طرح کانون‌های یادگیری می‌تواند در انتقال دانش فنی توسط بهره‌برداران نمونه که مروجان محلی نیز هستند، تسریع شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، معاون وزیر جهاد کشاورزی امروز در بیست‌وهشتمین دوره تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی گفت: یکی از روش‌های دستیابی به توسعه پایدار، سوق دادن بخش کشاورزی به استفاده از روش‌های علمی است.

اسکندر زند افزود: با وجود آنکه در برخی از مناطق کشور، کشاورزی سنتی و معیشتی حاکم است، اما برترین‌های بخش کشاورزی عملکرد قابل توجهی داشته‌اند که برخی از آنها حتی از میانگین جهانی فراتر است.

وی خاطرنشان کرد: ورود دانش فنی و تخصصی و بهره‌گیری از یافته‌های محققان کشاورزی، موجبات تولید اقتصادی را فراهم می‌آورد، بنابراین کشاورزان نمونه به‌عنوان پتانسیل‌هایی تلقی می‌شوند که می‌توان از ظرفیت آنها برای افزایش عملکرد و نزدیک کردن واحدهای تولیدی کم‌بازده به میانگین کشوری استفاده کرد.

زند ادامه داد: با استفاده از فعالیت‌های ترویجی می‌توان توان علمی محققان بخش کشاورزی را به مزارع منتقل کرد.

توجه به امنیت غذایی در معرفی بهره‌برداران نمونه سال 92-91

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: طرح کانون‌های یادگیری در واحدهای تولیدی کشاورزان نمونه نگاهی الگویی و بهره‌ورانه به منابع تولید دارد و می‌تواند پاسخی به محدودیت‌های موجود و استفاده بهینه از ثروت بالقوه‌ای که باید با برنامه‌ریزی صحیح آن را به بالفعل تغییر داد، داشته باشد.

وی یادآور شد: در شرایط فعلی این کانون‌ها می‌تواند برای ارتقاء سطح کمی و کیفی تولیدات کشاورزی و دستیابی به امنیت غذایی و کشاورزی پایدار مؤثر باشد.

زند تأکید کرد: کشاورزان نمونه می‌توانند به‌عنوان مروجان محلی در انتقال دانش فنی مؤثر باشند.

وی درباره فرآیند شناسایی، انتخاب و معرفی تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی در سال زراعی 92-91 اظهار داشت: پس از بررسی نهایی، تعداد 457 فرم در ستاد مرکزی از استان‌های مختلف دریافت شد که پس از بررسی 450 فرم به تأیید نهایی رسید و در کمیته‌های برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری ستاد، تعدادی از رشته‌ها حذف شد که در مجموع 49 رشته با تعداد 57 نفر بهره‌بردار نمونه تعیین شد.

زند همچنین گفت: تعداد 18 رشته به‌صورت المپیادی و اطلاع‌رسانی و از طریق نشریات، رسانه‌های دیداری و شنیداری، استانی، پلاکارد، اطلاع‌رسانی محلی و خدمات مراکز ترویجی انتخاب شد.

وی افزود: شاخصه‌های اصلی امسال برای تعیین رشته‌های ملی، استراتژیک بودن محصول از نظر امنیت غذایی، صادرات و ارزآوری، اهمیت رشته از جهت توسعه پایدار و حفظ محیط زیست، جایگاه رشته در طرح‌های محوری وزارت جهاد کشاورزی، اهمیت رشته از جهت بهره‌وری عوامل محدودکننده تولید، تعداد بهره‌بردار در رشته و گسترش آن در کشور، توجه به فراگیری مؤلفه مشارکت در عرصه‌های مختلف تولیدی و ایجاد ارزش افزوده در محصولات کشاورزی و جلوگیری از ضایعات بود.

تهران و خراسان رضوی، بیشترین تعداد نمونه‌های ملی بخش کشاورزی

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد:‌ در نهایت 57 نفر نمونه ملی برای تجلیل انتخاب شدند که از لحاظ فراوانی تولیدات گیاهی در بخش زراعی و باغی با 20 رشته و 27 نمونه بیشترین تعداد و امور عشایری با یک رشته و یک نمونه کمترین تعداد را از آن خود کردند.

زند ادامه داد: بیشترین فراوانی نمونه‌های ملی بخش کشاورزی دارای مدرک تحصیلی دیپلم بوده و 39.3 درصد از بهره‌برداران نمونه را تشکیل می‌دهند و کمترین مقطع تحصیلی به فوق‌لیسانس یا دکترا با چهار نفر و معادل 7.1 درصد اختصاص دارد.

وی تصریح کرد: از میان 57 نفر نمونه ملی دو نفر زن و 55 نفر مرد و با دارا بودن حداکثر سن 82 و حداقل 23 سال بیشترین فراوانی‌ها را از آن خود کردند.

زند یادآور شد: از لحاظ وضعیت فراوانی نمونه‌های ملی بخش کشاورزی، استان‌های تهران و خراسان رضوی به تعداد شش نفر و معادل 10.7 درصد و کمترین فراوانی به استان‌های ایلام، اصفهان، خراسان شمالی، قزوین، کردستان، گلستان، گیلان، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، یزد، چهارمحال و بختیاری، کرمان و مرکزی به تعداد یک نفر معادل 1.8 درصد مربوط است.

متوسط عملکرد بهره‌برداران ملی با سایران بسیار زیاد است

معاون وزیر جهاد کشاورزی به مقایسه متوسط عملکرد کشاورزان نمونه کشور و جهان پرداخت و تأکید کرد: در محصول گندم آبی عملکرد بهره‌بردار نمونه سال زراعی 92-91، 13 هزار و 50 کیلوگرم در هکتار است، در حالی که متوسط عملکرد در کشور برای این محصول سه‌هزار و 750 کیلوگرم در هکتار بوده و متوسط عملکرد جهانی محصول گندم آبی دوهزار و 230 کیلوگرم در هکتار برآورد شده است و مقایسه برتری عملکرد بهره‌بردار نمونه با متوسط جهانی 585 درصد برآورد شده است.

وی اظهار داشت: در محصول چغندرقند، عملکرد بهره‌بردار نمونه در سال جاری 143 هزار کیلوگرم در هکتار برآورد شده، در حالی که متوسط عملکرد در کشور 42 هزار و 942 کیلوگرم در هکتار بوده و متوسط عملکرد جهانی 27 هزار و 714 کیلوگرم در هکتار است و مقایسه برتری عملکرد نمونه با متوسط جهانی 515 درصد برآورد شده است.

زند همچنین گفت: عملکرد نمونه سال جاری در تولید سیب درختی 145 هزار و 600 کیلوگرم در هکتار است و متوسط عملکرد در هکتار در کشور برای این محصول 16 هزار و 340 بوده و مقایسه برتری عملکرد نمونه با متوسط جهان 120 درصد عنوان شده است.

وی در ادامه افزود: تولیدکننده نمونه سیب‌زمینی در ایران دارای عملکردی معادل 120 هزار کیلوگرم در هکتار است، در حالی که متوسط عملکرد این محصول در کشور 30 هزار و 67 کیلوگرم در هکتار بوده و متوسط عملکرد جهانی 32 هزار و 307 کیلوگرم در هکتار است و مقایسه برتری عملکرد نمونه با متوسط جهان 371 درصد برآورد شده است.

زند تولید انار را نیز در کشور دارای مزیت برشمرد و خاطرنشان کرد: عملکرد نمونه سال جاری 129 هزار و 350 کیلوگرم در هکتار است، در حالی که متوسط عملکرد این محصول در کشور 12 هزار و 800 کیلوگرم در هکتار بوده و مقایسه برتری عملکرد نمونه با متوسط کشور 102 درصد را نشان می‌دهد.

کد خبر 27337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =