۰ نفر
۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۴
کشاورزی> یک مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی از تدوین طرح افزایش ضریب خوداتکایی جو در کشور خبر داد و گفت: با اجرای این طرح، ما موفق می‌شویم نیاز کشور به واردات جو را تقریبا برطرف کنیم.

کاوه خاکسار در مورد آخرین وضعیت برداشت جو از مزارع کشور اظهارداشت: تاکنون حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن جو از نزدیک به حدود ۸۵۰ هزار  هکتار ، برداشت شده است.

وی، میزان خرید تضمینی این محصول را تاکنون حدود ۲۰۰ هزارتن اعلام و اضافه کرد: خرید تضمینی به منظور تنظیم بازار انجام می‌شود و هرچه این خرید کمتر انجام شود به معنای آن است که کشاورزان تولید خود را با قیمت مناسب در بازار به فروش رسانده‌اند.

این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که وزارت جهادکشاورزی چه برنامه‌ای برای کاهش نیاز کشور به واردات جو دارد؟ با اشاره به تدوین طرح افزایش ضریب خوداتکایی جو در کشور، اضافه کرد: به اعتقاد بنده، با اجرای طرح مذکور ما موفق می‌شویم نیاز کشور به واردات جو را تقریبا برطرف کنیم.

خاکسار با بیان اینکه جو محصولی است که مورد استفاده دام قرار می‌گیرد، و رشد تقاضا برای آن بستگی به طرح‌های افزایش تولید در امور دام دارد، گفت:  با اجرای طرح مذکور نیاز کشور به واردات جو تا سال ۱۴۰۴ برطرف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تاکید وزارت جهادکشاورزی بر روی افزایش سطح زیرکشت نیست، ادامه داد: ما قصد داریم با افزایش عملکرد در واحد سطح تولید جو را بالا ببریم.

خاکسار با بیان اینکه اجرای طرح مذکور هنوز آغاز نشده است، اضافه کرد: این طرح جزو ۸ طرح اقتصاد مقاومتی است که بناست در برنامه ششم توسعه در دستور کار قرار گیرد و اعتبار مورد نیاز آن تامین شود.

این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی، نیاز سالیانه کشور به جو را حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: میزان تولید این محصول سال قبل حدود دو میلیون و ۶۵۰ هزار تن بوده است اما در سال‌جاری پیش بینی تولید آن احتمالا به حدود ۳ میلیون تن خواهد رسید.

خاکسار در مورد علل افزایش تولید جو در سال ۹۴ اظهارداشت: افزایش سطح، افزایش عملکرد و همچنین افزایش بارندگی در برخی نقاط کشور از جمله علل این امر بوده است.

وی، نیاز آبی جو را نسبت به گندم، کم‌تر عنوان کرد و افزود: همچنین این محصول در مناطق با خاک دارای حاصلخیزی کمتر و شور نیز قابلیت کشت دارد.

خاکسار، متوسط عملکرد مزارع آبی جوی کشور را حدود۳ تن در هکتار اعلام کرد و گفت: این عملکرد پایین است و ما می‌توانیم آن را به ۴ تا ۴ و نیم تن در هکتار افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه کل سطح زیرکشت جو در کشور یک میلیون و ۶۵۰ تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار است، اضافه کرد: متوسط عملکرد در مزارع دیم کشور نیز بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰کیلوگرم است.


منبع:مهر
کد خبر 56faabf742a747919b08caea7a5a86ae

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =