کشاورزی> مقایسه آماری هشت‌ماهه امسال در مقایسه با سال گذشته نشان می‌دهد که ارزش محصولات کشاورزی و غذا تا پایان آذرماه 4.7 میلیارد دلار بود که نسبت به مدت مشابه گذشته 21 درصد رشد داشت، اما در مقابل واردات با 9.2 میلیارد دلار، 1.5 درصد نسبت به مدت مشابه کاهش داشته است.

وزیر جهاد کشاورزی امروز در مصاحبه مطبوعاتی که در سالن نعمتی‌جم وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، گفت: مشکل بهره‌وری و راه‌های افزایش آن با توجه به منابع در اختیار پیش روی بخش کشاورزی و کشور است.

محمود حجتی افزود: باید دقت کافی در استفاده از منابع آبی داشته باشیم و دولت هم عزم جدی در این باره اعمال کند.

وی با اعلام اینکه سهم بالایی از مصرف آب محصول بخش کشاورزی است، خاطرنشان کرد: افزایش بهره‌وری با استفاده از ادوات نوین و افزایش سطح آبیاری تحت فشار عملیاتی است.

حجتی ادامه داد: در برنامه داریم تا پایان سال جاری 200 هزار هکتار از اراضی کشور را تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرار دهیم.

وی تصریح کرد: علاوه بر آن، استفاده از بذور مقاوم به خشکی و بذور زودرس و علاوه بر آن، انتقال کشت‌های سبزی و صیفی به گلخانه‌ها می‌تواند کاهش قابل ملاحظه‌ای در مصرف آب داشته باشد.

صرفه‌جویی معادل چهار برابر سد کرج با انتقال خیار به گلخانه‌ها

وزیر کابینه یازدهم یادآور شد: اگر تنها بتوانیم محصول خیار را به گلخانه‌ها منتقل کنیم، حدود یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی می‌شود که این رقم معادل چهاربرابر سد مخزنی کرج است.

حجتی تأکید کرد: ترویج انتقال محصولات کشاورزی به‌ویژه خیار به گلخانه‌ها در افقی دوساله شدنی است.

وی اظهار داشت: با انتقال محصولات سبزی و صیفی به گلخانه‌ها، 90 درصد اراضی کشور آزاد می‌شود و بدین‌ترتیب می‌توانیم محصول دیگر را جایگزین کرده یا برای جبران کاستی‌ها یا حفظ ذخایر، این اراضی را مورد استفاده قرار دهیم.

حجتی همچنین گفت: تولید گوجه‌فرنگی حدود 5.5 میلیون تن برآورد شده است که با انتقال آن دو میلیارد و 100 میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی می‌شود.

وی در ادامه افزود: افزایش بهره‌وری و استفاده از منابع پایه آب و خاک از دغدغه‌های بخش کشاورزی محسوب می‌شود که باید با سیاست‌گذاری درست آنها را عملیاتی کنیم.

حجتی خاطرنشان کرد: از دست دادن منابع آب و خاک، آثار زیست‌محیطی زیادی بر کشور داشته، به‌گونه‌ای که طوفان‌های شن و ماسه و ریزگردها یکی از پیامدهای آن است.

افزایش محصول در واحد سطح با اجرایی شدن برنامه‌های اقتصاد مقاومتی

وزیر جهاد کشاورزی به اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و ادامه داد: با اقداماتی می‌توانیم افزایش محصول در واحد سطح را رقم بزنیم و در این راستا محورهایی را در نظر گرفته‌ایم و برنامه‌های خاصی برای هشت محصول استراتژیک تدوین کرده‌ایم.

وی نگاه صادرات‌گرا با توجه به مزیت‌های کشور را از دیگر سیاست‌های این وزارتخانه برشمرد و تصریح کرد: محصولاتی که بیش از نیاز کشور تولید می‌شود، می‌تواند در بازارهای جهانی برای کشور ارزش به بار آورد.

حجتی یادآور شد: توافق‌نامه‌هایی با کشورهای مختلف ازجمله عراق، چین، روسیه و... منعقد شده است و در برنامه داریم که بتوانیم در محصولاتی که دارای پتانسیل بالاتری از جمله خشکبار، لبنیات، مرغ، میوه و تره بار است، به‌صورت جدی‌تر به بازارهای صادراتی راه پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه تراز منفی بازرگانی بخش کشاورزی باید با صادرات به‌موقع پوشش داده شود، تأکید کرد: تا پایان آذرماه سال جاری در بخش کشاورزی و غذا، ارزش محصولات صادرشده 4.7 میلیارد دلار برآورد شده است که صادرات محصولات خام و فرآوری‌شده کشاورزی از رشد 21 درصدی نسبت به سال گذشته برخوردار است.

حجتی اظهار داشت: میزان واردات نیز در هشت ماهه سال جاری 9.2 میلیارد دلار برآورد شده است که 1.5 درصد نسبت به سال گذشته کاهش نشان می‌دهد.

وی اظهار امیدواری کرد که در افقی 10 ساله بتوانیم تراز بازرگانی، غذا و محصولات کشاورزی را به صفر برسانیم که این امر در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عملیاتی می‌شود.

منبع:ایانا
کد خبر 4ca552f7dcdd40f2a307fc5399671123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =