کشاورزی> معاون وزیر جهادکشاورزی اعلام کرد: سالانه ۴ میلیارد دلار صرف واردات روغن و کنجاله به کشور می‌شود.

عباس کشاورز در سومین گردهمایی سراسری مدیران وزارت جهاد کشاورزی در آستانه سال زراعی جدید با بیان اینکه هم اکنون درصد خوداتکایی گندم در کشور به بیش از ۸۵ درصد رسیده است، اظهار داشت: در سال ۹۲ بهره وری آب در تولید گندم حدود ۵۰۰ گرم در هر متر مکعب بوده در حالی که متوسط بهره وری در دنیا ۸۰۰ گرم است.

وی افزود: در بهار و پاییز سال گذشته بارندگی‌های خوبی در کشور اتفاق افتاد اما طی فصل زمستان در برخی استان‌ها ۹۰ روز بارندگی نداشتیم.

معاون وزیر جهادکشاورزی اضافه کرد: با توجه به سیاستهای کلان اقتصاد مقاومتی باید سطح زیر کشت گندم را کاهش دهیم.

کشاورز تصریح کرد: بنابراین تمرکز ما بر افزایش عملکرد و همچنین افزایش بهره وری آب است، ضمن اینکه عملکرد آب را در ۵ سال آینده در تولید گندم باید به ۹۰۰ گرم در هر متر مکعب برسانیم.

وی با اشاره به اینکه ما در زمینه تولید گندم نسبتا موفق عمل کردیم اما از عملکرد خود کاملا راضی نیستیم، گفت: همچنین وزارت جهاد در زمینه تولید چغندر عملکرد خوبی داشته است اما در تولید روغن هیچ حرفی برای گفتن ندارد.

معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه تا سال ۹۲ حدود ۱۴ میلیارد دلار کالا وارد کشور می شده است، گفت: سال ۹۳ میزان این واردات کاهش یافت، ضمن اینکه امیدوار هستیم امسال نیز با کاهش چشمگیری در این زمینه مواجه باشیم.

به گفته وی، بخش عمده ای از ارز کشور صرف واردات روغن و کنجاله می شود.

کشاورز با بیان اینکه در سال‌های اخیر بین ۲۵ تا ۵۰ درصد ارز وارداتی صرف واردات روغن و کنجاله شده است، گفت: ما حدود ۴ میلیارد دلار پول برای واردات این دو کالا به خارجی ها پرداخت کردیم.

معاون وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: حل مشکل تولید گندم کار چندان دشواری نیست اما در زمینه تولید روغن با مشکلات نهادی مواجه هستیم و در این زمینه ۴ میلیارد دلار پول برای ما تعیین تکلیف می کند.

وی با بیان اینکه وزارت جهادکشاورزی در خرید دانه های روغنی اصلا موفق عمل نکرده است، افزود: برای واردات هیچ مشکلی وجود ندارد اما پول خرید ۵۰ هزار تن کلزا هنوز پس از سه ماه به آنان پرداخت نشده است.

کشاورز خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت: از امروز تصمیم جدی در زمینه تولید دانه های روغنی اتحاذ کنیم و کمیته های استانی را با ترکیب همه افرادی که باید حضور داشته باشند، تشکیل دهید، ضمن اینکه این کمیته ها باید به صورت مرتب هر ۱۵ روز یک بار تشکیل جلسه دهد و صورت‌جلسه آن را به مسئولان مربوطه ارسال کند.

معاون وزیر جهادکشاورزی تاکید کرد: ما دیگر قصد نداریم بذر بخریم و خواهان افزایش عملکرد در هکتار هستیم، بنابراین هرکس این تکنولوژی را دارد با کمال میل از او خریداری می کنیم.

منبع:مهر
کد خبر b28de9e5f2bc459da2033e729a6aabf1

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =