دادستانی کل کشور به‌عنوان ارگانی مدعی‌العموم برای جلوگیری از تشویش اذهان عمومی، به مسئله آلودگی برنج‌های ایرانی ورود کند.

 
مسئول مطالعات اقتصادی مؤسسه تحقیقات برنج کشور ساعتی پیش در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این پیشنهاد گفت: خبر شایعه آلودگی برنج‌های ایرانی به هیچ عنوان نمی‌تواند صحت داشته باشد، چرا که نمی‌توان گفت برنج صدری دم‌سیاه آستانه اشرفیه که تولیدی معادل 500 هزار تن در کشور دارد یا برنج طارم فریدون‌کنار که تولیدی معادل 400 تا 500 هزار تن دارد، آلوده است، چراکه بر اساس این گفته، نیمی از برنج تولیدی کشور در معرض اتهام آلودگی قرار می‌گیرد.

غلامرضا خانکشی‌پور افزود: آلودگی دارای معیارهای مشخصی است و نمی‌توان آن را به یک کشور یا یک استان نسبت داد. چرا که برای اثبات آلودگی‌های مختلف در محصولات کشاورزی و غذایی باید تعداد نمونه‌های گرفته‌شده در مکان‌های مختلف و در محصولات مختلف بررسی شده و سپس نتیجه‌گیری کرد.

وی خاطرنشان کرد: همان‌گونه که نمی‌توان گفت که تمامی برنج‌های تولیدشده در کشور هند آلوده است، دو رقم پرطرفدار ایرانی را هم نمی‌توان متهم کرد.

خانکشی‌پور ادامه داد: ممکن است در برخی از مزارع به‌دلیل استفاده بی‌رویه از سموم و کودهای شیمیایی و یا افزایش مصرف قرص‌های ضدآفت برای ماندگاری بیشتر برنج در انبار محصول نهایی دارای آلودگی‌هایی باشد، اما تعمیم آن برای کل مزارع کشور اشتباهی نابخشودنی است.

وی تصریح کرد: برنج ایرانی که در دنیا زبانزد است، نباید با پیشگویی‌های غیرعلمی لکه‌دار شود.

خانکشی‌پور یادآور شد: مزارع ایران به هیچ‌عنوان آلوده نیست و اگر هم به‌صورت اتفاقی نمونه‌ای پیدا شود که دارای حد مجاز بیشتر سموم و آفات باشد، باید دستور پلمپ فوری آن صادر شود.

اختلاف 2000 تومانی قیمت برنج هاشمی در بازار تهران و مزارع گیلان

دبیر کانون هماهنگی دانش و صنعت برنج تأکید کرد: متأسفانه در بازار عده‌ای سودجو برای لکه‌دار کردن نام برنج ایرانی و تدارک واردات برنج‌های خارجی، اقدامات نامناسبی انجام داده‌اند، به‌گونه‌ای که برنج هاشمی درجه یک در مزارع گیلان هر کیلوگرم شش تا هفت‌هزار تومان قیمت دارد، اما در بازار تهران با قیمت پنج‌هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی اظهار داشت: این اختلاف قیمت تنها به اختلاط برنج برمی‌گردد که متأسفانه در کیسه‌های برنج هاشمی به‌غیر از آنچه باید باشد، وجود دارد.

خانکشی‌پور همچنین گفت: ممکن است ارقامی که گفته می‌شود آلوده است، نیز دارای چنین اشتباهاتی باشد و اختلاط برنج‌های خارجی با سایر برنج‌های مشکل‌دار در کیسه‌های فوق ریخته شده باشد.

وی در ادامه افزود: مؤسسه تحقیقات برنج کشور به‌عنوان نهادی رسمی حاضر است تا خلوص برنج‌های ایرانی را پیدا کند.

مسئول مطالعات اقتصادی مؤسسه تحقیقات برنج کشور خاطرنشان کرد: از آنجا که بازار برنج خصوصی است، لازم است تا بر کار آنها نظارتی جدی انجام شود.

خانکشی‌پور پیشنهاد کرد که دادستانی کل کشور به‌عنوان مدعی‌العموم پرونده مربوط به برنج‌های ایرانی را پیگیری کند، چرا که مصلحت کشور در خطر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این اعلام جعلی باعث تشویش اذهان عمومی شده، بنابراین دادستانی باید در این قضیه ورود کند.

خانکشی‌پور تصریح کرد: باید مدارک و دلایل مستدلی برای ذکر نام برنج‌های ایرانی آورده شود. در غیر این صورت پیگردهای قانونی ضروری می‌شود.

کد خبر 26577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =