تولید چای و به‌ویژه بازرگانی آن و مافیای فعال قاچاق چای ازجمله محورهای تحقیق و تفحص از سازمان چای خواهد بود.

رییس مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی امروز در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر داد: پشت پرده قاچاق چای و واردات چمدانی از مهم‌ترین محورهای تحقیق و تفحص از سازمان چای خواهد بود.

ناصر عاشوری قلعه‌رودخانی افزود: آنچه در بخش چای باید مورد بررسی کارشناسانه قرار بگیرد، آن است که پس از اتمام تحقیق و تفحص، راه‌های عملیاتی برای حل بحران چای داده شود؛ به‌گونه‌ای که از فشاری که اکنون کشاورزان چای متحمل می‌شوند، کاسته شده و چای ارگانیک ایرانی راه ورود به سبد غذایی مردم را پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: از 130 هزار تن نیاز چای خشک کشور، کمتر از 20 هزار تن آن در داخل تولید و کمتر از 30 هزار تن به‌صورت رسمی وارد شده و مابقی به شکل قاچاق و از مبادی غیررسمی وارد کشور می‌شود که به بهانه تحقیق و تفحص از سازمان چای، وضعیت واردات غیررسمی چای باید مورد بررسی قرار گیرد.

عاشوری در پاسخ به این پرسش که ستاد مبارزه با کالاهای قاچاق چه نقشی در این موضوع دارد، ادامه داد: ستاد مبارزه با کالاهای قاچاق هرچند نقش نظارتی مختص برای کنترل قاچاق دارد، اما علاوه بر این ستاد، وزارت کشور و نیروی انتظامی نیز به‌نوعی باید پاسخگوی واردات بزرگ چای با توجه به حجیم بودن این کالا باشند.

وی تصریح کرد: هرچند هنوز هیأت تحقیق و تفحص از سازمان چای به شکل رسمی شروع به کار نکرده، اما انتظار می‌رود طی این هفته، محورهای اساسی آن مشخص شود، اما مهم‌ترین محوری که باید مورد بررسی میدانی نمایندگان قرار گیرد، بحث قاچاق چای خواهد بود.

مافیای چای در بی‌تدبیری مسئولان جولان می‌دهند

دبیر هیأت تحقیق و تفحص از سازمان چای یادآور شد: چای در همه مراسم ایرانیان از عروسی تا عزا در تمام فروشگاه‌ها و در سبد غذایی مردم وجود دارد، این در حالی است که به‌علت نبود آگاهی کافی، مردم به جای استفاده از چای داخلی که به‌صورت ارگانیک تولید می‌شود، از چای‌های وارداتی به‌علت قیمت پایین و طعم متنوع استفاده می‌کنند.

عاشوری تأکید کرد: مافیای چای داخلی کشور توانسته با تغییر ذائقه مردم، مصرف‌کنندگان را به سمت چای خارجی سوق دهد و چای داخلی که دارای طعم گس و واقعی است، با وجود سلامت بیشتر، از گردونه مصرف خارج شود که نشان‌دهنده عدم نظارت و تدبیر مسئولان در حوزه چای است.

وی اظهار داشت: تجارت غیرقانونی چای از بزرگ‌ترین موانع رشد صنعت چای در ایران است و در این حوزه، مسئولان وقت طی 15 سال گذشته تلاش مؤثری را صورت ندادند. هیأت تحقیق و تفحص از سازمان چای تلاش می‌کند پس از صدور فراخوان برای جمع‌آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها هنگام ارائه گزارش در صحن علنی مجلس راهکارهایی ارائه کند که به‌وسیله آن چای از انزوای فعلی خارج شده و به‌عنوان مهم‌ترین نوشیدنی روزانه مردم وارد سبد غذایی ایرانیان شود.

کد خبر 25962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =