کشاورزی> وحید زندی فخر- اقتصاد غذا - رییس انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات کشور معتقد است که محمدرضا اسکندری، یکی از وزرای جهاد کشاورزی دولت احمدی نژاد به خاطر عملکرد بسیار ضعیف خود باید به دستگاه های قضایی معرفی شده و طبق قانون محاکمه شود.

بهزاد قره یاضی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس» در خصوص عملکرد اسکندری گفت: وعده خودکفایی در محصولاتی مانند گندم از طرف ایشان نه تنها جامعه عمل نپوشید، بلکه وضعیت تولید آن روز به روز به قهقرا رفت.

به گفته قره یاضی، حدود 10 سال قبل، محمود حجتی در سال 84 کشاورزی کشور را به جایی رسانده بود که نیازی به واردات گندم احساس نمی‌شد اما دولت بعد که با مدیریت اسکندری در بدنه وزارت جهاد کشاورزی آغاز شد، کاری کرد که حجتی در سال 92 کشاورزی کشور را در حالی دوباره تحویل گرفت که به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده گندم در جهان بودیم.

رییس انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات کشور افزود: در سال انتهایی دولت قبل که اتفاقا به عنوان سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی از طرف مقام معظم رهبری اعلام شده بود، 7میلیون تن گندم از کشورهای خارجی وارد شد و در مجموع، 16میلیارد دلار ارز به خاطر واردات محصولات غذایی از کشور گریخت.

وی ادامه داد: این در حالی است که 8 سال منابع آبی کشور به بهانه خودکفا شدن در تولید گندم و برنج از بین رفت و سفره‌های زیرزمینی روز به روز فقیرتر شدند.

قره یاضی که هم اکنون سمت ریاست امور تحقیقات و فناوری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را نیز به عهده دارد، عنوان کرد: عملکرد حجتی را می‌توان در این 2 سال به وضوح مشاهده کرد. به عبارتی وی توانست با استفاده از تمام جریانات فکری و نیروهای متفکر، کشور را از واردات گندم بی نیاز کند؛ آن هم در شرایط سختی مانند امروز که سایه کمبود منابع آبی بر کشور طنین انداز شده است.

وی معتقد است که دولت تدبیر و امید با وجود ضعف درآمدهای نفتی که آن هم حاصل تنش‌زایی دولت قبل است اما در گوشه و کنار کشور کارهای بسیار شایسته و قابل تقدیری انجام می‌گیرد که بازرترین نمونه آن در کشاورزی نمود پیدا کرده است. این در حالی است که اسکندری اعتقاد داشت شرایط اقلیمی تنها 3درصد بر میزان تولید موثر بوده و مدیریت در این راستا حرف اول را می‌زند. حال این وزیر سابق، باید به خاطر عملکرد خود در دولت قبل، جوابگو باشد.
کد خبر 1b8b1ead79814a6cbc0a14235f698694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =