بلاتکلیفی «شکر» در بازار / پیشنهاد قیمت ۳۸۹۰۰۰ ریالی شکر در انتظار تصمیم دولت

مریم ربیع گیلانی - افزایش ۴۰ درصدی قیمت چغندر قند در کنار زمزمه حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی شکر و اجرای مالیات بر ارزش افزوده ۱۰ درصدی شکر در کنار عدم قیمت گذاری جدید شکر و گرانفروشی آن در بازار، باعث شده تا مصرف کنندگان صنف و صنعت و خانوار، تولیدکنندگان و کشاورزان از وضعیت تنظیم بازار شکر ناراضی باشند.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»، دخالت های متناوب و بدون ضابطه دولتمردان در بخش های مختلف اقتصاد عملا باعث سردرگمی فعالان اقتصادی در تمامی بخش ها شده است.
تاخیر چند ماهه در اعلام قیمت خرید تضمینی چغندرقند و اعلام افزایش ۴۰ درصدی آن در فروردین ماه باعث برهم خوردن رابطه میان کشاورز و صنعت شده زیرا نبود نقدینگی و عدم اعلام قیمت باعث شده تا عملا کارخانجات شکر در بلاتکلیفی باقی بمانند و به دلیل نبود نقدینگی و عدم اصلاح قیمت شکر نتوانند به تعهدات خود نسبت به کشاورزان پایبند بمانند.
از طرف دیگر ابهام در مصوبه اخیر دولت در خصوص مالیات بر ارزش افزوده شکر خام و تصفیه شده داخلی و همچنین اظهار نظر صریح سازمان امور مالیاتی در این زمینه، منجر به عدم فروش شکر و یا ایجاد اختلاف بین کارخانجات شکر و خریداران شده است.  به طوری که بسیاری از تولیدکنندگان شیرینی و شکلات با مشکل تامین شکر مواجه  شده اند.

عدم اصلاح به موقع قیمت شکر
اما در این شرایط و با توجه به زمزمه های حدف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی واردات شکر، عدم قیمت گذاری شکر داخلی پس از افزایش ۴۰ درصدی قیمت چغندرقند و اعلام قیمت ۳۹۳۰۰ ریالی برای هر کیلوگرم چغندرقند بر مشکلات فوق افزوده است.
این عدم قمیت گذاری به موقع شکر توسط دولت در حالی است که کارخانجات قند و شکر بارها و بارها خواستار حذف قیمت گذاری دستوری شکر شده اند. به طوری که انجمن صنفی کارخانجات قند و شکر معتقد است: خارج شدن شکر از شمول قیمت گذار دستوری و تبدیل ارز واردات شکر از نیمایی به تالار دوم می تواند ضمن حمایت از تولید داخل از هدر رفت ارز کشور نیز جلوگیری کند و بازار شکر به آرامش برسد.
بنا بر این گزارش بر اساس محاسبات صورت گرفته طبق ضوابط قیمت گذاری کالاهای تولید داخل به نظر می رسد صنعت قند و شکر پیشنهاد قیمت ۳۸۹۰۰۰ ریالی به ازای هر کیلوگرم شکر سفید را به سازمان حمایت ارائه کرده است و فعالان صنعت قند و شکر و صنایع وابسته چشم انتظار تصمیم گیری سازمان حمایت و وزارت جهاد کشاورزی برای نرخ گذاری به موقع شکر در سال ۱۴۰۳ هستند تا از بلاتکلیفی فعلی رهایی یابند.


 

کد خبر 54863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =