کشاورزی> یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح آسیب‌های قاچاق به بخش کشاورزی گفت که بهتر است به جای امحاء میوه‌های قاچاق آنها را در بخش صنایع تبدیلی به کار گرفت.

عباس پاپی‌زاده  عنوان کرد: طبق قانون ورود میوه در چنین فصلی از سال به اندازه کافی تولید داریم، ممنوع است. وقتی محصولی بیش از حد توزیع می‌شود دولت به طرق مختلف سعی در خروج آن از بازار دارد.

او ادامه داد: میوه‌های قاچاق به عنوان عاملی در معادلات قیمت و مدیریت بازار نفوذ می‌کنند. این میوه‌ها باید امحاء شوند چرا که عرضه بیش از حد مورد نیاز آسیب جدی به کشاورز وارد می‌کند. از طرف دیگر قاچاقچیان با این دید فعالیت می‌کنند که دولت در نهایت مجبور است میوه‌های قاچاق را بپذیرد اجازه توزیع دهد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: البته الزاماً نیازی نیست که میوه‌ها نابود شوند بلکه می‌توانند در صنایع تبدیلی به کار گرفته شوند؛ می‌توان این میوه‌ها را به نفع دولت مصادره کرد. در این صورت میوه‌ها وارد بازار تازه‌خوری نمی‌شوند و به ضرر کشاورز نخواهند بود.

این عضو کمیسیون کشاورزی همچنین با اشاره به صحبت‌هایی که در مورد سلامت میوه‌های قاچاق مطرح می‌شود، گفت: هر محصولی، چه به صورت قانونی و چه به صورت غیرقانونی وارد کشور شود و سلامت مردم را تحت تأثیر قرار دهد باید از بین برود؛ مسأله‌ای که در اولویت قرار داد سلامت مردم است و اگر محصولی مخل سلامت باشد باید بدون هیچ تعارفی نابود شود.

پاپی‌زاده تأکید کرد: از سوی دیگر باید با عاملین چنین اقداماتی برخورد شود. ما قوانین خوبی در این حوزه داریم اما در اجرا، دولت ضعیف عمل می‌کند. مگر کانتینرهای میوه سوزن است که در انبار کاه گم شود؟ میوه و محصولات کشاورزی به نسبت وزن خود حجم قابل توجهی دارند و به شرایط نگهداری خاصی نیازمند است. میوه‌ای که وارد کشور می‌شود نیاز به سردخانه، امکانات و وسایل ویژه‌ای دارد که پیش از ورود محصول در نظر گرفته شده. چطور است که چنین مواردی رصد نشده است؟

منبع:ایسنا

کد خبر 5a8d7d4eef064184a4eaff738a89da3e

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =