تمامی ساختمان‌های وزارت جهاد کشاورزی بصورت رایگان به نهادهای مختلف بخشیده شده است/میانگین سالانه بیش از ۱. ۵ میلیون تن شکر وارد می‌شود در حالی که در سال ۸۳ به مرز خود کفایی رسیده بودیم ودر سال گذشته ۱۶ میلیارد دلار محصولات کشاورزی مصرفی وارد کشور شده است که برای هریک دلار آن ملت ما متحمل مشقات زیادی شده است.

معاون تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به وضعیت سیاه کشاورزی کشور با انتخاب حجتی کشاورزان جان تازه می‌گیرند.

بهزاد قره یاضی، رئيس سابق پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي در گفت‌و‌گو با خبر نگار ایلنا اظهار داشت: در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی شبیه شهری است که مورد تهاجم هسته‌ای قرار گرفته و تمامی امکانات حیاتی آن قطع شده است.

وی ادامه داد: تمامی ساختمان‌های وزارت جهاد کشاورزی بصورت رایگان به نهادهای مختلف بخشیده شده است و نتیجه آن شد که هرکدام از بخش‌های مختلف وزارت جهاد کشاورزی در گوشه‌ای از شهر پراکنده شود که مراجعین را با مشکل دسترسی به بخش‌های مختلف این وزارت روبرو کرده است.

قره یاضی نیروی انسانی بخش کشاورزی را تضعیف شده خواند وافزود: تعداد زیادی از نیروهای متخصص را خانه نشین کردند و با باقی مانده نیروهای متخصص و برجسته آنگونه رفتار کردند که دل آزردگی، ابهام از آینده و ترس از اخراج در آن‌ها نیروی برای فعالیت مفید باقی نگذاشته است.

رئيس سابق پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي با اشاره به اینکه تولید بسیاری از محصولات کشاورزی در چند سال گذشته بطور کلی مختل شده است، ادامه داد: درحال حاضر میانگین سالانه بیش از ۱. ۵ میلیون تن شکر وارد می‌شود در حالی که در سال ۸۳ به مرز خود کفایی رسیده بودیم و تنها مختصری واردات شکر با تعرفه ۱۵۰ درصدی داشتیم.

به گفته وی، در سال گذشته ۱۶ میلیارد دلار محصولات کشاورزی مصرفی وارد کشور شده است که برای هریک دلار آن ملت ما متحمل مشقات زیادی شده است.

قره یاضی با تاسف بار خواندن اینکه حدود نیمی از کالری مورد نیاز کشور وارداتی است، گفت: واردات بی‌رویه باعث برهم زدن تناوب زارعی کشور شده است که تناوب برداشت پایدار و بهینه محصول یک ضرورت برای حیات کشاورزی است.

رئيس سابق پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي با اشاره به بی‌توجه‌ای به مبارزه با آفات افزود: کشت پنبه به پایین‌ترین سطح خود رسیده است وهمچنین کیفیت واکسن موسسه رازی روز به روز کاهش پیدا کرده است و واردات واکسن افزایش بی‌رویه داشته به طوری که حتی واکسن دام و طیورنیز وارد می‌شود.

وی شیلات را در وضعیت بسیار نامناسب خواند و افزود: کشور از نظر مهندسی ژنتیکی کشاورزی از اوگاندا، ‌غنا، بنگلادش، پاکستان، سودان و مصر عقب افتاده است و از همه مهم‌تر کشاورزی و دامپروری و شیلات کشور با ابهامات بسیاری روبرو است.

وی در رابطه با انتخاب حجتی با عنوان وزیر جهاد کشاورزی افزود: انتخاب حجتی از بهترین انتخابات کابینه روحانی است، انتخابی که به نظر می‌آید کسی که خواهان پیشرفت کشور و علاقمند به تغییر وضیت موجود باشد از آن حمایت خواهد کرد.
قره یاضی ادامه داد: حجتی از اولین روزهای پیروز انقلاب وارد جهاد سازندگی شد و مشکلات بسیاری از کشاورزان و روستاییان را برطرف کرد.

وی با اشاره به مدیریت حجتی در زمان ادغام دو وزارت جهاد و وزارت کشاورزی افزود: در همین دوره به رغمانتظارات همگان نه تنها تولید با تنش مواجه نشد بلکه شاهد افزایش همه شاخص‌های تولید به سمت بهبود بودیم.
رئيس سابق پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزيدر همین راستا ادامه داد: در سال ۸۳ جشن خودکفایی گندم برگزار کردیم و تقریبا با قطع واردات مواجه شدیم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در حبوبات صادرکننده بودیم، گفت: در تولید سیب زمینی نیز نه تنها صادرکننده بودیم بلکه سال‌های متمادی شاهد نوسانات فصلی سیب زمینی نیز نبودیم.
قره یاضی ادامه داد: امید ایجاد شده در کشاورزان به این خاطر است که اطمینان دارند در راس سکان هدایت بخش اجرایی کشور کسی قرار گرفته که با آشفته گویی و نسنجیده گویی و ادعای مدیریت جوان، هزینه تولید آن‌ها را چه به دلیل تحریم، تشدید تحریم‌ها، سوءمدیریت‌ها، ناشایسته سالاری‌ها، رفاقت بازی‌ها و قبیله گرایی‌ها بر تولیدکننده و کشاورزان بر باد نخواهد رفت.

 

کد خبر 24631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =