کشاورزی> اقتصاد غذا - ماجرای آگهی مناقصه خرید200 هزار تن کنجاله صرفاً وارداتی از سوی شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی، از آن دست خبرهایی است که تقابل عملکرد دولت دوازدهم با سیاست های کلی نظام در راستای حفظ تولید و اشتغال را به خوبی به نمایش می گذارد.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»، تجزیه و تحلیل آماری این میزان واردات کنجاله و اثر گذاری آن بر اشتغال کشور زوایای پنهان این تصمیم دولت را بیشتر به تصویر می کشد:

برای تولید 200 هزار تن کنجاله سویا، نیازمند 260 هزار تن دانه روغنی سویا می باشیم.متوسط روزانه ظرفیت فعال صنعت روغنکشی کشور حداقل 6 هزارتن بوده که چنانچه 260 هزار تن دانه روغنی سویا به ظرفیت روزانه  6 هزار تن روغنکشی تقسیم شود ، 43 روزکاری را شامل می گردد.
روز کاری 43 =6000 (تن) ÷260000 (تن)
در حال حاضر برای استمرار تولید و فعالیت صنعت روغنکشی حداقل 1000 نفر به صورت مستقیم روزانه در این صنعت فعال می باشند .طبیعی است که واردات مستقیم کنجاله سویا سبب تعطیلی کارخانجات روغنکشی حداقل به میزان واردات فوق الذکر خواهد شد.
با احتساب فعالیت 1000 نفر روزانه و 43 روز ظرفیت کاری برای تولید 200 هزار تن کنجاله به سادگی به رغم 43000 نفر روز کارگر خواهیم رسید.
معاون علمی فناوری رئیس جمهور در آذر ماه 92 هزینه ایجاد هرشغل را 160 میلیون تومان اعلام کرده و در شهریور ماه سال 1393 معاون وزیر کار هزینه ایجاد هر شغل را 300 میلیون تومان اعلام کرد.
از سوی دیگر وقتی می توان گفت که شغلی ایجاد شده و فردی در آن مشغول فعالیت است که اولاً آن شغل در بستر اقتصاد رسمی شکل گرفته باشد و نه غیررسمی و دلالی، دوم اینکه دارای پایداری و امنیت باشد و فرد بتواند از طریق آن پیشرفت داشته باشد از سوئی درآمد آن شغل، کفاف هزینه های زندگی را بدهد و هرلحظه بیم از دست رفتن درآمد و یا خود شغل نرود.
با توجه به نکات گفته شده معلوم نیست که شرکت پشتیبانی امور دام با چه توجیه اقتصادی و بر اساس کدام بند از اصول اقتصاد مقاومتی زمینه بیکاری کارگران ایرانی و تعطیلی کارخانجات روغنکشی را فراهم آورده است.
در بند 6 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی که در تاریخ 29 بهمن 92 توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ گردیده  امده است:
"افزایش تولید داخلی نهادها و کالاهای اساسی (بویژه در اقلام وارداتی) و اولویت دادن به تولید محصولات و خدمات راهبردی و ایجاد تنوع در مبادی تامین کالاهای وارداتی با هدف کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص"
اگرچه معاون اول محترم رئیس جمهورپس از برگزاری نخستین جلسه هیات دولت دوازدهم در جمع خبرنگاران با تاکید بر سیاست های اقتصاد مقاومتی، ایجاد اشتغال و مبارزه با چالش عظیم بیکاری را اولویت دولت دوازدهم برشمردند اما واقعیت این است که فاصله گفتار تا عمل در این دولت هم مانند سایر دولت های پیشین از زمین تا آسمان است.
تعطیلی کارخانجات داخلی و بیکاری هزاران نفر که در شغل های پایدار و واقعی در حال فعالیت هستند ظاهراً اهداف دیگری را دنبال می کند و معاون اول محترم در گفتگوهای مطبوعاتی به دنبال پیاده سازی اقتصاد مقاومتی می رود.
امید آن داریم که دولت های بعدی که در این کشور شکل می گیرند با پرهیز از شعارگرایی به دنبال واقعیت ها رفته و اولویت اول خود را آبادسازی ایران  و پویایی ایرانی قرار دهند و از دغدغه ایجاد اشتغال برای کشورهای غربی بیرون بیایند.

کد خبر c6462a238bd545458a0670c02a901dba

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پیام ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    0 0
    ما به دلال و دلال بازی عادت کردم بیکاری کارخانجات هم همینطور....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!