۰ نفر
۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴
مواد غذایی> یک متخصص صنایع غذایی گفت : مرغ ارگانیک در اصل به مرغی اطلاق می‌ شود که علاوه بر شرایط نگهداری خاص دانه و آبی که می‌ خورد نیز ارگانیک بوده و عاری از هر نوع ماده غیرطبیعی، شیمیایی و افزودنی باشد.

 یک متخصص صنایع غذایی گفت: استفاده و درج عنوان ارگانیک بر روی مرغ های تولیدی در کشور صحت ندارد زیرا در ایران مرغی به نام مرغ ارگانیک نداریم و تاکنون تولید نشده است.

 دکتر آراسب دباغ‌ مقدم اظهار کرد: مرغ ارگانیک در اصل به مرغی اطلاق می‌ شود که علاوه بر شرایط نگهداری خاص دانه و آبی که می‌ خورد نیز ارگانیک بوده و عاری از هر نوع ماده غیرطبیعی، شیمیایی و افزودنی باشد.

وی تاکید کرد: در تولید مرغ های ارگانیک و دوره رشد آنها اصلا نباید هیچ‌ گونه دارویی حتی آنتی‌ بیوتیک ‌ها استفاده کرد که متاسفانه بسیاری از مرغداری‌ های ما دوره منع مصرف بعد از تجویز دارو را هنگام استفاده از آنتی ‌بیوتیک‌ ها رعایت نکرده و گاهی اوقات تا روزهای آخر هم به مرغ ‌ها دارو می‌ دهند که این داروها هنگام مصرف مرغ‌ وارد بدن ما شده و مقاومت دارویی در بدن انسان ایجاد می‌ کنند.

وی تصریح کرد: بسیاری از مردم هنوز تفاوت میان مرغ سبز و ارگانیک را نمی دانند و به اشتباه مرغ های سبز را ارگانیک می نامند در حالی که در تولید و پرورش مرغ سبز هیچ نوع آنتی‌ بیوتیک و داروهای ضد کوکسی ‌دیوزی ( نوعی بیماری انگلی طیور است که معمولا تولید کنندگان برای پیشگیری از ابتلای مرغ‌ ها به این نوع بیماری، داروی کوکسی‌ دیوز که نوعی آنتی‌ بیوتیک است را به مرغ‌ ها می ‌دهند) استفاده نشده است اما همان ‌طور که گفته شد در تولید و پرورش مرغ‌ های سبز هیچ نوع آنتی ‌بیوتیکی مصرف نمی شود.

وی ادامه داد: همچنین سازمان دامپزشکی کشور در طول دوره پرورش این مرغ ها را در3 نوبت آزمایش می ‌کند و اگر در هر 3 نوبت آنتی بیوتیک و ... در بدن مر غ ها وجود نداشته باشد، مجوز عرضه محصول به عنوان مرغ سبز را اعطا می کند اما اگر هرگونه آنتی‌ بیوتیک یا داروهای ضد کوکسی‌ دیوز در بدن این گونه مرغ‌ ها وجود داشته باشد نشان مرغ سبز برای فروش اعطا نمی شود و محصول نهایی همانند مرغ های معمولی به بازار عرضه می شود.

وی درباره تاثیرات منفی استفاده از آنتی بیوتیک ها در تولید مرغ توضیح داد: عده‌ای از افراد به برخی از انواع آنتی‌بیوتیک‌ها مانند پنی‌سیلین حساسیت دارند که مصرف مرغ‌های معمولی هم می‌تواند در آنها سبب حساسیت‌های شدید شود.

دباغ مقدم خاطر نشان کرد: این داروها با مصرف مرغ‌ ها وارد بدن ما شده و سبب مقاومت دارویی می شوند و با ایجاد مقاومت دارویی به آنتی‌بیوتیک‌ها، ممکن است بدن هنگام مواجهه با بیماری‌های مختلف به آنتی‌بیوتیک‌های ساده جواب نداده و مجبور به مصرف داروهایی قوی تر باشیم به عبارت دیگر هرچه میزان مصرف آنتی‌ بیوتیک‌های بیشتر و آنها قوی‌ تر باشند امکان آسیب و بروز عوارض دارویی در بدن افزایش خواهد یافت.

این متخصص صنایع غذایی در پایان تاکید کرد: به هموطنان توصیه می کنم نسبت به مصرف مرغ های سبز بیشتر اقدام کرده و سلامت خود را تضمین کنند.

منبع:باشگاه خبرنگاران
کد خبر 3dc5515d0d1045c3936098d599b3ff2d

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =