کشاورزی> واردات 15 میلیارد دلاری محصولات کشاورزی و الوار نشان‌دهنده خروج قابل توجهی ارز داخلی برای تأمین مایحتاج غذایی است که امکان تولید آن در داخل کشور فراهم است و با بندهای اقتصاد مقاومتی در تناقض آشکار قرار دارد.


شب گذشته رؤسای قوای مقننه و مجریه در دیداری بر کنترل واردات محصولات کشاورزی و مهار آن و همچنین مدیریت آب تأکید کردند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: در دیدار شب گذشته علی لاریجانی و حسن روحانی تأکیدات گسترده‌ای روی واردات محصولات کشاورزی صورت گرفت و بالا بودن واردات آن با یکی از دلایل مدیریت نشدن بالانس واردات و صادرات دانسته شد.

عباس پاپی‌زاده پالنگان افزود: بر اساس آمارهای ارائه‌شده گمرک جمهوری اسلامی، در 11 ماهه نخست سال گذشته واردات بخش کشاورزی 10 میلیارد و 712 میلیون دلار و 63 سنت بوده است که باید دلیل آن را در افزایش تحریم‌ها و مشکلات ناشی از کمبود آب جستجو کرد.

وی خاطرنشان کرد: در این جلسه دکتر لاریجانی توجه به مدیریت آب کشاورزی را یکی از مهم‌ترین الزامات سال جاری توصیف کرده و افزوده است که باید دولت اعتبارات و نیروهای تخصصی خود را برای تدوین راهکارهای مدیریت بحران آب به‌کار گیرد تا از ظرفیت منابع آبی حداکثر استفاده مفید به‌عمل آید.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هرچند بارش‌های مناسبی نیز در کشور وجود دارد، اما به‌علت عدم مهار آب‌های سطحی، عملاً استفاده مؤثری از بارش‌ها صورت نمی‌گیرد که باید در بسته مدیریتی منابع آب برای آن برنامه‌ریزی شده و راه‌حل ارائه شود.

پاپی‌زاده تصریح کرد: دکتر لاریجانی حمایت از کشاورزان را یکی از مهم‌ترین وظایف دولت و مجلس عنوان کرده و تأکید داشته است که کشاورزان به‌عنوان اصلی‌ترین عناصر تولید غذا در کشور محسوب می‌شوند که می‌توانند ضمن امنیت غذایی، استقلال غذایی کشور را نیز فراهم کنند، لذا رسیدگی به مسائل خاص کشاورزان، رفاه، مسائل بیمه‌ای و پزشکی آنان باید در دستور کار دولت و مجلس قرار گیرد.

وی با اشاره به گزارش یکی از نمایندگان مجلس درباره رانت واردات نهاده‌های دامی یادآور شد: در جلسه شب گذشته درباره رانت واردات صحبت ویژه‌ای صورت نگرفت و تمرکز کمیسیون کشاورزی بیشتر بر آمار ارائه‌شده گمرک درباره واردات بود.

نگاهی به آمارها نشان می‌دهد نقاط آسیب‌پذیر کشور در زمینه وابستگی به واردات کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی همچنان به قوت خود باقی مانده است. طبق آمار ارائه‌شده گمرک، از پنج کالای عمده وارداتی به کشور، بیشتر بخش کشاورزی بوده است. این آمار نشان می‌دهد که مسئولان تصمیم‌گیر اقتصادی باید به فکر رفع آسیب‌پذیری کشور باشند و به جای تمرکز بر واردات و خروج ارز از داخل کشور، زمینه تولید محصولات کشاورزی فراهم شود.

نگاهی به 10 قلم عمده وارداتی که از لحاظ وزنی در 11 ماه نخست سال 93 در صدر واردات قرار گرفته‌اند، نشان می‌دهد که این کالاها امکان تولید در داخل کشور را داشته و نیازی به خروج ارز داخلی نبوده است.

بر اساس آمار گمرک، کالاهای واردشده تا بهمن‌ماه سال 93 عبارتند از سایر دانه‌ها به‌جز گندم دامی، ذرت دام، دانه گندم سخت، کنجاله، سو به استثنای دانه جو، برنج نیمه‌سفیدشده یا کامل سفیدشده، شکر تصفیه‌نشده، موز سبز تازه یا خشک‌کرده، روغن دانه آفتابگردان یا گلرنگ، روغن خام سویا و 10 قلم عمده وارداتی به‌جز موارد یادشده، روغن خام سویا و قطعات گوشت بی‌استخوان یخ‌زده از نوع گاو بوده است که به‌نظر می‌رسد با برنامه‌ریزی، امکان تولید آن در داخل کشور وجود داشته است.

بندهای (6) و (7) سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ارتباط مستقیمی با بخش کشاورزی پیدا می‌کند، چنانکه در بند (6) این قانون آمده است: افزایش تولید داخلی نهاده‌ها و کالاهای اساسی و اولویت دادن به تولید و محصولات و خدمات راهبردی و ایجاد تنوع در مبادی تأمین کالاهای وارداتی با هدف کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص و بند (7) آن بر تأمین امنیت غذا و درمان و ایجاد ذخایر راهبردی با اشاره به افزایش کمی و کیفی مواد اولیه و کالا تأکید دارد.

منبع:ایانا
کد خبر 6a9bc99a2c014158a5230dda315affef

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =