عضو شورای ملی زیتون گفت: سالانه حدود 14 هزار تن روغن زیتون در کشور مصرف می‌شود که با توجه به تولید 2000 تنی این محصول به دلیل آفت‌زدگی، حدود 12 هزار تن روغن زیتون باید وارد شود لذا تعرفه‌ 25 درصدی واردت نیز باید کاهش یابد.

نادر جلالت در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: سال گذشته حدود 80 هزار تن زیتون تولید شد که 70 هزار تن آن به عنوان زیتون کنسروی و مابقی برای روغن‌کشی برداشت شد که از این میزان حدود 2000 تن روغن استحصال شد.

وی با بیان این‌که علت کاهش تولید روغن زیتون شیوع آفت مگس زیتون در باغات و برداشت زود هنگام زیتون از سوی باغداران برای فرار از آفت‌زدگی بود، افزود: برای تامین نیاز داخلی حدود 14 هزار تنی روغن زیتون به حدود 12 هزار تن واردات این محصول نیاز داریم که با توجه به تعرفه‌ واردات 26 درصدی روغن زیتون بکر به نظر می‌رسد دولت باید هرچه سریع‌تر تعرفه‌ واردات این محصول را کاهش دهد تا بتوانیم نیاز داخل را تامین کنیم.

20 هزار تن زیتون آفت‌زده در سال گذشته


به گفته جلالت از کل تولید سال گذشته حدود 20 هزار تن میوه زیتون دچار آفت‌زدگی شد که قابلیت مصرف نداشت و در این آفت‌زدگی هم باغدار و هم دولت سهیم هستند چرا که باغداران نباید عرصه تولید خود را رها کرده و در زمستان به خانه‌هایشان می‌رفتند. از سوی دیگر دولت هم باید توجه می‌کرد مسائل مختلف از ترویج تا نصب تله‌های فرمونی را با دقت بیشتری انجام دهد.

عضو شورای ملی زیتون ادامه داد: باید برای مبارزه با آفت مگس زیتون از تجارب بین‌المللی نیز در سال‌های پیش‌رو استفاده کنیم چرا که در کشور‌هایی مانند کرواسی از روش‌های جدیدی مانند فرستنده‌های رادیویی برای مبارزه با آفت مگس زیتون استفاده می‌کنند و ایران می‌توان گسترش تعاملات بین‌المللی از این تجارب و یافته‌های علمی استفاده کند.

سرانه 200 گرمی روغن زیتون در کشور

وی خاطر نشان کرد: سرانه مصرف روغن زیتون در سال‌های گذشته حدود 120 گرم بود که اخیرا به حدود 200 گرم افزایش یافت اما با توجه به این که این سرانه در برابر کشور‌های پیش‌رو چندان مانند سوریه با 27 کیلوگرم و یونان با 24 کیلوگرم بسیار ناچیز است به نظر می‌رسد باید میزان مصرف سرانه‌ این اکسیر زندگی را بیش از پیش افزایش یابد.

کد خبر نیاز به واردات 12 هزار تن روغن زیتون و کاهش تعرفه واردات

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =