در گام دوم هدفمندی یارانه‌ها که شاهد تغییراتی در آن خواهیم بود، می‌شود فکری برای اعتبار مربوط به توسعه آبیاری تحت فشار شود.

 
حضور دوباره حجتی در وزارتخانه، نوید روزهای خوب را برای بخش می‌دهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رییس مجلس شورای اسلامی امروز با اعلام این مطلب در محل سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: این بخش ظرفیت‌های بالقوه‌ای دارد که باید بالفعل شود تا رونق کشاورزی رقم بخورد.

علی‌اردشیر لاریجانی افزود: کشاورزی یک بخش استراتژیک برای کشور تلقی می‌شود، اما به دلایلی مظلوم واقع شده و مورد حمایت نیست.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزان این بخش کمتر هیاهو دارند و نجیبانه کار می‌کنند که باید به این مسئله توجه شود.

لاریجانی ادامه داد: نگاه مثبت وزیر جهاد کشاورزی به خودکفایی و حضور دوباره وی در این وزارتخانه، روزهای خوبی را در انتظار بخش تداعی می‌کند.

وی تصریح کرد: موضوع کشاورزی به‌دلیل آنکه با امنیت غذایی مرتبط بوده، برای همه کشورها مهم است و در ایران نیز باید مورد توجه خاص قرار گیرد.

لاریجانی یادآور شد: در اسناد بالادستی، توجه ویژه‌ای به کشاورزی شده است، اما باید دولت نیز حمایت‌های ویژه‌ای از این بخش داشته باشد.

حمایت کشاورزان نباید صدقه‌ای باشد

رییس قوه مقننه تأکید کرد: حمایت نباید صدقه‌ای باشد تا کشاورز احساس کند دسترنج او نادیده گرفته می‌شود.

وی اظهار داشت: چند سالی است که مشکلات حاد شده است، به‌گونه‌ای که برخی از گاوهای شیری راهی کشتارگاه‌ها شده‌اند و لازم است فکری اساسی برای این مسئله شود.

لاریجانی همچنین گفت: مشکلات موجود بر تنظیم قیمت شیر خام اثر گذاشته و تولیدکنندگان حس می‌کنند که دیگر تولید اقتصادی ندارند.

وی در ادامه افزود: وزیر جهاد کشاورزی با توجه ویژه مجلس باید سعی در حل مشکلات فوق کند.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: استفاده از تکنولوژی‌های نوین می‌تواند در افزایش حجم درآمد کشاورزان و افزایش تولید اثربخش باشد.

لاریجانی ادامه داد: ایران کشوری خشک و نیمه‌خشک است که دارای بارندگی حدود 250 میلی‌متر است و می‌طلبد استفاده بهینه از آب با تأکید بیشتری دنبال شود.

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر استفاده از آبیاری تحت فشار به جای غرقابی با سرمایه‌گذاری حدود پنج‌هزار میلیارد تومان برای پنج سال پیش‌بینی شد، اما این امر به‌گونه‌ای که باید، پیش نرفت.

لاریجانی یادآور شد: از آنجا که بحث آب لازمه تولید است، مجلس آمادگی دارد تا هرگونه کمک پایه‌ای را لحاظ کند.


اشتغال دانش‌آموختگان در گلخانه‌ها، فکر خامی بود

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی درباره اصلاح روند یارانه‌ها تأکید کرد: اگر قرار است تغییر یارانه‌ها اتفاق افتد، بهتر است که صرف کارهای آبیاری شود و در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.

وی اظهار داشت: در گام دوم هدفمندی یارانه‌ها که قرار است تغییراتی به‌وجود آید، به موضوع محصولات اساسی و به‌ویژه روش آبیاری تحت فشار باید فکر کرد.

لاریجانی همچنین گفت: مجلس شورای اسلامی با افکاری که توسعه آبیاری تحت فشار در کشور را ترویج کند، موافق است و حمایت می‌کند.

وی درباره دانش‌آموختگان بخش کشاورزی که در جایگاه خود قرار ندارند نیز افزود: استفاده از این دانش‌آموختگان در گلخانه‌ها و اشتغال آنها فکری خام و ناسنجیده بود، در حالی که می‌شد از این دانش‌آموختگان برای افزایش معلومات سنتی استفاده کرد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: حجم بیکاری در بخش کشاورزی زیاد است، اما می‌شود با ناهنجاری‌های آن مقابله کرد.

وی درباره ناهنجاری‌های موجود در بخش کود و سم ادامه داد: استفاده نامناسب از کود و سم باعث شده که سلامت مردم در خطر قرار گیرد.

مجلس آماده سرمایه‌گذاری برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه سم و کود است

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آمارهای مختلفی از مصرف بی‌رویه سموم و کودهای شیمیایی به مجلس رسیده که این امر نشان می‌دهد باید عزم عمومی در این مسیر به‌کار گرفته شود که در این راستا رسانه‌ها می‌توانند کمک کنند.

لاریجانی یادآور شد: اگر نیاز به سرمایه‌گذاری باشد، مجلس حاضر است از منابع مختلف سرمایه لازم را برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه سموم و کودهای شیمیایی به‌کار گیرد.

وی تأکید کرد: آمادگی داریم برای اصلاح روند فعلی، قوانین جدیدی در مجلس تدوین یا قوانین موجود را اصلاح کنیم.

لاریجانی از تصویب چند قانون در بخش کشاورزی طی سال‌های گذشته خبر داد و اظهار داشت: مجلس آمادگی دارد که به بخش کشاورزی نگاه ویژه داشته باشد، چرا که یکی از ارکان استقلال کشور توجه به تولید در بخش کشاورزی است.

کد خبر 26497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =