درحالی که با وجود منع قانونی، واردات میوه های آلوده و سرطانزای خارجی مثل سیب به کشور ادامه دارد وزیر صنعت،معدن و تجارت گفت: تا آنجا که من اطلاع دارم سیبی وارد کشور نشده است.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، چندی پیش موید حسینی‌صدر، سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در یک برنامه تلویزیونی گفت: "حتی محصولات کشاورزی نیز اگر کنترل نشود می‌تواند سرطان‌زا باشد، مثلاً سیب‌های وارداتی که به کشور می‌آید یک دهم گرم نفتالین دارد و کاملاً سرطان‌زاست که این موضوع بسیار برای سلامتی مردم ضرر دارد."

* وزیر صنعت،معدن و تجارت: بی اطلاع هستم

 به دنبال این موضوع نعمت‌زاده وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت  گفت: "در این باره وزارت جهاد کشاورزی مسئول است و باید پاسخگو باشد."

وی ادامه داد: تا آنجا که من اطلاع دارم سیبی وارد کشور نشده است.

وزیر صنعت، معدن وتجارت تصریح کرد: تنها میوه‌ی وارداتی موز است که بیشتر به صورت مبادلات مرزی است.

وی در خصوص مناظره جمعه 26 اردیبهشت درباره واردات سیب آلوده به نفتالین گفت:‌ "ما از این موضوع خبر نداریم. اگر شما خبر دارید خودتان جواب بدهید."

* واردات، در شرایطی که تولید فراوان است

در همین زمینه مجتبی شادلو رییس اتحادیه باغداران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی تسنیم گفت: در حالیکه که قانون، واردات محصولات کشاورزی را به شکل عام محدود کرده و تنها واردات میوه موز آن هم به صورت محدود مجاز است شاهد ورود محصولات زیادی به کشور هستیم.

وی تصریح کرد: در حالی که ما خود به اندازه کافی میوه در داخل تولید می کنیم همچنان شاهد ورود میوه های بی کیفیت و ناسالم به کشور هستیم.

* دستگاه های دولتی پاسخگو نیستند

شادلو ادامه داد: از آنجایی هم که این محصولات غیرقانونی وارد کشور می شوند دستگاه های دولتی از جمله گمرک و قرنطینه در این زمینه پاسخگو نیستند.

وی افزود: متاسفانه هم اکنون ما شاهد حضور میوه‌هایی مانند انگور خارجی، سیب سبز،گلابی، آناناس ونارگیل در کشور هستیم در حالی که ورود آنها از نظر قانون غیر مجاز است.

شادلو با بیان اینکه معلوم نیست این میوه ها از کجا می آید و هیچ کس پاسخگوی این امر نیست، اضافه کرد: در صورتی که اگر همان خرده فروشی که این میوه ها را عرضه می کند تحت فشار قرار گیرد و این مساله پیگیری قانونی شود مجبور به پاسخگویی شده و عوامل این امر یکروزه مشخص می شوند.

* بیماری های صعب العلاج ارمغان میوه های وارداتی

وی با تاکید بر اینکه همه به راحتی از کنار این موضوع رد می شوند، تصریح کرد: مساله مزبور نه تنها باعث بیماری های صعب العلاج در انسان می شوند بلکه سبب آلودگی تولیدات ما به انواع بیماری و آفات خواهند شد.

شادلو ادامه داد: بعنوان مثال بیماریهایی مانند کنه قرمز اروپایی، مگس مدیترانه ای ، آتشک و... که ماخذ آنها آمریکا و اروپا بوده وارد کشور شده و درمانی برای آنها وجود ندارد.

وی تاکید کرد: باید مواد شیمیایی بسیاری صرف درمان آنها شود ودر نهایت معلوم نیست نتیجه ای حاصل شود یا خیر.

شادلو تصریح کرد: نباید به سادگی از کنار این مسایل عبور کرد و هر قانون شکنی را به این راحتی نادیده گرفت.

وی ادامه داد: دستگاه های مسئول کجا هستند؟ باید از آنها سوال کرد چرا جلوی این امر را نمی گیرند؟ در حالیکه طی مدت 24 ساعت قادر به پیگیری آن هستند.

* میوه در کشور ارزان و فراوان است


رییس اتحادیه باغداران با بیان اینکه مسئولیت سازمانهایی مانند سازمان حمایت از تولید ومصرف و تعزیرات حکومتی ، نظارت  بر توزیع محصولات مجوزدار است، افزود: این مسایل در شرایطی اتفاق می افتد  که وضعیت میوه و تره بار ما بسیار مطلوب بوده و این محصولات به فراوانی و ارزانی در کشور وجود دارند.

شادلو با بیان اینکه اکنون ما شاهد فراوانی تولید سیب، کیوی، پرتقال،زردآلو و گوجه سبز در کشورهستیم، ادامه داد: به طوری که ما از 10 سال پیش تاکنون چنین بازاری نداشتیم که الان هست واین محصولات علاوه بر اینکه متنوع هستند از کیفیت بالایی نیز برخوردارند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا از ظاهر میوه های وارداتی آلوده می توان پی به ناسالمی آنها برد یا خیر؟، افزود : از ظاهرشان معلوم نیست و چه بسا ظاهری به شدت جذاب نیز داشته باشند.

شادلو در پایان ادامه داد: مردم به عنوان یک وظیفه ملی نباید میوه های خارجی بخرند، اگر مردم ما از محصولات داخلی استفاده کنند تکلیف میوه های خارجی مشخص خواهد شد اما متاسفانه برخی ها بویژه قشر مرفه جامعه که فرهنگشان غربی است به مصرف میوه های خارجی روی می آورند.

* سوال های همیشه بی پاسخ...

براساس این گزارش هر از گاهی مباحثی در مورد آلودگی برخی از محصولات وارداتی بر سر زبانها می افتد که متاسفانه هر بار مسئولان مربوطه با متهم ساختن یکدیگر از پیگیری آن خودداری می کنند و پس از مدتی آن موضوع به فراموشی سپرده می شود.

نکته بسیار مهم در این میان سلامتی جامعه است که به راحتی نمی توان از کنار آن عبور کرد چرا که جامعه موفق نخست باید جامعه‌ای سالم باشد.

 جای تعجب است که چگونه مسئولان از کنار مسایلی به این مهمی با بی تفاوتی می گذرند وتنها با گفتن جمله «بنده بی اطلاع هستم» از خود سلب مسئولیت می کنند.
کد خبر ورود میوه‌های سرطانزا به کشور و اظهار بی اطلاعی مسئولان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =