رییس مجمع عالی واردات درباره تشکیل کنفدراسیون واردات و ادغام مجمع عالی واردات در این کنفدراسیون گفت: این موضوع به اتاق ایران ربطی ندارد و اتاق ایران نمی‌تواند مجمع عالی واردات را منحل و یا ادغام کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدحسین برخوردار رییس مجمع عالی واردات با اشاره به این‌که در زمانی که دلارهای نفتی روانه شده و دولت سابق قیمت دلار را ثابت نگه داشت کنترل واردات از دست رفت، گفت: این درحالی است که نرخ دلار را باید براساس تفریغ تورم داخلی از تورم جهانی محاسبه کرد.

وی با اشاره به این‌که متاسفانه این کار انجام نشده و به محض اعمال تحریم‌ها مشکلات زیادی به وجود آمد، خاطرنشان کرد: در آن زمان واردات بی رویه شکل گرفت و کارخانه‌ها و کشاورزان دیگر توان رقابت نداشتند.

برخوردار ادامه داد: در آن زمان انگور برزیلی به کشور وارد شد و آسیب های زیادی به انگورهای تولیدی در داخل کشور وارد کرد.

رییس مجمع عالی واردات با بیان این‌که بعد از شروع تحریم‌ها ساخت کالاهای تولید داخل ضربه خورده و بسیاری از کارخانجات داخلی به خصوص در بخش لوازم خانگی توانایی رقابت خود را از دست دادند بیان کرد: به همین دلیل چهار سال قبل مقام معظم رهبری دولت به وقت دستور داد که باید روند واردات به کشور را مدیریت کند.

به گفته وی، بسیاری از کالاهای وارداتی به لحاظ استاندارد در کیفیت قابل قبول نبوده و لذا پس از صدور دستور مدیریت واردات رییس جمهور وقت به غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دهم دستور داد که مدیریت واردات توسط بخش خصوص انجام شود.

برخوردار با اشاره به این‌که غضنفری به عنوان رییس شورای عالی نظارت بر تشکل‌ها به اتاق ایران دستور داد که کمیسیونی برای مدیریت واردات راه اندازی کند، بیان کرد: به آن‌ها شش ماه فرصت داده شد ولی آن ها به دلیل این که کسی جرات ورود به موضوع واردات را به دلیل مضموم بودن آن نداشت به تعویق انداخت.

رییس مجمع عالی واردات با تاکید بر این‌که وقت آنها دیدند اتاق ایران به این مساله ورود نمی کند از طریق اعلامیه در روزنامه‌ها اطلاع رسانی کرده و پس ازانتخابات مجمع تشکیل داده، گفت: در همین راستا چهار سال پیش مجمع عالی واردات شکل گرفت و در شیوه نامه آن 21 آیتم از جمله مبارزه با قاچاق کالا استانداردسازی، تجمع واردکنندگان، قیمت‌های مناسب کردن ،‌ share کردن اطلاعات در کمیسیون‌ها و ... تعریف شد.

وی با بیان این‌که سالانه یک میلیون تن مصرف گوشت قرمز در کشور است، بیان کرد: صد هزار تن از گوشت قرمز از طریق واردات به کشور تامین می‌شد و در آن زمان چون واردات این کالا صرفه اقتصادی داشت همه برای واردات گوشت قرمز روانه برزیل شده و بازار آنجا را خراب کردند.

برخوردار درباره نظر دولت یازدهم درباره عملکرد مجمع عالی واردات گفت: از آنجایی که در دولت یازدهم روال برای تامین کالاها مشخص است هر موقع مشکلی بوجود آید از مجمع عالی واردات کمک گرفته می‌شود.

رییس مجمع عالی واردات درباره عملکرد ستاد تدابیر ویژه در سال جاری گفت: عملکرد این ستاد مثل سابق نیست زیرا بحران بعد از مذاکرات ژنو تمام شده است.

بیشتر هزینه‌های اتاق ایران را مجمع واردات می‌دهد

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این‌که آیا قرار است مجمع عالی واردات در کنفدراسیون وارداتی که اتاق ایران اعلام کرده قرار است راه اندازی شود ادغام می‌شود یا خیر؟ بیان کرد: ما از روز اول راه اندازی مجمع عالی واردات به نهاوندیان که در آن زمان رییس اتاق ایران بود گفتیم که می‌خواهیم در اتاق ایران ثبت شویم. ولی به دلیل سنگ اندازی‌های برخی افراد این اتفاق رخ نداد. در حال حاضر نیز بیشترین هزینه‌های اتاق بازرگانی ایران را اعضای مجمع عالی واردات می‌دهد.

برخوردار تصریح کرد: پرداختی من به اتاق بازرگانی ایران برای تمدید کارت بازرگانی‌ام 900 میلیون تومان بوده است.

مجمع عالی واردات منحل نمی‌شود

رییس مجمع عالی واردات با اشاره به این‌که ما عضو اتاق هستیم و اتاق باید به ما به عنوان اعضای اصلی خود جوابگو باشد، خاطرنشان کرد: ممکن است مجمع عالی واردات به اتاق ایران برود ولی این تشکل سرجای خود می ماند.

وی ادامه داد: اتاق ایران موظف است تشکل‌ها را دعوت کند و زمینه همفکری و همکاری را بین آن‌ها فراهم کند. ما دوست داریم تشکل‌ها همکاری کنند اما به شرط‌ها و شروط‌ها.

به گزارش ایسنا، برخوردار در پاسخ به سوال ایسنا درباره شروط مجمع عالی واردات برای ادغام با سایر تشکل‌های وارداتی سکوت کرده و شروط خود را مطرح نکرد.

رییس مجمع عالی واردات در پاسخ به این سوال که آیا با راه اندازی کنفدراسیون واردات موازی کاری بین این کنفدراسیون و مجمع عالی واردات به وجود نمی‌آید؟ اظهار کرد: کمیسیون‌ها بازوی مشورتی در اتاق ایران هستند، اگر کنفدراسیون واردات نیز تشکیل شود بازوی مشورتی خواهد بود اما در مجمع عالی واردات مسائل مربوطه با مسوولین دولتی مطرح می‌شود.

وی در ادامه درباره این‌که واردات چه کالاهایی زیر نظر مجمع عالی واردات است خاطرنشان کرد: واردات 95 درصد از لوازم خانگی، حدود صد در صد از محصولات سلولزی، 70 درصد از مواد غذایی و واردات حدود 80 درصد از لوازم آرایشی و بهداشتی زیر نظر مجمع عالی واردات انجام می شود.

مباشرین شرکت بازرگانی دولتی با مجمع عالی واردات کار نمی‌کند

برخوردار با تاکید بر این‌که مجمع عالی واردات از سال قبل تاکنون خود را از موضوع واردات کالاهای اساسی دور نگه داشته است گفت: هیچ کالای اساسی از طریق واردکنندگان عضو مجمع عالی واردات طی یک سال قبل وارد نشده زیرا واردات این کالاها که تاثیرگذار بر روی معیشت مردم است کار بسیار حساسی است.

رییس مجمع عالی واردات درباره رفع ممنوعیت واردات کالاهای اولویت 10 بیان کرد: ممنوعیت واردات این کالاها مزایایی به همراه داشت الان نیز که این ممنوعیت رفع شده است کالاهایی نظیر لوازم خانگی، لوستر، استخر و سونا، مبلمان و نظیر آن‌ها که کالای مصرفی بوده و ارزبری زیادی دارند باید با تعرفه دو برابری وارد شوند.

وی در این باره افزود: کالاهای سلامت محور، کالاهای آرایشی و بهداشتی، محصولات it و مواد غذایی نیز باید با تعرفه یک برابر وارد شود در غیر این صورت تعرفه بالای این کالاها مجددا قاچاق آن ها را افزایش می‌دهد.

برخوردار در ادامه در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این‌که آیا نظارتی بر تبلیغ کالاهای خارجی تحت عنوان کالاهای ایرانی در صدا و سیما از سوی مجمع عالی واردات می شود یا خیر؟‌ بیان کرد: کشور ما هنوز استفاده از کالای خارجی را به جای کالای ایرانی ترجیح می‌دهد. متاسفانه کارخانه های ما هنوز دولتی است و مدیران برنامه‌های بلندمدتی را نمی گذارند.

رییس مجمع عالی واردات افزود: قطعات را به ایران می‌آورند و پس از سر هم کردن آن در داخل کشور به عنوان کالای ایرانی تبلیغ و به فروش می رسانند.

به گفته وی، باید انجمن‌های تخصصی در صدا و سیما راه اندازی شود تا اصالت کالاهای ایرانی و خارجی را تایید کند.

طرح شبنم در مرحله توزیع هنوز اجرایی می‌شود

برخوردار در ادامه درباره طرح شبنم گفت: ایجاد طرح شبنم برای جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق بسیار مناسب بود. اشکال این طرح این بود که در سطح عرضه ارائه شد و فقط آن را از مرحله ثبت سفارش حذف کردند.

رییس مجمع عالی واردات درباره صدور کارت‌های بازرگانی در سال 93 نیز، تاکید کرد: کارت‌های بازرگانی باید به طور تخصصی صادر شود و محدود به رشته‌های همگن باشد.

وی ادامه داد: همچنین کارت‌ها باید به جای صدور یک ساله به کارت‌های سه ساله و پنج ساله تبدیل شوند.

برخوردار با بیان این‌که بازرگانان باید تشویق شوند که با کارت‌های بازرگانی خود فعالیت کنند گفت: متاسفانه در ایران هر کسی دفتر و دستک داشته باشد بیشتر اذیت می‌شود.

رییس مجمع عالی واردات در پایان گفت: اتاق تهران نیز می‌تواند برای جلوگیری از کاهش درآمدهای خود از صدور کارت‌های بازرگانی پنج ساله درآمد بیشتری کسب کند.

کد خبر 28213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =