افشین اسماعیلی فر – عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی

با توجه به اعلام سبد مطلوب غذایی توسط انستیتو تغذیه ایران مبنی بر اینکه هر ایرانی بین 35 تا 40 گرم  روغن در هر روز نیاز دارد و با جمعیت 80 میلیونی ایران در پایان سال 1394 میزان نیاز کشور به روغن 1169.5 هزار تن خواهد بود. با عنایت به موضوع فوق میزان فعلی مصرف روغن در کشور بالاتر از میزان توصیه شده بوده ، لذا باید سیاستهایی در پیش گرفت که میزان مصرف آن بمرور کم شود. این افزایش مصرف میتواند در آینده عواقب جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.

سرانه مصرف روغن در ایران حدود 50 درصد بیش از سرانه مصرف روغن در دنیاست. سرانه مصرف روغن در دنیا سالیانه حدود 12.5 کیلوگرم است و در ایران مصرف روغن به مرز 20 کیلوگرم در سال رسیده است. نکته قابل تامل این است که میزان مصرف روغن در ایران تا اواسط دهه 70 روندی ثابت داشت اما در آن زمان سرانه مصرف روغن بشدت افزایش یافت و از ابتدای دهه 80 این روند شدت بیشتری گرفت که دلیل آن را میتوان در تغییر فرهنگ غذایی مردم ایران از غذاهای آب پز به سرخ کردنی جستجو کرد .

نتیجه گیری :

1- مهمترین عامل در میزان مصرف مواد غذایی در ایران عامل قیمت است. با افزایش قیمت در کالاهای غیرگیفن موجب کاهش میزان مصرف آن میگردد. افزایش قیمت روغن میتواند یکی از راهکارهای کم کردن مصرف و رساندن آن به حد سبد مطلوب غذایی باشد. البته باید به این نکته توجه کرد که دهک های کم درآمد جامعه در حال حاضر شاید کمتر از سبد مطلوب روغن مصرف میکنند، بنابراین باید در صورت افزایش قیمت تامین روغن مورد نیاز این گروه مدنظر قرار گیرد. نکته دیگر که درخور توجه میباشد این است که اگر افزایش قیمت بیش از حد باشد ممکن است هزینه های خانوار را از مواد غذایی نظیر لبنیات بسمت روغن ببرد و ترکیب سبد مصرفی را مختل نماید.

2-عمده دلیل افزایش سرانه مصرف روغن در ایران ترویج فرهنگ غذایی است که عمدتا بر سرخ کردن غذاها با روغن بنا شده است . رواج این فرهنگ باعث افزایش میزان روغن مورد نیاز کشور گردیده است. تغییر این فرهنگ غذایی بسیار زمانبر است . با فرهنگ سازی و کاهش مصرف سرانه روغن هم وابستگی کشور به واردات روغن کم میشود و هم سطح سلامت جامعه افزایش می یابد.
 
کد خبر 6c398f195d3044fe97e8601543ad140f

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =