینه های مربوطه و تسهیل در انجام تشریفات اداری میسر نمیگردد.

- پس از افزایش قیمت حاملهای انرژی و بویژه سوخت ،  هزینه حمل محصولات از مبداء تا مقصد بدلیل وزن زیاد هر واحد محصول در صنعت بسته بندی آب (تقریبا 9 و 6 کیلوگرم) بشدت افزایش یافته و موجب عدم توجیه اقتصادی و نهایتا عدم تمایل تولیدکنندگان به ارسال محصول به بازارهای دورترگردیده است.
- با عنایت به اینکه بازاریابی صادراتی و عقد قرارداد فروش نیازمند دسترسی به منابع مالی جهت تامین مواد اولیه مورد نیاز در فرآیند تولید برای محدوده زمانی منطقی میباشد لذا بدلیل عدم تعامل مناسب بانکها با تولیدکنندگان تامین منابع مالی نیز به امری دشوار و ناممکن بدل گردیده است و خود به عنوان مانعی در انجام فعالیتهای صادراتی توسط شرکتهای تولیدی می باشد.
- بی ثباتی در کیفیت مواد اولیه در کشور به دلائل مختلف از جمله تحریمها و عدم امکان تداوم و حفظ ارتباط با شرکتهای تامین کننده خارجی ، نوسانات نرخ ارز و کاهش صرف اقتصادی در خرید مواد اولیه مطلوب و..... همگی موجب بروز کیفیت متغیر در بسته بندی محصولات ( کیفیت بسته بندی همچون  یکنواختی رنگ درپوش بطری در محموله های مختلف ، شفافیت و ضخامت نایلونهای شرینک ، رنگ و جنس لیبل و .......) و نهایتاً کاهش رقابت پذیری با سایر محصولات میگردد ، ذکر این نکته ضروریست که یکی از پارامترهای مهم در مقبولیت محصولات در بازارهایی چون حوزه خلیج فارس
ثبات کیفیت بسته بندی می باشد .

 

کد خبر 24048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • كيوان ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    0 0
    با سلام در كشور ايران اگر تاسيس شركت به روش زير صورت پذيرد جوابگو خواهد بود : 1- دادن مجوز به نفراتي كه تخصص دارند. 2- مجوزها بر اساس تعداد كارخانه هاي موجود و محاسبه مصرف سرانه داده شود .و طرح واقعا"توجيه اقتصادي داشته باشد. 3- واردات ممنوع گردد. حداقل براي محصولاتي كه توان توليد آن در كشور وجود دارد . يا اگر وارد ميكنيم نظام سياسي مان را با ديگر كشورها تعديل بخشيم تا از راه قانوني و بر اساس قوائد بين المللي تجارت بين المللي داشته باشيم. 4- هزينه احداث كارخانه هاي جديد را به كارخانه هاي راكد داده شود. تا راه اندازي گردند. 5- دست مفسدان اقتصادي كوتاه گردد.