حسین مهاجران اعتقاد دارد بزودی قیمت میوه های نوبرانه با کاهش قابل توجهی مواجه می شود.

با شروع فصل بهار، فروش میوه های نوبرانه نظیر گوجه سبز و چغاله بادام توسط میوه فروشان و همچنین فروشندگان دوره گرد آغاز شده است. دیدن سینی سبز رنگی که پر است از چغاله بادام و بسته های گوجه سبز در نگاه اول هر فردی را برای خرید وسوسه می کند اما با قیمت های نجومی که کنار این میوه های نوبرانه گذاشته شده است خریداران بسیاری را که دوست دارند طعم این میوه های تازه از درخت چیده شده را بچشند از خریدن منصرف می کند.افزایش قیمت محصولات نوبرانه در بازار و در این فصل تا حدی منطقی و طبیعی است اما به نظر می رسد که گوجه سبز نوبرانه که چندان کیفیت و اندازه مناسبی هم ندارد قیمت بسیار بالایی پیدا کرده است. حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و تربار در این گفت وگو وضعیت بازار را بررسی کرده است.

دلیل نوسانات قیمت های میوه های نوبرانه گوجه سبز و چغاله بادام چیست؟

ابتدای گرانی نوبرانه میوه های بهاری چغاله بادام از شهر شیراز است که کیلویی 30 هزار تومان به فروش رسیده بود اما در حال حاضر همان چغاله بادام شیرازی کیلویی 4 هزار تومان شده است. 10 روز قبل چغاله بادام کاشان نوبر شد که کیلویی 25 هزار تومان به بازار عرضه شد اما همین چغاله بادام کاشان کیلویی 6 هزار تومان است. همچنین 5 روز پیش چغاله بادام ساوه نوبر شد که هنوز هم نوبر مانده است که کیلویی 20 هزار تومان فروخته می شود. باید در نظر داشته باشیم که این ریزی چغاله بادام است که قیمت را تعیین می کند مثلا چغاله شیراز در روزهای اول کیلویی 30 هزار تومان بوده است اما وقتی میوه درشت شد قیمت اش بسیار افت پیدا کرد. این ها دلایلی است که می توان نوسانات بازار را به آن نسبت داد.
اما قیمت گوجه سبز را بگذارید بررسی کنیم. ابتدای ورود نوبرانه گوجه سبز هم از کاشان با قیمت 12 هزار تومان بوده است. چون بسیار ریز و مرغوب بود. در حال حاضر همان گوجه سبز به دلیل افت کیفیت در بازار کیلویی 8 هزار تومان شده است. 10 روز پیش گوجه سبز ساوه، قم و گرمسار وارد بازار شد که کیلویی 25 هزار تومان بود و همچنان همین قیمت نیز پایدار مانده است زیرا بسیار با کیفیت و مرغوب است. توت فرنگی جیرفت هم کیلو 10 هزار تومان بود که البته در ابتدا نوبرانه اش کیلویی 18 هزار تومان بود اما در حال حاضر کیلویی 4 تا 6 هزار تومان است اما توت گلخانه ای کرج کیلویی 20 هزار تومان است چون هم درشت است و هم با کیفیت.با نگاهی اجمالی به قیمت ها و کیفیت میوه های عرضه شده در بازار باید به این نتیجه برسیم که قطعا کیفیت میوه حرف اول را در تعیین قیمت ها می زند.

ایا به نظر شما برای کنترل این نوسانات قیمت میوه راهکاری هم وجود دارد؟

میوه هم مثل گوشت و برنج عیار دارد و قیمت هایشان بر اساس همین عیار تعین شده بسیار با هم دیگر متفاوت است. پس بنابراین این کیفیت میوه است که قیمت را تعیین می کند. یک توت فرنگی گلخانه ای کرج که حدودا دانه ای 50 گرم است با آن توت فرنگی ریز جیرفتی هم از لحاظ قیمت و هم از لحاظ کیفیت و مرغوبیت بسیار متفاوت هستند.

به گفته ای شما کیفیت تعیین کننده قیمت است اما چرا میوه های با کیفیت هم اینقدر گران هستند که بسیاری از مردم توانایی خریدش را ندارند؟

ببینید فصل میوه توت فرنگی در فصل بهار نیست.این توت فرنگی که به بازار عرضه می شود یا در گلخانه پرورش یافته است یا در مناطق گرمسیری. توت ارزان قیمت بازار که در فضای باز هم پرورش یافته است در ابتدا از شهر گرگان یا سنندج وارد بازار میوه می شود. توت گرگان که با قیمت 6 هزار تومان به بازار عرضه می شود دارای طعم خیلی خوبی نیست اما توت سنندج بسیار خوشمزه است که بهترین و خوراکی ترین نوع توت فرنگی در ایران است که با قیمت 8 هزار تومان فروخته می شود که باید دوباره متذکر شوم که در فصل خود توت فرنگی به بازار می آید.مردم ما زمانی که می خواهند یک میوه با کیفیت و قیمت مناسب و غیر فصل اصلی عرضه اش مصرف کننده باید هزینه ای گران و سنگین ان را هم متقبل شوند و میوه ای که در فصل اصلی خودش عرضه شود قاعدتا ارزان تر خواهد بود.

افزایش شدید قیمت سیب زمینی در این روزها بسیار بحث برانگیز شده است ایا شاهد کاهش قیمت خواهیم بود؟

خوشبختانه قیمت سیب زمینی مقدار ی پایین آمده است و امیدواریم در 2 هفته آینده شاهد افت قیمت این محصول پر مصرف باشیم. اما قابل ذکر است که تولید شهر گرگان که اولین تولید ارزان این محصول نیز است بزودی وارد بازار می شود و به قیمت زیر هزار تومان عرضه می شود. بنابراین مردم نباید نگران باشند چراکه 35 روز دیگر این نوع سیب زمینی وارد بازار می شود.

بهاره چراغی

کد خبر 28540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =