رییس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی از افزایش دو مرحله‌ای قیمت نهاده‌ها از سوی شرکت پشتیبانی امور دام پس از تک نرخی‌شدن ارز خبر داد و گفت: مقرر شده بود تا در پی این افزایش قیمت‌های یکطرفه که تولیدکنندگان از آن بی اطلاع بودند قیمت گوشت مرغ نیز به همان نسبت تغییر کند که البته جبران هزینه‌های افزایش یافته بهتر از افزایش قیمت‌هاست.

محمد یوسفی در گفت و گو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهارکرد: پیش از حذف ارز مرجع از واردات خوراک مرغ قیمت هر کیلوگرم ذرت 700 تومان و سویا 1050 تومان بود که در دو مرحله ذرت به کیلویی 850 و سپس 950 تومان رسید و کنجاله سویا به کیلویی 1650 و 1800 تومان افزایش یافت این در حالی است که بعضا قیمتی که بازار آزاد وجود دارد پایین‌تر از قیمتی است که شرکت پشتیبانی امور دام به مرغداران تحویل می‌دهد.

وی افزود: اگر قیمت نهاده‌های تولید پس از حذف ارز مرجع از واردات این کالاهای اساسی افزایش یافته است باید قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ نیز که تاثیرپذیری بالایی از همین کالاهای گران‌تر شده دارد، مورد بازنگری قرار گیرد.

رییس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی ادامه داد: درست است که دولت گذشته و مجلس شورای اسلامی مقرر کرده‌اند تا ارز در بودجه امسال تک‌نرخی شود و به 2477 تومان افزایش یابد اما دولت می‌تواند برای واردات برخی کالاهای اساسی و کنترل هزینه‌های تولید برخی محصولات استراتژیک و مهم در داخل یارانه‌هایی را اختصاص دهد تا با افزایش قیمت آن‌ها بازار تولید و مصرف آن‌ها آسیب نبیند.

یوسفی گفت: به عنوان مثال کارند حقوق‌بگیر دولت یا طبقه متوسط و پایین‌تر از آن نمی‌توانند افزایش قیمت محصولات پروتئینی مانند گوشت مرغ را بیش از تحمل کنند و مجبورند برای مدیریت هزینه‌های خود میزان مصرف سرانه‌شان را کاهش دهند که این مسئله به سلامت مردم آسیب‌ می‌زند.

وی تاکید کرد: با توجه به کاهش مصرف محصولات پروتئینی اگر قیمت گوشت مرغ نیز افزایش یابد ممکن است مصرف آن در کشور کاهش یابد بنابراین به نظر می‌رسد جبران هزینه‌های افزایش یافته مرغداران از طریق اختصاص یارانه یا اعتبارات دولتی بهتر از افزایش قیمت این محصول در بازار است.

کد خبر 26270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =