رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم تولید کالاهای اساسی در داخل کشور گفت که نگاه به واردات کالاهای اساسی نگاهی انحرافی است و استقلال کشور را از بین می‌برد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عباس رجایی در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دولت، مجلس و قوه قضاییه مسئولینی هستند که برای مردم نسخه‌های شفابخش تدارک ببینند بنابراین نه من و نه وزیر جهاد کشاورزی نباید دغدغه‌های حوزه کشاورزی را بیان کنیم بلکه باید راهکارها را بگویم.

وی افزود: اگر بخش کشاورزی و تولید غذا در کشور ما در جایگاه واقعی خود قرار گیرد در آن صورت بخش بزرگی از اقتصاد مقاومتی را جلو برده‌ایم مهم این است کشاورزی را به حساب بیاوریم و با عزم ملی در این باره مشارکت کنیم روز گذشته آقای نوبخت در مورد اقتصاد مقاومتی و هدفمندی یارانه‌ها صحبت کرد و انتظار می‌رفت بحث‌های جدی در حوزه کشاورزی مطرح کنند اما ایشان امنیت غذا را به عهده وزارت صنعت عنوان کردند. این چه رویه‌ای است که تولید و امنیت غذا به عهده یک ورازتخانه دیگر است.

رجایی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی هنوز برنامه مشخصی در خصوص اقتصاد مقاومتی ارائه نکرده تاکید کرد: در حال حاضر ماده آلی خاک در کشور ما به طور متوسط یک درصد است در حالی که این رقم به صورت متوسط در دنیا 4 درصد است. وزرات جهاد کشاورزی باید بگوید چه برنامه‌ای برای ارتقای ماده آلی خاک در کشور دارد تا بتوانیم محصولی متعاقب شرایط کشورمان تولید کنیم یا در مورد زیرساخت‌ها در بخش کشاورزی در حال حاضر راندمان آب در کشور ما 35 تا 40 درصد است ارتقای آن باید با چه برنامه‌ای انجام شود.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در کشور ما که کشور نیمه خشک است آب موضوعی اساسی در حیات کشور است باید بدانیم که برنامه ما برای آب چیست؟ ما در این باره وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی صحبت کرده‌ایم اما برنامه مدونی ندیده‌ایم در کشورهای جنوب خلیج فارس که تا دیروز برهوت بود امروز بیابان‌هایشان سبز شده ما سه دریا در پیرامون کشور داریم در روزهای گذشته در جنوب کرمان،خراسان‌های جنوبی، شمالی و رضوی سیل آمد اما آبی برای کشاورزی جمع نشد.

وی با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید کشاروزی با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تاکید کرد: قبل از اجرای فاز اول هدفمندی یارانه در هر هکتار تولید کشاورزی در کشور یک میلیون تومان سوخت مصرف می‌شد که این رقم بعد از اجرای هدفندی به 9 میلیون تومان افزایش یافت و باعث شد بسیاری از بخش‌های کشاوری تعطیل شوند ما باید بدانیم که سوخعت در تولید کشاورزی کجای کار است ما به خودروها و موتورسکلیت ‌ها کارت سوخت داده‌ایم اما کشاورزی برای دریاف سهیمنه سوخت‌شان باید ماهانه ثبت نام کنند واگر دیروز و زود شود سهمینه آنها می‌سوزد نهایتا سوخت 150 تومانی گازوئیل هم تا به دست کشاورز برسد 400 تومان می‌شود.

رجایی ادامه داد: دولت قائل به این است که 70 درصد بیمار‌ی‌های داخل کشاورزی ناشی از بیماریهای انسان و دام است اما چرا پولی برای آن نگذاشته‌ایم.

رییس کمیسیون جهاد کشاورزی مجلس شورای اسلامی با غیرواقعی خواندن قیمت‌گذاری در بخش کشاورزی افزود: البته من تشکر می‌کنم که قیمت های تضمینی به موقع اعلام شد و واقعی‌تر شد اما هنوز این قیمت‌ها نهایی نیست.

وی با تاکید بر لزوم توجه ویژه‌ به تولید کالاهای اساسی در داخل اظهار کرد: نگاه به وارادات کالاهای اساسی نگاه انحرایی است و استقلال کشور را از بین می‌برد لذا ما باید برنامه مشخصی برای خودکفایی داشته باشیم.

رییس کمیسیون جهاد کشاورزی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی باید حداقل به اندازه سهم ارزش افزوده در تولید ناخالص داخلی باشد گفت: ما باید سه درصد سرمایه‌گذاری به هیچ جا نخواهیم رسید.

رجایی خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت: سه قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی،‌نظام جامع دامپروری و تمرکز وظایف بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی اگر به درستی اجرا شود بسیاری از مشکلات اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی هم حل خواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد: ما با وزارت جهاد کشاورزی در دولت گذشته قرار گذاشتیم که در افق چشم انداز، 300 میلیون تن تولید محصولات کشاورزی داشته باشیم آنها آنقدر رفتند و آمدند تا گفتن 230 میلیون تن کشاورزی را محقق خواهیم کرد اما آمار اکنون نشان می‌دهد که میزان تولید محصولات کشاورزی 107 میلیون تن است.

کد خبر 28422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =