دو روز پیش از تاسوعای حسینی، وزير جهاد كشاورزي در ادامه ایده بازدید خودش و دو نماینده بخش کشاورزی از پارلمان بخش خصوصی که نخستین مورد آن در اتاق تهران بود، این بار با اعضاي هيأت رئيسه اتاق ايران و در ساختمان همجوار با دفتر خودش در خیابان طالقانی تهران ديدار كرد.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا)، در این دیدار مذاکرات مختلفی پیرامون مشکلات بخش کشاورزی از جمله" قانون تمركز وظايف بخش كشاورزي " كه بهمن‌ماه 1391خورشیدی به تصويب رسيد،صورت گرفت و عبدالمهدي بخشنده» معاون برنامه‌ريزي اقتصادي وزارت جهاد كشاورزي با انتقاد از تصميمات غيرعلمي و غيراقتصادي در اين حوزه،اظهارداشت: «قانون تمركز وظايف بخش كشاورزي كه بهمن‌ماه 1391 به تصويب رسيد، وظايف و مشكلات را افزايش مي‌دهد. بنا‌بر‌اين لازم است كه اجراي اين قانون را با فازبندي جلو ببريم. اجراي طرح بايد به تدريج صورت بگيرد و در اين بين پس از مطالعه دقيق تصميم بگيريم كه مسؤوليت هر حوزه بر عهده كدام ارگان گذاشته شود. براي مثال مشخص كنيم كه متولي صنايع تبديلي و تكميلي چه نهادي است؟»
بنابرگزارش ایانا و به نقل از آن چه  سارا ترابی از همکاران روابط عمومی اتاق مخابره کرده است، چکیده اظهارات این جلسه به ویژه اعضای اتاق و وزیرجهادکشاورزی،حاوی نکات قابل تاملی بوده است.

تعریف مسوولیت جدید با افزودن نام کشاورزی

«غلام‌محسين شافعي»، نايب رئيس اول اتاق ايران با اشاره به وضعيت كشاورزي و آب در بخش‌هاي مختلف كشور و شرايط كاري كشاورزان در مناطق روستايي، تصريح كرد: «بخش كشاورزي به توجه ويژه دولت نياز دارد. اتاق ايران توانست در همين راستا قدم برداشته و با افزودن نام كشاورزي به آخر نام اتاق، مسؤوليت جديدي براي اتاق‌هاي سراسر كشور تعريف كند.»

کاهش 40 درصدی مصرف آب در باغ های پسته به برکت اتاق

درادامه «محسن جلال‌پور»، نايب رئيس اتاق ايران، وضعيت كشاورزي ايران دولت‌هاي نهم و دهم را مورد بررسي قرار داد. وي تشريح كرد: «در اين حوزه مشكلات فراواني وجود دارد. البته با توجه به تجربه و تخصص وزير جهاد كشاورزي و معاونان و مشاوران، اميدوارم تا حدي از اين معضلات كاهش پيدا كند.»

اين عضو هيأت رئيسه افزود: «با برنامه‌ريزي مناسب‌تر توانستيم در حدود 40 درصد مصرف آب و ساير هزينه‌ها در باغات پسته را كاهش دهيم.»

جلال‌پور در رابطه با وضعيت مصرف سم و كود توضيح داد: «براي كشاورزي به كودهاي غني شده نياز است در حالي‌كه سم و كودهايي كه در اختيار كشاورزان قرار مي‌گيرد، مناسب اين امر نيست. بايد در اين حوزه نظارت‌ها را افزايش دهيم.»

تاسیس کمیته مشترک

«علاء ميرمحمدصادقي» نايب رئيس اتاق ايران نيز با اعلام آمادگي بخش خصوصي و به ويژه اتاق براي تلاش در حل مشكلات حوزه آب و كشاورزي گفت: «در حال حاضر 15 هزار عضو به طور مستقيم و غيرمستقيم در بخش كشاورزي فعاليت مي‌كنند. مي‌توانيم با توجه به اين پتانسيل، كميته مشتركي تأسيس كرده و زمينه براي حل مورد به مورد مشكلات موجود را فراهم كنيم.»

هم‌چنين «پدرام سلطاني»، نايب رئيس اتاق ايران تدوين استراتژي توسعه در بخش كشاورزي را ضروري دانست و اذعان كرد: «تا زماني‌كه در اين بخش مدلي براساس ساز‌و‌كار مديريتي در نظر نگيريم، توسعه كشاورزي محقق نخواهد شد.«

وي با طرح اين پرسش كه با تشويق افزايش جمعيت در كشوري كه جزو مناطق خشك و نيمه خشك است، چه ميزان فشار بر مردم آن وارد خواهد شد؟ تأكيد كرد: «باید دید که چگونه مي‌توانيم جوابگوي نياز اين تعداد انسان باشيم. آيا كشاورزي كشور ظرفيت و توان گسترش را دارد؟»

در ادامه، «محمود اسلاميان» عضو هيأت رئيسه اتاق ايران اعلام كرد: «وضعيت كشاورزي در اصفهان به ويژه شرق اين استان بحراني است. خانواده‌هاي بسياري كه از طريق كشاورزي ارتزاق مي‌كنند، طي چند سال گذشته مشكلات بسياري تحمل كرده‌اند.»

«عبدالرحمن سليماني‌مقدم»، عضو هيأت رئيسه اتاق ايران با تأكيد بر اين نكته كه بايد محصولات كشاورزي ايران استانداردهاي صادراتي توليد شوند، توضيح داد: «دولت بايد در رابطه با فرآورده‌هاي دام و طيور و خوراك دام و نهاده‌هاي كشاورزي تعيين تكليف كند.»

وي ادامه داد: « در حال حاضر چندين كميته در زمينه‌هاي خرما، آبزيان و چغندر قند تشكيل شده‌اند. البته در حوزه آبزيان كار زيادي صورت نگرفته است، در حالي كه ايران پتانسيل بالايي در اين خصوص دارد.»

آوردن غذای دریایی به سفره ها

«حسين نقره‌كار‌شيرازي»، دبيركل اتاق ايران، نيز مشكلات فضاي كشاورزي كشور را حاد و پيچيده قلمداد كرد و گفت: «وضعيت گندم با وجود اين‌كه به شرايط خوبي رسيده بود، دوباره به دوران قبل بازگشت و موفقيت‌هايي را كه به دست آورده بوديم از دست داديم.»

وي با تأكيد بر اين نكته كه بايد غذاي سالم دريايي را به سفره مردم بياوريم، تشريح كرد: «رسيدگي به وضعيت توليدات دريايي كشور يك اقدام ضروري است به همين دليل ضرورت دارد، بايد براي بهبود اين موضوع برنامه جامع و مدوني ارائه كرد.»

فعالیت های تحقیقاتی اتاق، از زبان شریعتمدار

«محمدحسين شريعتمدار» درخصوص فعاليت‌هاي تحقيقاتي كه در اين زمينه انجام شده است توضيح داد: «در حيطه كشاورزي و آب، مطالعات و تحقيقاتي صورت گرفته است. هم‌چنين موفق شديم كتابي را كه در اين زمينه توسط اتاق آلمان تدوين و منتشر شده است، ترجمه كنيم.»

وي افزود: «كارگروه مطالعاتي اين مركز سالانه يك گزارش در رابطه با اقتصاد كشاورزي و يك گزارش درخصوص تجارت محصولات كشاورزي تهيه مي‌كند. هم‌چنين گزارشي از آب كشاورزي در دو نيم فصل تهيه شده است.»

شريعتمدار در توضيح ساير اقداماتي كه از سوي دفتر سامان‌دهي آب و كشاورزي انجام شده است، بيان كرد: «18 محصول اساسي از جمله برنج، شير، گوشت و غيره هر 3 ماه يك‌بار مورد مطالعه قرار گرفته و گزارشي از وضعيت هر يك از آن‌ها تهيه مي‌شود.»

اين مقام مسؤول با توجه به مؤثر بودن اقدامات مؤسسه خيريه "ابرار" وابسته به اتاق ايران در شهرستان قائنات اعلام كرد: «اين مركز به دنبال حل مشكل آب اصفهان بوده و برنامه‌هايي در اين رابطه تدوين كرده است.»



درخواست حجتی برای حذف رانت های موجود در کشاورزی
در بخش ديگر اين جلسه، «محمود حجتي»، وزير جهادكشاورزي با استقبال از اعلام آمادگي اتاق براي همكاري در حل معضلات حوزه كشاورزي گفت: «راه‌اندازي زير كميته‌هاي مشترك مي‌تواند در راستاي حل معضلات كشاورزي تأثيرگذار باشد. پرسش اين‌جاست كه آيا سدهايي كه احداث شده‌اند، پروژه‌هاي تأثيرگذار و قابل قبولي بوده اند!؟ امروز بحث‌هاي مختلفي در اين بخش وجود دارد، از جمله امنيت غذايي، خودكفايي، آب مجازي، افزايش جمعيت و غيره. بايد سياست‌هاي مورد نظر براي ارتقاي با همه اين شاخص را جمعي ديده و با هم تلفيق كنيم.»

وزير جهاد كشاورزي دولت يازدهم با اشاره به اين نكته كه بايد براي حل مشكلات از همه ظرفيت‌هاي موجود استفاده كنيم، اظهار كرد: «مشكل اصلي كشور، بعد از توليد نمود پيدا مي‌كند. لذا بايد اقتصاد كشاورزي را آزاد كنيم و دخالت‌هاي دولت را كاهش دهيم. از طرف ديگر ضروري است رانت‌هاي موجود در اين حوزه را حذف كنيم.»

اين مقام مسؤول، دخالت دولت در قيمت‌گذاري محصولاتي مانند مرغ و شير را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «تعيين قيمت نبايد به توليد كشور صدمه بزند. بخش خصوصي مي‌تواند با راه‌اندازي كشت و صنعت‌هاي كوچك، اثرات مثبت در اين زمينه بگذارد.»

حجتي در بخش ديگري از سخنان خود سيستم تعرفه‌گذاري براي واردات محصولاتي چون برنج و شكر را مورد توجه قرار داد و اعلام كرد: «بايد تعرفه واردات اين محصولات كه جزو كالاهاي اساسي هستند به گونه‌اي تعيين شود كه به توليد داخل آسيب نزند. بايد در كنار توليد نيشكر، توليد چغندر قند را هم مورد توجه قرار دهيم.»

وي افزود: «در حوزه ميگو و ماهي كارهاي خوبي انجام شده است، اما هنوز به اهداف تعيين شده در اين حوزه نرسيده‌ايم.»

وزير جهادكشاورزي يادآور شد: «بايد توليد صادرات محور را نيز در بحث امنيت غذايي در نظر بگيريم.»

 

کد خبر 25917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =