این روزها تب تولید نوشیدنی های جدید، بازار تابستان را داغ تر کرده است. ظاهرا برخی از شرکت های لبنی راغب به تولید محصولات جدیدی به غیراز لبنی شده اند. شرکت صنایع لبنی تین دامداران از جمله این شرکت ها است. خودنمایی دیزاین بسته بندی "استارتین" محصول جدید دامداران در بازار نوشیدنی ها من را ترغیب کرد تا سراغ آقای امید علیزاده مدیرعامل شرکت "کهربا" شرکتی که هویت سازی و دیزاین لیبل این محصول جدید را به عهده داشته بروم.
درمورد نام این محصول توضیح بفرمایید؟
"استارتین" به عنوان یکی از نام های جدید "شرکت تین دامداران" به بازار ارائه شده است. نام این محصول که توسط مشتری انتخاب شده از دو بخش "استار" و "تین" تشکیل و برگرفته از نام خود شرکت می باشد.
دیزاین بسته بندی این محصول چه روندی طی کرده است؟
بدنه این محصول به صورت آماده دراختیار ما قرارگرفت. مسلما برای دیزاین بسته بندی چنین محصولی بیش از هر چیز نیازمند ایده پردازی اولیه و تبیین سیاست کلی کار بودیم که به عنوان نقطه آغاز این پروژه قرار گرفت. بعد از ایده پردازی گروهی و انتخاب نهایی ایده توسط مشتری با طراحی لوگو تایپ و تدوین تگ لاین روی بسته بندی، وارد مرحله اجرایی طراحی شدیم. در تدوین تگ لاین از اصطلاح " sip of" به معنی "یک جرعه" و مفاهیمی ایده آل همچون زیبایی، آرامش، تازگی و حرکت در ارتباط با نوع هر محصول استفاده شده است. بعد از نهایی شدن لوگوتایپ و تگ لاین وارد مرحله دیزاین گرافیک شیرینک محصولات شدیم. با توجه به ایده نهایی انتخاب شده، تصمیم بر پوشاندن کل بدنه با شیرینک گرفتیم که این کار با توجه به فرم هندسی بدنه کاری بسیار مشکل بود. اما در نهایت با انجام تغییراتی در ماشین آلات بسته بندی و شیوه آماده سازی طرح برای تولید، نتیجه دلپذیرتر شد.
دیزاین شیرینک جالب این نوشیدنی ها به چه صورتی انجام شد؟
برای دیزاین نوشیدنی های "چای سبز" و "آلوورا" سعی شد از حال و هوای رنگ های طبیعی و خاصیت خود مواد تشکیل دهنده این محصولات به همراه طعم آنها استفاده شود که طراوت خاصی نیز به بسته بندی ها داده است.
در مورد نوشیدنی های میوه ای عملکرد دیگری پیاده شد. از آنجایی که نوشیدنی های میوه ای عصاره ای از میوه هاست، همین موضوع ایده اصلی برای طراحی قرار گرفت تا بر روی شیرینک بسته بندی ها، پوست این میوه ها به اضافه نمایی از برگ آنها کار شود. درواقع ایده اصلی این بود که کل بدنه به شکل خود میوه تبدیل شود. در دیزاین نوشیدنی لیمو و هلو و... این مورد کاملا مشهود است.
دیزاین بسته بندی این محصولات با خلاقیت و قابلیت های بیشتری انجام شده بود ولی به دلیل کمبود هزنیه ها، نظارت ناکافی بر چاپ و بعضاً تغییرات اعمال شده توسط مشتری، انتظار نهایی ما به عنوان ایده پردازان و طراحان این محصولات کامل برآورده نشد.
محصول آخر استارتین هم نوشیدنی های انرژی زاست. برای طراحی این محصول نیز برحسب نوع استفاده و کاربرد این محصول، طراحی صورت گرفت و در انتها طرح هایی که دربازارموجود است، توسط شرکت دامداران انتخاب شد. چون مراحل چاپ و نظارت به عهده خود مشتری بود و ما محصول را پس از ورود به بازار دیدیم، متأسفانه تغییراتی در بعضی طرحها اعمال شده که به اثر آسیب رسانده است از جمله تغییراتی در فونت و رنگ ها و فرم ها.
درمورد معرفی این محصول، شرکت دامداران چه اقداماتی انجام داده است؟
قرار بر این بود برندینگ این محصول به طور کامل به عهده شرکت کهربا باشد که ما ایده پردازی را تا مرحله تبلیغات محیطی جلو رفتیم، اما متأسفانه به دلیل تغییر سیاست های شرکت دامداران، این روند ناتمام ماند و کار فقط تا مرحله دیزاین بسته بندی انجام شد.
اخیراً شرکت دامداران برای معرفی این محصولات از تعدادی بیلبورد استفاده کرده است. ما نیز به سفارش دامداران پوستر نوشیدنی های آلوورا وچای سبز را با زمینه های زرد و بنفش طراحی کردیم که بیلبوردهای فعلی بر اساس همان طرح ها، البته به شکلی ضعیف (در دیزاین آگهی) اجرا شده اند.
درحال حاضر استارتین با چند محصول در بازار موجود است؟
با چهاردسته محصول: نوشیدنی های گازدار، چای سبز با طعم های لیمو و هلو، نوشیدنی گازدار آلوورا با طعم های سیب و توت های وحشی و نوشیدنی های گازدار میوه ای با طعم های انار، لیمو، هلو، انگور، پرتقال و آناناس. (البته طراحی محصول آناناس توسط شرکت دامداران با گرته برداری از دیگر طرح ها انجام شده که بهتر بود دقت بیشتری دئر آن صورت می گرفت)
به نظر شما دامداران با چه هدفی محصولی خارج از حیطه لبنیات به بازار ارائه داده است؟
من فکر می کنم این مسئله تنها به دامداران محدود نمی شود، بلکه این روزها شاهد شکل گیری موجی از تولید نوشیدنی ها توسط اغلب شرکت های لبنی هستیم. به نظر من این موج به خاطر حاشیه سود کم محصولات لبنی است. شرکت ها با استفاده از امکانات و شبکه پخشی که دارند، می خواهند سبد محصولات خود را متنوع تر و در کنار محصولات لبنی نوشیدنی ها را نیز جا دهند تا سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص داده و همچنین سود بیشتری را نصیب خود کنند.
منبع: ام بی ای نیوز
کد خبر 24193
نظر شما