روند کاهشی تغییر کاربری‌ها در باغات چای

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه تغییر کاربری‌ها در اراضی باغی کاهش پیدا کرده است، گفت: تغییر کاربری باغات چای با نظارت متولیان امر و تشکیل کمیسیون‌های مربوطه صورت می گیرد.

حبیب جهانساز در گفتگویی خبری اظهار کرد: از ابتدای اردیبهشت تاکنون بالغ بر ۳۳ هزار تن برگ سبز از چایکاران خریداری شده که ۹۵ درصد مربوط به استان گیلان است.

وی با اشاره به اینکه عمده محصول خریداری شده درجه یک است، افزود: از ۳۳ هزار تن برگ چای خریداری شده تقریباً ۳۳ هزار تن درجه یک بوده است.

رئیس سازمان چای کشور از خرید ۴ هزار تن برگ سبز در یک روز خبر داد و اضافه کرد: این آمار نسبت به ۱۵ سال گذشته بی سابقه بوده و این میزان محصول در ۱۶۶ کارخانه چای گیلان و مازندران ساماندهی شد.

تولید ۶۷۰۰ تن چای خشک در گیلان و مازندران

جهانساز از تولید ٦ هزار و ٧٠٠ تن چای خشک در گیلان و مازندران خبر داد و بیان کرد: در سال گذشته در چنین بازه زمانی میزان خرید برگ سبز به ۱۵ هزار تن می‌رسید که امسال این رقم دو برابر شده است.

وی با اشاره به توجه چایکاران به کیفی سازی محصول و بهزراعی باغات، افزود: پیش بینی می‌شود در چین اول حدود ۴۵ هزار تن برداشت برگ سبز داشته باشیم.

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به تأمین اعتبار برای خرید تضمینی برگ سبز چای، بیان کرد: با برنامه ریزی و هماهنگی که صورت گرفته هیچ گونه مشکلی در پرداخت مبالغ چایکاران نداریم.

جهانساز با بیان اینکه تاکنون ۲۲ میلیارد تومان بابت وجوه برگ سبز به چایکاران داده شده است، گفت: تلاش شده تا در روز دوشنبه وجوه از کارخانه دار اخذ شده و در روز سه شنبه به حساب چایکاران واریز شود.

وی با بیان اینکه قیمت برگ سبز از سوی سازمان چای پیشنهاد می‌شود، افزود: قیمت هر کیلو برگ سبز درجه یک بالغ بر ۱۳ هزار و ۹۹۰ تومان و برگ سبز درجه ۲ معادل ۱۱ هزار ۵۰۰ تومان تعیین شده است.

رئیس سازمان چای کشور با تاکید بر رعایت پیش نیازها برای بهبود کیفیت محصولات، تصریح کرد: بهزراعی باغات، هرس به موقع و از طرفی بهسازی ماشین آلات صنایع چای مورد تاکید است و برای تحقق این مسئله تسهیلات در نظر گرفته می‌شود.

نیازسنجی بازار به ۱۰۰ هزار تن چای در کشور

جهانساز با اشاره به نیازسنجی بازار به ۱۰۰ هزار تن چای در کشور، اضافه کرد: از این میزان حدود ۳۰ هزار تن با تولید داخلی تأمین شده و مابقی با واردات چای پوشش داده می‌شود.

وی با بیان اینکه صادرات چای در اولویت نیست، افزود: کیفی سازی محصول و افزایش توان رقابتی با محصول وارداتی در اولویت قرار دارد.

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به سوگیری اقلیم گیلان به سمت خشکی و بی آبی، بیان کرد: چایکاران برای اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار در باغات چای با کمک بلاعوض ۷۵ درصدی برخوردار می‌شوند.

جهانساز از اصلاح شیب باغات چای خبر داد و اضافه کرد: اکثر باغات چای به صورت اراضی شیب دار هستند و این مسئله موجب فرسایش و هدر رفت آب می‌شود.

وی ادامه داد: اصلاح شیب باغات چای منجر به کاهش مصرف آب، مدیریت منابع آبی، سهولت در بکارگیری از مکانیزاسیون و بهزراعی و کیفی سازی محصول می‌شود.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه تغییر کاربری‌ها در اراضی باغی کاهش پیدا کرده است، گفت: تغییر کاربری باغات چای جز در مواقع استثنا و با نظارت متولیان امر و تشکیل کمیسیون‌های مربوطه صورت نمی‌گیرد.

جهانساز از احیای ۲ هزار هکتار باغ چای رها شده در سال‌های اخیر خبر داد و اضافه کرد: احیای باغات رها شده در راستای افزایش سطح زیر کشت مورد تاکید سازمان چای است./ مهر

کد خبر 53935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =