بازار شیر لبنی در آمریکا به شدت از سوی شیرهای غیرلبنی مانند شیر یادام و سایر شیرهای گیاهی مورد تهاجم واقع شده است. این رقیبان توانستهاند بخشی از بازار شیر لبنی را به دست آوردند و روند رو به رشدی داشته باشند.
مریم رضوانی - شرکت بازاریابی Beverage Marketing در نیویورک اعلام کرده است که در طول سالهای اخیر اگرچه شیر لبنی همچنان جایگاه خود را در بازار آمریکا دارد اما روند نزولی را تجربه میکند و در مقابل رقیبان آن رشد مدوامیرا تجربه کردهاند.
در گزارشی که در ژوئیه سال ۲۰۱۶ به نام«U.S. » منتشر شد، پیشبینی شده است نوشیدنیهای جایگزین لبنیات تا سال ۲۰۲۰ سالانه ۲٫۸ درصد نرخ رشد داشته باشند و در نتیجه چنین رشدی، حجم مصرف نوشیدنیهای لبنی در سال ۲۰۲۰ به نزدیک ۳۸۵ میلیون گالن کاهش خواهد یافت. به عبارت دیگر بازار جایگزینهای شیر لبنی در حال توسعه و تصرف بازار هستند.
رشد دو رقیب شیر لبنی
شیر بادام و شیر سویا دو رقیب اصلی شیر لبنی رشد قابل قبولی را در سالیان اخیر تجربه کردهاند. گری همفیل، مدیر عامل تحقیق در BMC، گفته است که در حال حاضر شیر بادام، بازار جایگزین شیر لبنی را در اختیار دارد و به عنوان تهدید شماره یک شناخته میشود.
جان كرافورد، معاون رئيس مركز بينش مشتريان لبنيات در شركت منابع اطلاعاتي IRI شيكاگو نیز گفته است که شير بادام حدود ۶۸ درصد از كل بخش توليد نوشيدني جایگزین را در اختیار دارد.
او میگوید: در بازار شیرهای جایگزین هم تغییرات پویایی رخ داده است. زمانی، سویا تقریبا تنها گروه جایگزین محصولات لبنی بود اما امروز، بسیاری از گزینههای دیگر مانند شیر بادام و … وجود دارد با این حال شیر سویا به عنوان رقیب سنتی شیر لبنی همچنان محبوبیت خود را دارد.
دادههای IRI نشان میدهد که شیر بادام و سویا هم رقابت چشمگیری با یکدیگر در بازار آمریکا دارند. بر پایه این آمار فروش شیر بادام یخچالی در طول ۵۲ هفته تا ۱۴ می، ۱۴ درصد افزایش یافته است، در حالی که فروش شیر سویای یخچالی در همان بازده زمانی ۱۳٫۸ درصد، در کل فروشگاههای U.S و در فروشگاههای دیگر ۸٫۱ درصد بوده است.
دو رقیب تازه واردتر
مصرف کنندگان نشان دادهاند در کنار شیر بادام و شیر سویا به سایر گزینههای رقیب شیر لبنی هم واکنش مثبتی نشان میدهند. بر پایه گزارش IRI، فروش شیر نارگیل و شیر گیاهی نیز در حال افزایش است. اگرچه این افزایش چندان زیاد نبوده است.
کرافورد میگوید: نوشیدنیهای گیاهی – جایگزین همچنان در حال رشد هستند و انواع جدیدی از آنها نیر به بازار آمدهاند.
به گفته وی شیر گیاهی گرم و شیر موز نوشیدنیهای جدیدی است که در سالهای آینده برای به دست آوردن سهم بازار شیر لبنی و سایر جایگزینها خواهند جنگید.
نوآوری بیشتر؛ نیروی پیشران شیرهای غیر لبنی
کارشناسان میگویند که بازار شیر غیر لبنی با نیروی نوآوری بیشتر و تنوع محصول توجه مصرفکنندگان را به خود جلب میکند و هدایت خواهد شد. از طرف دیگر شیر غیرلبنی فرصت خوبی برای رشد دارد، زیرا علاقهای که در مصرفکننده به این نوشیدنی وجود دارد، بسیار قوی است اما این گروه باید همچنان به تکامل برسد تا بتواند با نفوذ کنونی شیر لبنی رقابت کند.
نوش آنلاین
نظر شما