هر سال همزمان با فرارسیدن آخرین روز پاییز و نزدیک شدن به شب یلدا مردم به استقبال فصل زمستان رفته و با برگزاری آیین‌های مخصوص فرارسیدن طولا‌نی‌ترین شب سال را جشن می‌گیرند اما در کنار تمام خاطراتی که درذهنها مرور می‌شود افزایش قیمتها و هجوم موج گرانی اذهان را مشغول به خود می‌کند.

خانه ملت ؛گروه اقتصادی؛شب یلدا براساس تقویم های ایرانی بلندترین شب سال بوده که با آخرین شب پاییز مصادف شده است، بنابراین برای ما ایرانیان آداب و رسوم خاصی از پیشینیان به یادگار گذاشته شده است که یکی از آن ها دید و بازدید و دور هم جمع شدن است که البته میهمانی ها هم بدون آجیل، شیرینی و میوه تا حدودی امکانپذیر نیست.

وضعیت بازار در شب یلدا هر ساله با وجود وعده مسئولان برای ساماندهی قیمت ها، از تعادل لازم برخوردار نیست.در این میان میوه و انواع آجیل که جزو اسباب پذیرایی این شب باستانی است با قیمت بالا به فروش می رسد، طوری که می توان آن ها را با قیمت های متفاوتی نه تنها در نقاط مختلف شهربلکه کشور خریداری کرد و تهیه این اقلام برای بسیاری از خانواده ها مشکل و حتی غیرممکن است.ساماندهی قیمت ها در شب یلدا موضوعی است که از سوی مسئولان مربوطه بر آن تاکید شده اما کمتر پیش آمده است که این وعده ها تحقق یابد.


نگاهی به وضعیت بازار در این روزها حکایت از آن دارد که نه تنها قیمت میوه و آجیل کاهش نیافته، بلکه با افزایش چشمگیری نیز روبه رو بوده است، طوری که می توان ادعا کرد امسال نیز مانند سال های قبل سفره شب یلدای بسیاری از خانواده ها خالی از میوه و آجیل خواهد بود.اما نکته قابل توجه در این میان این است که در بیشتر موارد این برنامه ریزی ها نتوانسته پاسخگوی نیاز بازار بوده و تولید کننده و مصرف کننده را به طور همزمان راضی کند و شیرینی شب یلدا به کام مردم پس از گذر از بلندای آن، تلخ شده است.

در کنار قیمتهای افسار گسیخته وعده‌های مسئولین را نیز شاهد هستیم که هر ساله خبر از عدم گرانی و ثابت بودن قیمت‌هامی دهند اما باز هم در ایام مخصوص سال مانند ماه مبارک رمضان، شب یلدا و عید نوروز شاهد گران ‌شدن اجناس به دست عده‌ای سودجو هستیم.

در این بین قصد نکوهش عمل این عده را نداریم که اگر میخ آهنین در سنگ فرومی‌رفت قصد نکوهش کسی نیز باقی نمی‌ماند اما در این میان روی سخن با مسئولین مربوط است که بعنوان متولی نظارت و بررسی بر چگونگی نیستیم فروش و توزیع در بازار مشخص‌شده‌اند وعده‌های پی در پی و سالا‌نه بی اثر این شائبه را در ذهن ایجاد می‌کند که امسال نیز همزمان با هجوم سوز سرما از گرانی نیز بی بهره نخواهیم ماند و باید خود را برای یلدایی سرد و گران آماده سازیم.

 در نرخنامه سایت سازمان میوه و تره بار برای هندوانه به نسبت درجه کیفیت آن، دو نرخ درجه شده است به طوری که باید هندوانه درجه یک  کیلویی 500 تومان و درجه دو  کیلویی350 تومان عرضه شود، این در حالی است که رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی از نرخ 1000 تومانی برای هندوانه شب یلدا خبر می دهد و همچنین درمورد انار نیز این میوه با قیمت های متفاوتی در سطح شهر عرضه می شود به گونه ای که انار از کیلویی 2000 تومان تا 3500 تومان در بازار یافت می شود.

از سوی بانک مرکزی قیمت میوه های اصلی سفره یلدا در سالهای 87 تا 91 گزارش شده که به شرح زیر است:

200

براساس گزارش بانک مرکزی طی سالهای اخیر قیمت هر کیلو هندوانه شب یلدا از 360 تومان به 2500 تومان قد کشیده و هر کیلو انار هزار دانه نیز از 1890 تومان سال 87 به 3770 تومان (هفته منتهی به 15 آذر 92) افزایش یافته است که به این ترتیب قیمت هر کیلو انار در این دوره زمانی متوسط سالی 27 درصد گران شده و قیمت هر کیلو هندوانه به طور متوسط سالانه 58 درصد قد کشیده است. در همین زمینه با برخی از نماینگان کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس  گفت و گویی کرده ایم که در زیر می خوانید:

 هجوم دلالان به بازار میوه

100

 هدایت اله میرمرادزهی درگفت و گو باخبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، در پاسخ به این مطلب که در آستانه شب یلدا، میوه در میدان تره‌بار مرکزی فراوان و ارزان است،اما متأسفانه قیمت آن در بازار به طور متوسط تا ۳۰۰ درصد گران‌تر عرضه می شود، گفت: ایران از نظر داشتن منابع طبیعی از جمله خاک کشاورزی بسیار غنی است به همین علت از جایگاه مطلوبی برای کشت و تولید انواع میوه از جمله مرکبات برخوردار است.

نماینده مردم سراوان، سیب، سوران و زابلی درمجلس شورای اسلامی،تصریح کرد: درحال حاضر کشور در تولید انواع مرکبات چون پرتقال،نارنگی و سایر میوه ها چون انار و هندوانه کمبودی ندارد به همین جهت علاوه براینکه نیازی به واردات نیست می توانیم مازاد این محصولات را به سایر کشورهای جهان هم صادر کنیم.

این نماینده مردم درمجلس نهم، اظهارداشت: متأسفانه عدم نظارت از سوی دستگاه های نظارتی باعث شده که برخی افراد از این آشفتگی و نوسان در بازار میوه سوء استفاده کنند و به افزایش 300 درصدی قیمت میوه در بازارهای مصرف بپردازند.

 میرمرادزهی،افزود: متأسفانه نبود نظارت دقیق و مدون از سوی مسئولان ذی ربط در جهت تنظیم و کنترل بازار باعث راهیابی دلالان و سود جویان به این بازار شده به طوری که پیش بینی می شود قیمت میوه در شب یلدا حدود 10 تا 15 درصد افزایش یابد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس،گفت: با توجه به اینکه دولت و مسئولان ذی ربط نبود کسری و کمبود در تولید و کشت انواع میوه از جمله مرکبات را رسانه ای کردند و اظهار داشتند میوه در میادین تره بار به حد اشباع وجود دارد، بنابراین افزایش 300 درصدی قیمت میوه در بازار جز ورود دلالان و سودجویان به این بازار پرسود چیز دیگری نیست.

سرمای شب یلدا با نظارت بربازار میوه گرم می‌شود

100


 بهرام بیرانوند نیز گفت: متأسفانه تا به امروز دستگاه های نظارتی به نوسانات قیمت در بازار میوه توجه جدی و مؤثری نداشته اند به طوری که هر کیلو هندوانه در شهرستان بروجرد با نرخ 300 تومان عرضه می شود.

نماینده مردم بروجرد درمجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه ثبات قیمتی در بازار میوه وجود ندارد، تصریح کرد:  قیمت میوه از یک شهر به شهر دیگر بسیار متفاوت است به طوری که قیمت هندوانه در میدان تره بار مرکزی شهر بروجرد کیلویی 300 تومان عرضه می شود و مردم هم تمایل و گرایشی به خرید این محصول ندارند.   

این نماینده مردم درمجلس نهم، اظهارداشت: قیمت هندوانه در میدان تره بار مرکزی شهر تهران کیلویی 600 تا 800 تومان است که در بازار کیلویی 1000 تا 1200 تومان عرضه می شود که این مهم نشان دهنده تفاوت 300درصدی قیمت میوه از میدان تا بازار است.

بیرانوند،افزود: با وجود اینکه درتولید میوه دستمزد کارگر و اجاره محل در نظر گرفته نمی شود اما انواع میوه به واسطه حضور پرنگ دلالان با قیمت بالا به بازار عرضه می شود.

 وی،ادامه داد:  نبود نظارت دقیق و مدون از سوی مسئولان ذی ربط در جهت تنظیم و کنترل بازار باعث راهیابی دلالان و سود جویان به این بازارسود آور شده و دولت می تواند با نظارت دقیق و مدیریت بازار زودتر از واسطه ها عمل کرده و بازار را تحت کنترل بگیرد تا شاهد افزایش بی رویه قیمت ها در شب یلدا نباشیم.

نماینده مردم بروجرد درمجلس ،تصریح کرد: نظارت در برخی از بخش ها از سوی دستگاه های نظارتی بسیار دقیق و مدون انجام می شود، اما متأسفانه در تنظیم و کنترل قیمتی بازار میوه نظارتی از سوی این دستگاه ها تا به امروز مشاهده نشده است.

 عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس، با تأکید بر اینکه بیشتر افراد جامعه میوه را به عنوان دارو برای درمان  اکثر بیماری ها مصرف می کنند، گفت:چنانچه نظارت و کنترل از سوی مسئولان ذی ربط و دستگاههای نظارتی صورت نگیردبه طور حتم بخش قابل توجهی از این افزایش قیمت در محصولات کشاورزی از جمله میوه سلامت مصرف کننده را از بین خواهد برد.

نظارت مستمر بازرسان سازمان تعزیرات بر بازار میوه بلندترین شب سال

100


 رحمت الله نوروزی  گفت:  در آستانه شب یلدا قیمت میوه از جمله هندوانه با افزایش چشمگیری مواجه شده به طوری که میوه در میدان تره‌بار مرکزی فراوان و ارزان است،اما در بازار به طور متوسط تا ۳۰۰ درصد گران‌ تر عرضه می شود.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس،باتأکید بر اینکه درصدی از افزایش قیمت میوه به جیب کشاورزان نمی رود، تصریح کرد: متأسفانه کشاورزان و تولید کنندگان از این افزایش قیمتی میوه بهره و سودی کسب نمی کنند به طوری که درصد بسیار زیادی از افزایش قیمت میوه فقط به جیب دلالان و واسطه گران می رود.

این نماینده مردم در مجلس نهم،اظهار داشت:نبود نظارت دقیق و مدون از سوی مسئولان ذی ربط و دستگاه های نظارتی در جهت تنظیم و کنترل بازار باعث راهیابی دلالان و سود جویان به این بازار شده به طوری که این افراد اقدام به افزایش 300 درصدی قیمت میوه در بازارهای مصرف کرده اند.

نوروزی،افزود: درخصوص کنترل قیمت میوه و تنظیم بازار علاوه بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت نقش بسزایی دارند، دستگاه های نظارتی از جمله سازمان تعزیرات حکومتی هم در جهت توقف نوسان و افزایش قیمتی بازار میوه نقش جدی و مؤثری دارند.

عضوکمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس،با تأکید بر اینکه نظارت از سوی وزارتخانه ها و سازمان تعزیرات حکومتی باید دقیق و مدون باشد، گفت: نظارت از سوی مسئولان ذی ربط چند ماه قبل از ایام مورد نظر و چند ماه بعد از این ایام باید صورت گیرد تا مردم در ایام خاص از جمله شب یلدا، عید نوروز و ماه مبارک رمضان با نوسان و افزایش قیمتی میوه مواجه نشوند.

سفره یلدا با چاشنی گرانی

100


 ناصرصالحی نسب همچنین گفت: با توجه به اینکه میزان خرید میوه و مصرف جامعه در اعیاد از جمله شب یلدا بسیار افزایش پیدا می کند به همین جهت این برنامه دولت است که در خصوص تأمین تقاضا، میوه را ارزان قیمت به دست مصرف کنندگان برساند.

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه درمجلس شورای اسلامی،تصریح کرد: دولت به منظور پیشگیری از سو استفاده دلالان و واسطه گران باید چند ماه قبل از شروع اعیاد از جمله شب یلدا برنامه های نظارتی خود را بر بازار شروع می کرد که متأسفانه به علت نبود نظارت از سوی مسئولان ذی ربط در حال حاضر دلالان باعث افزایش 300 درصدی قیمت میوه در بازارهای مصرف شده اند.

این نماینده مردم در مجلس نهم،اظهار داشت: متأسفانه در حال حاضر مردم مجبور به خرید گران قیمت میوه هایی چون هندوانه و انار برای شب یلدا شده اند به همین جهت دولت به منظور جلوگیری از افزایش قیمت میوه درسایر اعیاد از جمله ایام شب عید باید نظارت خود را از سوی سازمان تعزیرات حکومتی بر بازار میوه مدون و دقیق تر کند.

صالحی نسب،افزود: دولت باید مراکز توزیع و فروش میوه و سایر اقلام مورد نیاز جامعه را برای اعیاد فراهم کند به طوری که در سنوات گذشته اتحادیه ها و سازمان تعاونی روستایی در خصوص توزیع و فروش ارزان قیمت میوه فعالیت داشتند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس،گفت: در سنوات گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت در هر محله ای بازارچه هایی برای فروش میوه راه اندازی می کرد اما متأسفانه در سال جاری به ندرت مشاهده شده که دولت مستقیم وارد عمل شود و بازارچه هایی برای فروش ارزان قیمت میوه مهیا کند که این امر  باعث سو استفاده دلالان و  واسطه گران و متضرر شدن مصرف کنندگان شده است.


گزارش از سوگند السادات چاوشی

کد خبر 26549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =